RECENZE: Nětrebko se vznášela na oblaku kýče, který nemá zapotřebí
Pianista Malcolm Martineau a sopranistka Anna Nětrebko v pražském Obecním domě | foto: Petr Dyrc
Program koncertu, který uspořádala agentura Nachtigall Artists, byl mixem všeho možného – ruských, německých, francouzských, italských i anglických písní, ale i ukázek z oper. Pokud by se měla najít spojovací nit, tak by to asi byly květy, sny, měsíc, hvězdy, láska, večery i rána, a samozřejmě láska.
Anna NětrebkoAnna Nětrebko, Zlata Bulycheva - zpěv, Giovanni Andrea Zanon - housle, Malcolm Martineau - klavír. Smetanova síň Obecního domu, Praha, 15. listopadu 2018 |
Hned k úvodní písni, Rachmaninovu Šeříku, přišla Nětrebko v pastelově vybarveném „župánku“ a s náručí květin, které později rozhodila. Na úvod druhé poloviny, nyní už v černé róbě, si k duetu Lízy a Pavlíny z Čajkovského Pikové dámy, zase přinesla stříbrnou nafukovací hvězdu, kterou při následné písni Rimského-Korsakova na Puškinův text, v němž je zmiňována večerní hvězda, vypustila do sálu. Během celého večera chodila po pódiu a dělala okázalá gesta nebo pózovala u velké květinové dekorace - a rychle se tím dostávala za hranici povrchní teatrálnosti. Dost na to, aby celá performance byla trapně dětinská a kýčovitá.
Nejlepší je v opeře
Jenže 47letá Nětrebko má pořád svůj hlas. A také profesionalitu, ukázněnost a pečlivost, s níž přistupuje k práci na partech. Její soprán je neobyčejně bohatý, stříbřitý, nyní už téměř s mezzosopránovými hloubkami, ale nejevící žádné známky „rozpadu“, nýbrž plynule a volně stoupající do výšek, které si pěvkyně dlužno dodat náležitě vychutnává. Za písňovou interpretku v pravém slova smyslu se považovat nedá, na to je v jejím zpěvu málo intimnosti a komorního výrazu, vše je operně vzepjaté, Nětrebko svůj hlas ráda předvádí v plné síle, jakkoli ho dokáže zkáznit - pokud chce.
A protože písně Čajkovského, Rimského-Korsakova a Rachmaninova jsou koneckonců esencí romantiky, právě v nich byla Nětrebko vynikající. Jistě i díky jazyku, nejlépe jí bylo rozumět právě v těchto písních a její mateřštinu si šlo vychutnat. Méně už němčinu v Richardu Straussovi, jakkoli jeho slavné písni Ráno dala vlastní vokální osobitost. Kromě toho zpívala i ve francouzštině (Gabriela Faurého a Offenbacha), z anglicky mluvícího prostředí vybrala díla Franka Bridge a Douglase Moora a podle očekávání velký ohlas v sále vyvolala Dvořákovým evergreenem Když mne stará matka.
Nejsilnější dojem ale stejně zanechala v árii Louisy ze stejnojmenné opery Gustava Charpentiera. To byla diva na svém místě: na operním jevišti, předávající přesně dávkovanou emoci. Klavírní doprovazeč Malcolm Martineau, světová kapacita ve svém oboru, působil v celém kontextu až příliš decentně, ale pěvkyni slouží ke cti, že si vybrala právě tohoto tvořivého profesionála a ne nějakého showmana.
Jako hosté se představili (v duetu z Čajkovského Pikové dámy a v barkarole z Offenbachových Hoffmannových povídek) mezzosopranistka Zlata Bulyčeva a (ve Straussově Ránu) houslista Giovanni Andrea Zanon. Program byl poměrně dlouhý, a tak Nětrebko přidávala pouze jednou; zvolila valčíkovou píseň Luigiho Arditiho Il Bacio (polibek).
Nětrebko umí hodně. A právě proto by se bez úsměvně líbivých kulis a bez zbytečného patosu docela dobře obešla a dokázala by i na jednom metru čtverečním sdělit to, co chce.
Tipy z televizního programu
Recenze: Stážista 55 %, Padesát odstínů temnoty 25 %, Osm hrozných 65 %, Hanebný pancharti 70 %, Terminator Salvation 60 %, RED 2 65 %, Tintinova dobrodružství 80 %, Sny o toulavých kočkách 70 %, Nevědomí 65 %, Vedlejší produkt 55 %, Řekni to psem 50 %, Pán prstenů: Dvě věže 80 %, Nejvyšší pocta 50 %, Úhel pohledu 70 %, Tři Tygři ve filmu: JACKPOT 50 %, Equalizer 2 55 %, Zmizelá 75 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Pyšná princezna, Byl jednou jeden král, Eurovision Song Contest, Miss Czech Republic, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela
Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...
Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí
Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla
Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...
Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati
Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
RECENZE: A přece se točí. Suchý s Molavcovou zvou na poklidnou jízdu
Pomalu plynoucí večer se silnou, ale stále přiměřenou dávkou nostalgie nabízí novinka pražského...
RECENZE: Walliamsův Kosmokluk je skvělé čtení, ale autor umí i skvělejší
V češtině vyšla nová kniha populárního britského spisovatele Davida Walliamse. Novinku Kosmokluk...
Izraelka postoupila do finále Eurovize i přes protesty. V Itálii s obřím náskokem
Navzdory četným protestům proti účasti Izraele na letošním ročníku Eurovize postoupila zpěvačka...
RECENZE: Potřetí a naposled je tu Iveta, nejplačtivější ze všech řad
Premium Nikdo neví, kdo jsem; už nechci, aby se mi smáli. Takovou zpovědí Ivety Bartošové zakončili tvůrci...