Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Antické drama jako politická science fiction

  19:38aktualizováno  19:38
Do Aischylovy Oresteie se razantně pustili v pražském Divadle Rokoko režiséři Tomáš Svoboda a Thomas Zielinski.
Divadlo - ilustrační foto

Divadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Zielinski první díl - Agamemnon -postavil jako metaforu americké intervence v Iráku a z mykénského vojevůdce Agamemnona učinil nejmocnějšího muže světa, George Bushe. Druhý díl - Úlitbu mrtvému - režíruje Svoboda a tvrdí, že nebude tak plakátový.

* Jaké jsou ohlasy na první díl vašeho projektu?

Rozporuplné, od velmi vřelých po naprosté pobouření. Zielinského jeden divák dokonce nařkl, že je komunista. To nás pobavilo: když se někdo vyhraní proti Bushovi, tak je hned levičák hanící Ameriku.

* Má inscenace podobné výtvarné řešení jako jednička?

Scénografie, kterou jsme zvolili pro první část, bude spojníkem celé trilogie. Měnit se bude jazyk, práce s chórem. Je nutné v logice věcí navázat na jedničku. Jestliže Agamemnon byl napoprvé Georgem Bushem a zahynul, tak se ocitáme v politické science fiction a musíme předložit nějaké řešení. Zruší se dogmatický řád, který dosud v Americe panoval, a začnou se dít strašné věci.

* Jak řešíte chór, který má aktivní úlohu, rozdmýchává násilí?

Chór je stále týmž americkým lidem jako v jedničce, ale šestnáct let poté, co Bush zemřel. Interpretace Úlitby mrtvému je založena na nečinnosti chóru. Ten sice burcuje k vraždě, ale v momentě, kdy Orestes zabije, otočí se proti němu. Nečinnost společnosti k věcem veřejným, to je téma mého výkladu. Češi jsou pořád pivní národ, nejraději žvatláme po hospodách, ale k volbám chodí menšina. Podlehli jsme konzumu, necháme se opájet slastmi všeho druhu a ostatní je nám jedno.

* Jak jste se vypořádal s antickou předurčeností? Orestes nemůže jinak než matku zabít, neboť mu tak věštil Apollon. To bývá v moderních výkladech problém...

Osudovosti se nevzpíráme, ale pochybnosti má Orestes v sobě. Úlitba mrtvému je dobře napsaná a již sám Aischylos do ní vložil momenty, které by mohly tragédii zvrátit a Orestes by věštbě nedostál. Pokud někdo děj náhodou nezná, může si hru užít jako napínavý thriller.

* V Rokoku v červnu z rozhodnutí nového ředitele Zajíce končíte. Není vám líto vynaložené energie na inscenace, které se dočkají jen několika repríz?

Doufám, že energií neplýtváme, když chceme realizovat něco, co jsme si vysnili. Chceme naše plány dovést do konce. Premiéra poslední části bude v květnu a jednou či dvakrát bychom chtěli uvést celou trilogii najednou.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Záběr ze zkoušek kusu Lámání chleba
Rodinné kroniky ukážou, jak se na jižní Moravě po válce lámal chleba

Šatna tělocvičny, barevné vinohrady, proměna moravského venkova a hlavně šedesát let nedávné historie. Skutečné události z jihomoravské vísky Skoronice se...  celý článek

Lucie Bílá během zkoušek muzikálu Sestra v akci
Už nechci na jevišti umírat, říká Lucie Bílá. Vybrala si Sestru v akci

Je to napsané přesně pro mne, říká Lucie Bílá o muzikálové Sestře v akci. V nové roli se poprvé předvede ve čtvrtek večer.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.