I proto bude novinka na repertoáru poměrně spoře, jeden, maximálně dva večery v měsíci. „Je to výjimečná hra,“ potvrzuje umělecký šéf pražské scény Michal Dočekal. „Mám štěstí, že můžu poslední dobou dělat jen to, k čemu mám vztah. Andělé v Americe jsou tak velkou záležitostí, že by se to bez toho dělalo těžko. Nikdy jsem nic rozsáhlejšího nedělal a myslím, že ani dělat nebudu,“ přiznává.
Hra je podle něj pozoruhodná nejen rozsahem, ale především tématem. „Třicet let od napsání je dost dlouhá doba, aby čas prověřil kvality. Andělé v Americe si nevydobyli popularitu jenom díky nějaké momentální aktuálnosti. Dnes už se dají počítat k moderní klasice. Autor je psal v době, kdy část společnosti prožívala velkou skepsi ze světa, ve kterém žila. Což bylo akcelerováno hrozbou AIDS,“ vysvětluje.
„Neuspokojuje se jen zobrazením toho stavu, dost urputně hledá východisko ze světa, který se mu zdá depresivní a ovládaný silami zla,“ popisuje Dočekal a dodává, že vedle společenské a osobní roviny obsahuje hra ještě rovinu transcendentální. „To je něco, co tu hru posunuje k velkým dramatům minulosti,“ uvažuje.
Kushnerův text inspiroval šestnáct let starý úspěšný seriál s Al Pacinem a Meryl Streepovou. Ten bývá řazen do kolonky drama/fantasy. „Jmenuje se to Andělé v Americe a vystupují tam andělé. Jestli toto někdo považuje za fantasy, prosím. V mnoha hrách vystupují duchovní bytosti. Tak jestli je i Macbeth fantasy?“ ptá se Dočekal. „Právě v tom je Kushner celkem unikátní, nebývá zvykem, aby moderní autor implantoval do svého díla prvky barokního divadla,“ dodává.
Režisér ještě poukazuje na fakt, že vzhledem k tomu, že se hra odehrává mezi lety 1985 a 1990 a nešetří mezinárodními souvislostmi, dává smysl ji inscenovat právě v roce třicátého výročí sametové revoluce.
V novince Divadla ABC se diváci mohou těšit na Ondřeje Pavelku, Evu Salzmannovou či Martina Donutila.