Album, které konečně lapilo energii Čechomoru

  • 6
Deska Live, na které zní devět nových písní, doplňuje diskografii kapely Čechomor o cenný koncertní snímek. Zachycuje kapelu v té nejvěrnější možné podobě. Symfonicky rozšířené a zjemněné kontury nabídl předchozí titul Proměny; přitom tato netypická deska produkovaná Jazem Colemanem prorazila Čechomoru cestu na vrchol popularity.

Kapela získala tři výroční ceny Anděl 2001, zahrála si ve filmu Rok ďábla a nabalila širokou posluchačskou obec. Stoupl prodej předchozích alb včetně titulů Dověcnosti nebo Mezi horami, jež posléze získaly status zlatých desek.

Čechomor drnká na struny tradice a zároveň drhne třeba rock. Není v tom ani rozpor, ani novátorství. Kapela „jen“ naslouchá muzikantskému citu a opatrně hledá spojovací prvky mezi starobylými melodiemi a současnou hudební řečí.

Píseň Sedem nocí pak může rachotit jako slovanský heavy metal, skladba Mezi horami se dramaticky houpe mezi křehkostí a rockovou úderností, píseň V tom Prešpurku připomíná čardášově rozdováděnou vinárnu v bratislavském podhradí. Instrumentálka na irské téma zapadá do této kolekce stejně přirozeně jako milostná balada Husičky, husičky zpívaná hostující Lenkou Dusilovou.

Nynější Čechomor se rozumně nehrne do autorské tvorby. Nechce nic uspěchat, ostatně pracuje s materiálem, jejž obrušovala staletí. Kapela investuje síly do interpretace, aranžérských nápadů a souhry, která je po letech koncertování takřka dokonalá. Navíc má v osobě Františka Černého výtečného vokalistu, který písně cítí a zpívá bez pentličkového fanfarónství a zdobivosti.

Ve spojení Černého kytary a houslí Karla Holase, jež jsou druhým hlasem Čechomoru, přeskakují jiskry souznění zhutněné rockovými bubny Radka Klečky. Hráč na akordeon či flétnu Radek Pobořil občas muziku posune k balkánské skočnosti, jeho trubka přisypává do písně Sedem nocí jazz. Zvuk a styl pak zceluje violoncello Michala Pavlíka, které se vkládá mezi housle a kytaru; navíc Pavlík výborně ovládá i dudy.

Lidové nástroje Čechomor používá střídmě a přesně, třeba na dobarvení jurodivé halekačky Hop hé. Kapela lidovky bezbolestně taví do zemitých a posluchačsky přístupných tvarů. Čechomor uvolnil jejich skočnou energii. Funguje to znamenitě, jak dokládá koncertní nahrávka.

ČECHOMOR
Live

1 Předehra
2 Až já půjdu, povandruju
3

Michálek

4 V zeleném háji
5 Husičky, Husičky 
6 Včelín
7 Nevěra
8

Ore šuhaj ore

9 Mázek - Panenka
10

7 nocí 

11 Slunéčko
12 Ach bože z nebe
13 V tom Prešpurku
14 Hop hé 
15 Instrumentálka na irské téma
16 Mezi horami 
17 Gorale
18 Rehradice
19 Aj čo ně dáš 
20 Pivníčková
21

Nepudem domů 

Kapela Čechomor.

Karel Holas (vpravo) a František Černý během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Karel Holas (vlevo) a František Černý během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Karel Holas (vpravo) a František Černý během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Karel Holas (vpravo) a František Černý během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Karel Holas (vpravo) a František Černý během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Karel Holas (vpravo) a František Černý během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Čechomor na festivalu Okoř 2002.

Čechomor: Live. Obal alba.