RECENZE: Hrůza a šílenství v Metropolitní. Přiletěl Anděl zkázy
Světovou premiéru měla loni na Salcburském festivalu a Metropolitní opera ji nyní uvedla pod taktovkou samotného skladatele. Ten už na této scéně před pěti lety nastudoval svou operu Bouře, rovněž odvysílanou do kin.
Thomas Adès: Anděl zkázyDirigent: Thomas Adès Režie: Tom Cairns Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, Praha, 18. listopadu 2017 |
Opera jako žánr přirozeně stojí na jiných základech než film a disponuje jinými prostředky, je tedy otázka, nakolik se filmový účinek – v tomto případě surrealistická atmosféra a hořce vtipná společenská satira – podaří přenést do úplné jiného světa. První jednání tomu nenasvědčuje. Odvíjí se jako spíše nezáživná zpívaná love story mezi jednotlivými účastníky večírku.
Opera však má jednu výhodu: dokáže vyhrotit emoce na nejzazší možnou mez. A k tomu postupně dochází s tím, jak atmosféra houstne, jak vznešená společnost, lapena v záhadné psychologické pasti, odhazuje své masky, odhaluje zvířecí instinkty a postupně se propadá do šílenství. Ostatně ne náhodou patřily v minulých epochách scény šílenství k vrcholným momentům operních děl…
Libreto Toma Cairnse, jinak též režiséra inscenace, je přímočaré a poskytuje Adèsovi podklad k vykreslení stupňujícího se utrpení a děsu. A britský skladatel neváhá použít takříkajíc vše, co je po ruce. Dechy, bubny nebo kvílící Martenotovy vlny. Do burácející zvukové hmoty vsazuje kratší lyrické úseky, připomínající dueta či árie, z nichž nejpůsobivější je asi „ukolébavka“, při níž jedna z žen místo dítěte houpe hlavu ovce, jejíž tělo si vyhladovělí hosté předtím upekli na ohni přímo v salonu.
Toho medvěda známe
Je v tom hodně vnějškové útočnosti a popisnosti, snad i triviálnosti, nicméně gradace a mocný emocionální účinek se produkci nedá upřít. Napětí vydrží až do konce, stejně záhadného jako celý děj. Inscenaci lze vlastně vnímat nezávisle na filmové předloze, a to hlavně zásluhou početné sestavy sólistů, kteří se doslova vtělují do bytostí zachvácených děsem a současně zvládají party na hraně zpívatelnosti. Ať už to je sopranistka Amanda Echalazová v roli hostitelky Lucie de Nobile, Alice Coote jako Leonora Palma, Audrey Luna jako zpěvačka Leticia, která se hlasově pohybuje doslova ve stratosféře obsahující i tříčárkové a, nebo John Tomlinson jako lékař Carlos Conde.
Metropolitní opera neponechává nic náhodě, zvlášť v oblasti marketingu, a tak ještě před začátkem přenosu prezentovala před kamerami tři živé ovce, které v příběhu mají sloužit pro povyražení hostů, nakonec jsou ale jimi snědeny (přirozeně jen „jako“, za scénou). Další zvíře, medvěd, už byl celý pouze „jako“, a pakliže to mělo být surrealisticko-groteskní zjevení na vrcholu hrůzy, tak na operním jevišti účinkovalo právě opačně. Zvláště český divák skoro čekal, že aktér sundá medvědí hlavu – a i když to nebude Vašek z Prodané nevěsty, tak se vše vyřeší.
Tipy z televizního programu
Recenze: Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství 60 %, Mrazivá pomsta 60 %, Mission: Impossible 3 70 %, Teroristka 55 %, Barry Seal: Nebeský gauner 65 %, Soudce 65 %, Aquaman a ztracené království 30 %, Jsem božská 40 %, Tanečnice 60 %
Klíčová slova: Fotbalista roku, Zuzana Smatanová, Výměna manželek, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Na vlnách Jadranu, Policie Hvar, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny
Buranství, říká o přerušení Kaščejevy na Českých lvech režisér Chlupáček
Rozstřel Loni společně uvedli do kin film Úsvit, letos na televizní obrazovky vyslali minisérii To se...
RECENZE: Gabriela Soukalová ve sprše i v moři. Dokument jí zadal pózy
Premium Pod názvem Gabriela Soukalová: Pravda se pořád vyplatí vešel do kin dokument, v němž se zpovídá...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
České filmaře zatkli při natáčení ve Vatikánu. Teď se chtějí vrátit zpět
Premium Štáb snímku Ďáblova sbírka skončil po natáčení na Svatopetrském náměstí na policii, která zabavila...
Metoda Markovič: Scény z výslechů byly hodně intimní, říká představitel Hojera
Rozstřel Herec Petr Uhlík, tvář dvou výrazných televizních projektů letošního roku: minisérií Metoda...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KOMENTÁŘ: Desatero pro všechny, kdo rádi hlásají velké pravdy
Premium Málokdo si zapamatuje, kdo si o víkendu připsal České lvy nebo Oscary, ale zato se bude ještě...
Posedlost a láska k hudbě. Olga Malířová Špátová natočila dokument o Petru Jandovi
Před třemi lety oslovili přátelé Petra Jandy dokumentaristku Olgu Malířovou Špátovou, aby o něm...
Vedle ořezaného stromu vyrostla nová Banksyho malba, má ekologický apel
Nová nástěnná malba v londýnské čtvrti Finsbury Park přilákala davy lidí. A to i přesto, že se k...
RECENZE: Album Visions od Norah Jones je ospalá jazzová „pohodička“
Vůbec nejnešťastnější hodnocení, které se může dostat jakémukoliv uměleckému dílu je, prohlásíme-li...
RECENZE: Bez nápadu. Justin Timberlake vydal až odpudivě prázdnou desku
Premium O aktuálním albu Everything I Thought It Was hovořil zpěvák a herec Justin Timberlake ještě před...
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...