Její otec se podílel na boji proti komunismu, za což byl později vězněn, stejně jako její matka, nařčená ze spolupráce s ním. Je div, že talentovaná dívka díky svému profesorovi Antonínu Strnadelovi na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové dostudovala.
Alespoň že její dědeček byl apolitickým ševcem. Neboť podle všeho byla zkušenost Kučerové z dětství, kdy jí dovolil zatloukat hřebíčky do verpánku, velmi důležitá při "vynalezení" perforovaného grafického rukopisu.
Současná výstava v pražském Domě U Kamenného zvonu zachycuje vývoj Kučerové přes všechna období její tvorby od konce padesátých let a působení v umělecké skupině UB 12 až do současnosti, kdy se věnuje objektům – asamblážím.
Přesto nejde o výslovnou chronologii. Jednotlivé práce jsou představeny tak, aby co nejlépe vynikly samostatně i v kontextu s ostatními. Důraz je kladen především na zásadní díla období.
Kromě tisků jsou zde vystavené i matrice z perforovaného plechu – leckde jimi proniká světlo a vytváří stínovou grafiku na zdi za nimi. Kučerová s plechem experimentovala už od 60. let a podařilo se jí z matric vytvořit půvabné artefakty.
Grafičku na výstavě přibližuje i série snímků Jaroslava Brabce, který ji fotografoval v jejím dnes již neexistujícím ateliéru i doma a zachytil na snímcích i koně či polabskou krajinu – časté autorčiny motivy.
ALENA KUČEROVÁ - Přehled
Dům U Kamenného zvonu, Praha, kurátorky Hana Larvová a Marie Klimešová. Výstava trvá do 29. dubna, plné vstupné je 120, snížené 60 korun, www.ghmp.cz.
Hodnocení MF DNES: 70%