Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Akt ve dvacátém století

  16:22aktualizováno  16:22
Akt patří k fotografii, co fotografie existuje. Pro malíře je lidské tělo nepřebernou studnicí námětů a pro fotografa představuje objekt, kterého je možno a je třeba se kdykoli znovu a znovu zmocňovat. Pražská (a od května olomoucká) výstava Akt v české v fotografii je rozsáhlým pokusem shromáždit klíčová díla českého fotografického aktu - i když možná recenze nebyly jednoznačně nadšené, každopádně jde o výjimečnou příležitost. Včetně knihy vydané k této příležitosti.
Škoda jen, že z pouhé expozice se nedozvíme mnohé příběhy, které se k fotografiím pojí. Jako je třeba tento: Tono Stano vytvořil svůj Smysl v roce 1992 a od té doby věhlas tohoto snímku jenom roste. Stal se možná nejznámějším aktem minulé dekády. Zahájil to Bill Ewing, když tuto fotku umístil na titul knihy The Body, která se v první polovině devadesátých let stala bestsellerem ve svém žánru a jen ve Spojených státech byla v krátké době vydána třikrát. "Pro mě to byla velká pocta. Já vždy toužil po tom, abych měl takovou knížku o fotografii a lidském těle, ale neexistovala. Takže když vznikla a na titulu byla moje fotka, byla to pro mne obrovská radost," vypráví Tono Stano.

Výstava Akt v české fotografii

Kurátoři: Vladimír Birgus a Jan Mlčoch

Císařská konírna Pražského hradu
do 4. února 2001

Muzeum umění v Olomouci
od 10. 5. do 10. 9. 2001

V té době dokončovala společnost Metro Goldwin Mayer film Showgirls. "Plakáty měly jít právě do tisku, když lidé z firmy někde viděli tu moji fotografii a řekli si, že svoji původní kampaň musí změnit," vypráví Tono Stano. A následoval do jisté míry humorný kolotoč událostí, kdy z faxu na české straně vylézala jedna podrobnost za druhou a jedna nabídka za druhou, jenže fotograf měl stále jen jednu odpověď: Musím se zeptat pana Ewinga. Filmaři nechápali, oč jde, protože práva na použití fotografie měl Tono Stano. "Jenže já nechtěl dělat nic, co by ohrozilo tu knihu a pana Ewinga. Ten měl ale právě dovolenou a byl v Paříži, nikdo nebyl schopen ho dostihnout. Takže se to protahovalo a Metro Goldwin Mayer naléhali stále více. A pak si to vyložili tak, že se mi zdá malý honorář, ale nechci si jim říkat o nějaké peníze navíc. A tak zvyšovali nabídku, aniž by o tom padlo jediné slovo, až na desetinásobek," vypráví Tono Stano.

Kniha Akt v české fotografii

Vladimír Birgus, Jan Mlčoch

KANT ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým muzeem v Praze, Praha 2000

nestránkováno, náklad a cena neuvedeny

Nakonec obchod dopadl dobře - Metro Goldwin Mayer koupili onen nápad - žena, ze které je vidět jen úzký pruh od hlavy až k patě, ale jen tolik, aby si člověk vlastně všechno musel domyslet. V podstatě pak udělali vlastní verzi s představitelkou hlavní role. A pak plakát, který visel všude možně po světě a lákal na trošku skandální film, rozjel celou lavinu napodobitelů.

"Já myslím, že ta fotka, ten nápad je přitažlivý hlavně tím, co na ní není, protože dává každému prostor pro vlastní dotvoření. Proto to tak zaujalo lidi od reklamy i z jiných oborů, protože je to taková výzva," předpokládá český fotograf. Napodobitelů se vyrojila řada - ve Švýcarsku vede pan Stano soudní spor s významnou firmou, která použila foto ve své kampani, podobně ve Finsku, ve Španělsku...

Asi nejznámější soud ale vedli američtí filmaři proti společnosti, která si do newyorského telefonního seznamu dala inzerát právě s tímto motivem. "S tím vznikl v Čechách omyl, že se s Metro Goldwin Mayer soudím já, ale to nebyla pravda. Šlo o jejich spor, k němuž jsem se připojil na straně filmařů," vysvětluje Stano. V hlavě má také plán udělat výstavu všech možných využití - ať již legálních, či nelegálních - svého nápadu. "Těch variací je již tolik, že by to myslím bylo velmi zajímavé. A v tom případě tam vystavíme i tu vaši titulní stránku (magazínu MF Dnes č. 5)."

Bez názvu, 1968, UPM, Praha.

Schoulená (Dana), 1972-73, soukromá sbírka, Praha.

Z cyklu Nahaté portréty, 1980-86, UPM Praha.

Walkman, 1984, ruční kolorování.

Bez názvu, asi 1925, soukromá sbírka, Praha

Akt, kolem roku 1930, České centrum fotografie, Praha.

Koláž č. 299, 1944, Památník národního písemnictví, Praha.

Studie, 1940, soukromá sbírka, Praha.

Tono Stano: Smysl, 1992.

Autor:



Nejčtenější

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Byl oplzlý, osahával nás, obvinily kolegyně slavného fotografa Kratochvíla

Slavný česko-americký fotograf Antonín Kratochvíl

Český fotograf Antonín Kratochvíl, který získal několik cen World Press Photo, patří k zakládajícím členům newyorské...

OBRAZEM: Jak viděl Jiří Kolář srpen 1968, odhaluje Národní galerie

Národní galerie v Praze uspořádala rozsáhlou výstavu děl  Jiřího Koláře. Na...

Národní galerie představuje u příležitosti 50. výročí sovětské okupace Československa v srpnu 1968 rozsáhlou výstavu...

OBRAZEM: Začal Týden umění. Láká na Warhola, Zrzavého i paneláky

Jan Zrzavý, Benátky I, 1928

Už i Praha má svůj Týden umění. Jeho první ročník začal v pondělí a návštěvníkům otevírá přes třicet galerií včetně...

Najdete na iDNES.cz