Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od malých grafik po obří sochy. Životní dílo Aleše Veselého

  17:56aktualizováno  17:56
Pro Aleše Veselého je to skvělý rok. V únoru oslavil osmdesátiny, v březnu před nádražím Praha-Bubny odhalil svou Bránu nenávratna, sochu upomínající na transporty Židů do Terezína, již plánoval čtyři desítky let. Nyní se chystá velký projekt, který připomene jeho letošní jubileum.

Sochař Aleš Veselý pod slavnou plastikou Kaddish, kterou vytvořil na sympoziu v Ostravě v letech 1967 - 68. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Aleš Veselý patří mezi naše uznávané sochaře a jeho díla se vyznačují především tím, že narůstají do monumentálních rozměrů. Na scénu vstoupil na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století a dnes je zastoupen v řadě světových uměleckých institucí včetně The Solomon Guggenheim Museum v New Yorku, Centre Pompidou v Paříži a pochopitelně také v pražské Národní galerii.

Ve svém díle se často obrací ke kořenům judaismu, který považuje za přirozenou součást svého života, a hledání smyslu lidské existence. „Když mi bylo šest let, připíchli mi žlutou hvězdu. Transportům jsem se vyhnul, ale moje čtrnáctiletá sestra i můj táta šli do Terezína,“ vzpomínal při odhalování pomníku u bubenského nádraží.

Poprvé mimo ateliér

Výstavní projekt k Veselého osmdesátinám nazvaný Bez začátku, bez konce bude rozdělený mezi čtyři menší galerie v metropoli a návštěvníci budou moct jeho dílo od šedesátých let do současnosti prozkoumat skutečně ze všech úhlů.

Od 3. září se v Galerii 1. patro představí Veselého „neznámé“ objekty, které až nyní poprvé opustí sochařův ateliér ve Středoklukách. „Existují věci, které jsou jakýmisi poznámkami na cestě. Je sice nutné, aby vznikly, ale jejich vznik není motivován touhou po vytvoření artefaktu. Proto nebylo ani potřebou je vystavovat. Byly to soukromé rituály,“ vysvětluje Veselý.

Fotogalerie

O týden později začne výstava Grafika-negrafika v Galerii Millennium. Zde si návštěvníci prohlédnou sochařovu grafickou tvorbu. Veselý absolvoval v Ateliéru grafiky na pražské Akademii výtvarných umění a tomuto odvětví se věnoval jen krátce. Úzce profilovaná výstava popisuje toto období od jemných tisků po složité grafiky, které se staly díky nevšednímu způsobu vytvoření unikátními a neopakovatelnými. „Je to alchymie. Zprvu je zajímavé nořit se do chemických procesů, fines a fíglů, které hluboké poznání téhle technologie poskytuje. Ale právě to mě začalo na grafice odpuzovat. Odvádí to od podstaty věci,“ soudí Veselý.

Podstata věci může být ukryta ve Vizích a představách z posledních let. Aspoň se tak jmenuje třetí výstava v řadě, která první návštěvníky přivítá 18. září ve Ville Pellé. Veselý nyní o nových vizích, cestách a touhách uvažuje v menších prostorových i kresebných formách.

Limitem je myšlenka

A konečně projekt završí 30. září čtvrtá zastávka v Galerii Zlatá husa s názvem Ideální projekty. Zde budou na zájemce čekat zrealizované i nezrealizované práce prostřednictvím modelů, videa, kreseb, fotografií nebo textů. Prvním „ideálním“ projektem v monumentálním pojetí byla slavná socha z roku 1968 Kaddish. „Uvědomil jsem si, že lidské měřítko není určené fyzickým rozměrem, ale schopností, kam až může myšlenka dosáhnout,“ vysvětluje Veselý svoji zálibu v rozměrnosti.

Jednotlivé expozice budou mít různou dobu trvání. Grafika v Galerii Millennium bude na místě jen měsíc, ve Zlaté huse výstava skončí s říjnem a v 1. patře a Ville Pellé bude možné Veselého práce navštívit až do 11. listopadu. Sám autor také všemi čtyřmi prostory provede návštěvníky, kteří dorazí 1. nebo 10. října.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Světoznámý malíř a grafik Dimitrij Kadrnožka ve svém podkrovním ateliéru v...
STAŘÍ MISTŘI: Malíře pocitů a erotiky Kadrnožku měli za agenta CIA i StB

Malíř Dimitrij Kadrnožka se měl původně stát farářem, ale z jezuitského lycea ho pro drzost vyhodili. Syn hrdiny od Zborova za války pomáhal v protinacistickém...  celý článek

Skica, která by mohla být předlohou Mony Lisy od Leonarda Da Vinci.
Leonardo Da Vinci možná Monu Lisu původně nakreslil bez oblečení

Italský malíř Leonardo da Vinci si možná Monu Lisu, patrně nejslavnější portrét všech dob, nejdřív načrtl uhlem jako nahou ženu. Experti v pařížském muzeu...  celý článek

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.