Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americko-arabsko-perský hudební trojlístek Ekova v Paláci Akropolis

  11:12aktualizováno  11:12
- Původně ze tří odlišných horizontů, členové kolegové z EKOVY se setkali v Paříži v roce 1994, k čemuž snad napomohla magie improvizace a hledání. Během jejich prvních pařížských koncertů si jich povšiml “objevitel” senzací Rémy Kolpa Koupol, který dostal jejich skladbu “Starlight in Daden” na vlny Radia Nova…

Původně ze tří odlišných horizontů, členové kolegové z EKOVY se setkali v Paříži v roce 1994, k čemuž snad napomohla magie improvizace a hledání. Během jejich prvních pařížských koncertů si jich povšiml “objevitel” senzací Rémy Kolpa Koupol, který dostal jejich skladbu “Starlight in Daden” na vlny Radia Nova…

K objevení talentu EKOVY napomohly dvě rozhodující události: setkání s Patricem Clémentinem (členem skupiny Gabriel Yacoub), který jim pomohl realizovat jejich první demosnímek, a spolupráce se Siracha Sauce Management (zastupují mimo jiné skupiny Lofofora, Oneyed Jack, Ltno, Ethnician…). Výsledek se dostavil okamžitě – EKOVA byla záhy pozvána jako předskupina na vystoupení Geoffreye Oriémy (Angers 1994) a Idira (Lille 1995), skupin Toure Kunda (Muzillac 1997) a Arthur H (Montpellier 1997), a také na festivaly Sfinks (Belgie 1996), Les Nuits de la Voix (Strasbourg 1996), Transculturelles de Roubaix (1996) atd.

V roce 1997 se jejich vzestup potvrdil získáním cen F.A.I.R. 97 a “Objev Ille de France” na festivalu Printemps de Bourges. Téhož roku došlo k setkání s André Gielenem (studio Hautregard), kterého toto magické trio zaujalo, takže se rozhodl natočit jejich první album nazvané “Heaven´s Dust”. Editions Atmospheriques a Sony Music 19. 5. 1998 tuto desku vydaly.

Dierdre DUBOIS je Američanka narozená v New Yorku, která strávila dětství v Kalifornii již sedm let žije v Paříži. Na poznámku, že jejich hudba, vzniklá spojením tří kultur, je koherentní, vzdušná, otevřená, svobodná a přesto velmi propracovaná, říká: ”Naše hudba není vykonstruovaná. Je v ní mnoho improvizace a naše podvědomí v ní hraje velkou roli. I náhodnost v ní má svou úlohu. V každém případě ale nemáme žádné schéma. Například myšlenka zpívat ve imaginárním dialektu vznikla sama od sebe. Zpočátku jsem zpívala texty. A pak mi došlo, že zpívat, aniž bych se musela starat o smysl slov, mi umožňuje dostat se do situace ptáka, vypuštěného z klece. Mám větší melodickou svobodu, bez starostí o slabiky, o text, který by mě mohl brzdit. A ostatně to stimuluje i představivost posluchače. Jediné, oč mi šlo, je dokázat, že tento prastarý nástroj má velikou cenu. Chtěli jsme něco akustického a věčného. Zbytek byl výsledkem naší společné práce. Naše kultury jsou sice na odlišných mapách, ale člověk dnes žije v době, kdy hranice – a o to méně ty hudební – již neexistují. Komunikační prostředky a média umožňují šíření rozličných hudebních tradic na velké ploše. Nakonec stačí jen být zvědavý.”

Ze svého amerického dospívání si Dierde udržuje lásku k tomu, co ji učila poslouchat její matka – irské a anglické tradiční hudbě, Pentangle, Fairport Convention. Později objevila Dead Can Dance a o hlasu Liz Fraser z Cocteau Twins říká:”. “Miluji tu krystalickou vokální čistotu a téměř středověké prvky hudby Dead Can Dance. Mezi kadencemi některých středověkých hudebních děl a orientální hudbou je taková podobnost, že to vzbuzuje úžas nad tajemstvím těchto vztahů”. Dierde přijela do Paříže a po nějakou dobu se živila jako pouliční umělkyně, doprovázejíc se na violoncello. Aby nebyla na chodníku tak sama, hledala partnera, a tak došlo k jejímu setkání s Arachem.

Arach, původem Íránec, žijící v Paříži již čtrnáct let, hrál na perkuse v experimentální industriální skupině Vox Populi. Spolu s Dierde začali hrát po barech, avšak jednoho léta se Dierde octla v Paříži opět sama, když Arach odjel s divadelní skupinou. Tehdy slyšela o hudebníkovi, hrajícím na neobvyklý nástroj, jehož hudba se prý podobala její. “Když jsem zatelefonovala Mehdimu, neznala jsem ho a ani jsem nevěděla, na co hraje, Když mi řekl, že hraje na oud (orientální loutnu), zalíbil se mi nápad spojit oud se zvukem violoncella”.

Mehdi pochází z Alžírska, kde se naučil hrát na elektrickou kytaru spíše v rockových skupinách, spolu s Youceffem Boucelou, jedním ze zakladatelů l´Orchestre National de Barbes. Po zastávce v Burundi, kde hrál africký rock s belgickými hudebníky, se dostal do Paříže, a teprve tady objevil oud a začal na něj hrát, nejdříve jako samouk, později s mistry oboru. “Jel jsem dokonce do Káhiry. Jak se znám, hraji-li momentálně na oud, je v souladu s mým sklonem k rozporům: elektrická kytara v Alžírsku, loutna ve Francii. Ale hraji na ni, jako bych hrál rock – jednoduše a tvrdě.

Dierdre DUBOIS (USA): zpěv, violoncello, kytara
Mehdi HADDAB (Alžírsko): oud, guembri, perkuse, violoncello, kalimba
Arach KHALATBARI (Irán): perkuse, zpěv, klarinet

Ekova - Palác Akropolis, 29.1.,  19:00

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Brooklynští Grizzly Bear se probrali ze zimního spánku a nabarvili trosky

Newyorská kapela Grizzly Bear vystoupí poprvé v České republice

Poprvé se u nás objeví kapela Grizzly Bear. Parta z newyorského Brooklynu, která kombinuje rock s vokálním harmoniemi,...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Raritní Bob Dylan odhaluje svou pouť od kytary ke kapele

Bob Dylan ve 2. polovině 60. let (z knihy Kdo je ten chlap?)

Vyloženě rané nahrávky z newyorských hospod i šokující vystoupení na festivalu v Newportu, kdy se písničkář vybavil i...

ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra
ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra

Náš syn oslavil první narozeniny a rozběhla se další velká epizoda v jeho i našem životě. Ta měla mít trvání rok a půl. Abych nastínila situaci. Moje máti, a i ta manželova, jsou staré školy s utkvělou představou, že batole by mělo s první sfouknutou svíčkou odhodit pleny. Proto jsem si téměř každý telefonát vyposlechla (moje máti) nebo v každé druhé textovce dočetla (manželova máti), že bychom se už měli na to „lulání“ zaměřit.

Najdete na iDNES.cz