Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Albertina přináší krásu na papíru. Zve na Degase, Maneta i Gauguina

  15:08aktualizováno  15:08
Více než dvě stovky kreseb, pastelů a akvarelů od slavných impresionistů a postimpresionistů představuje od února do 13. května vídeňská Albertina.

Pierre-Auguste Renoir: Nahé při koupání a hře s krabem (ca. 1897-1900, sbírka Jeana Bonna, Ženeva) | foto: © Patrick Goetelen, Ženeva

Návštěvníkům nabízí bílá ženská těla Edgara Degase vyvedená pastelem, kytice kosatců a zlatého deště, které Édouard Manet zachytil na papíře jemnou technikou akvarelu, a nechybějí ani exotické ostrovní krásky Paula Gauguina, jež jsou zachycené v dramatickém kvaši. A najdeme tu i techniku koláže.

Nejen něžné tanečnice

Edgar Degas: Harlekýn a Kolombína (1886, Vídeň)

Edgar Degas: Harlekýn a Kolombína (1886, Vídeň)

Výstava s názvem Impresionismus - Pastely, akvarely, kresby navazuje na velkou přehlídku před třemi lety, na které bylo možné vidět více než stovku nejslavnějších impresionistických maleb. Nesla titul Jak se světlo dostane na plátno. Ta letošní je sice početně o něco rozsáhlejší, co do použité techniky však komornější - žádné plátno zde totiž návštěvník nenajde.

"Práce na papíru mají v tvorbě impresionistů významné postavení, a na to jsme chtěli upozornit. Právě mezi umělci z éry impresionismu a postimpresionismu dosáhla kresba důstojného a rovnoprávného postavení, které se stalo směrodatným pro modernu," uvádí Albertina.

Avšak zatímco malby jako například slavný Dojem, vycházející slunce (1873) Clauda Moneta, Houpačka (1876) Pierre-Augusta Renoira nebo temný Bulvár Montmartre v noci (1897) Camilla Pissarra zná téměř každý, jejich neméně významné kresby a pastely zůstávají v pozadí. A to přesto, že mezi prvními díly impresionismu na osmi pařížských výstavách mezi lety 1874 a 1886 byly téměř z poloviny práce na papíru.

Edgar Degas: Opona (1880, sbírka Paul Mellonových)

Edgar Degas: Opona (1880, sbírka Paul Mellonových)

Kresba tedy rozhodně neznamenala pro impresionisty jen nějakou doprovodnou techniku. I když byla samozřejmě často součástí přípravného procesu na malbu, umělci nakonec nezřídka docházeli k této technice jako k výslednému uměleckému produktu. Například Edgar Degas, který zpočátku používal kresbu také především pro přípravné skici svých historických obrazů a portrétů, se od osmdesátých let stále více přikláněl k pastelu a jeho slavné tanečnice, ženy v koupeli, ale i krajiny nakreslil právě jím.

Z výstavy Impresionismus

Edgar Degas: Žena ve vaně (Tate, odkázala  A.F. Kesslerová, 1983)

Edgar Degas: Žena ve vaně (Tate, odkázala A.F. Kesslerová, 1983)

Paul Cézanne: Stromořadí (1877-80, soukromá sbírka)

Paul Cézanne: Stromořadí (1877-80, soukromá sbírka)

Edouard Manet: Studie květin (1880, Albertina, Vídeň)

Edouard Manet: Studie květin (1880, Albertina, Vídeň)

Paul Cézanne: Klidný život s kousky melounu (1900 nadace Beyeler)

Paul Cézanne: Klidný život s kousky melounu (1900 nadace Beyeler)

Zobrazit fotogalerii

"Zásluhou těchto umělců se kresba, která byla do té doby vnímána sekundárně jako přípravný studijní materiál, dočkala rovněž primární funkce, byla povýšena na celistvé a samostatné umělecké dílo. Hierarchické rozdělení malby a kresby, které bylo zavedeno už v dobách renesance, zaniklo právě díky impresionismu," připomíná Albertina.

Impresionisté tedy nedali základ "pouze" modernímu umění, ale rehabilitovali i kresbu. Měl to být posměšek Ostatně už jejich první výstava v roce 1874, která se konala v domě fotografa Félixe Nadara na pařížském Boulevardu kapucínek a představila více než 160 obrazů, způsobila poprask.

Třicet umělců se zcela odchýlilo od zavedeného vkusu: nehledali krásu ideální, ale skutečnou. A od novináře Louise Leroye si vysloužili posměšné pojmenování "impresionisté", které se jim nakonec tak zalíbilo, že je začali používat jako své oficiální pojmenování. I přesto, že zmíněný novinář ve svém článku pobouřeně psal o jejich obrazech jako o odporných mazanicích...

Claude Monet: Most Waterloo, Londýn (1901, sbírka nadace Triton, Nizozemsko)

Claude Monet: Most Waterloo, Londýn (1901, sbírka nadace Triton, Nizozemsko)

Výstava v Albertině je vlastně v mezinárodním měřítku prvním pokusem uchopit komplexně impresionisty jako kreslíře. Velkoryse pojatá přehlídka tak přibližuje jejich rozmanité techniky, odhaluje způsoby, jakými zkoumali vztah mezi malbou a kresbou. Ať už šlo o zmíněné Degasovy pastely, Cézannovy akvarely, perokresby Van Gogha nebo díla ToulouseLautreca, vše je možné ve Vídni zhlédnout. Albertina výstavu sestavila hlavně z vlastních sbírek. Vstupné je 11 eur.




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

OBRAZEM: Prohlédněte si velkolepou Slovanskou epopej. Vrátila se do Prahy

Alfons Mucha: Apoteóza z dějin Slovanstva (1926, vaječná tempera, olej, plátno,...

Slovanská epopej je od minulého týdne znovu k vidění v Praze. Galerie hlavního města Prahy tentokrát jedenáct obrazů ze...

OBRAZEM: Jak viděl Jiří Kolář srpen 1968, odhaluje Národní galerie

Národní galerie v Praze uspořádala rozsáhlou výstavu děl  Jiřího Koláře. Na...

Národní galerie představuje u příležitosti 50. výročí sovětské okupace Československa v srpnu 1968 rozsáhlou výstavu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz