Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Viselec pozoruje zvrhlou čínskou totalitu očima disidenta Aj Wej-Weje

  10:06aktualizováno  10:06
Nejen vhled do myšlení světově uznávaného čínského umělce a významného disidenta, ale také zasazení jeho "kauzy" do politických i uměleckých souvislostí přináší kniha britského novináře Barnabyho Martina Viselec s podtitulem Aj Wej-wej a jeho uvěznění.

Aj Wej-wej | foto: Gao Yuan

Aj Wej-wej

Aj Wej-wej

Novinářský styl Barnabyho Martina vyžaduje od čtenáře plné soustředění. Nejde ani o čistý přepis rozhovorů, byť takové pasáže tvoří podstatnou část knihy, ani o čistě chronologický či esejistický útvar. Autor vytváří mozaiku historiografických faktů i osobních zkušeností (děním v Číně se dlouhodobě zabývá), které doplňuje Aj Wej-wejovými úvahami i vyprávěním konkrétních zážitků z jeho života.

Zásadní část tvoří Aj Wej-wejovo uvěznění z politických důvodů a pokus o zlomení jeho veřejného odporu vůči zvrhlému totalitnímu režimu, který v jeho zemi přes narůstající relativizaci ze strany Západu stále přetrvává.

Fotogalerie

Je však pozitivní, že Martin téma dnes možná nejznámějšího Číňana nezjednodušuje jen na jeho politické postoje a aktivity. Velkou měrou se zabývá právě Aj Wej-wejovým uměním. U něj bývá jako hlavní inspirační zdroj uváděn Marcel Duchamp, umělecká tvorba však u tohoto muže samozřejmě přímo souvisí s politickými poměry a jeho postavením v jejich kontextu.

Ostatně i západní svět začal o Aj Wej-wejovi hovořit až po jeho slavné instalaci objektu porcelánových slunečnicových semínek v londýnské galerii Tate Modern v roce 2010 a zároveň po zjištění jeho politických aktivit, o kterých dával vědět na internetu a sociálních sítích.

Aj Wej-wej

"Na první pohled by ho bylo možné považovat za moderního dadaistu, člověk si však musel uvědomit, že jde o dadaismus provozovaný v režimu, který připomíná kombinaci Huxleyho románu Konec civilizace a Orwellovy dystopie 1984," přesně charakterizuje Martin.

Ovšem tím nejpodstatnějším, co kniha Viselec, pojmenovaná po jednom z Aj Wej-wejových raných děl, západnímu čtenáři přináší, je možnost nahlédnout na základě konkrétního příkladu do praktik režimu, který je sice komunistický, ale od známé praxe sovětského okruhu se výrazně odlišuje.

Respektive – v lecčem připomíná spíše 50. léta než nové století. "Nemám ani potuchy, kdo rozhodl o mém zatčení. A netuším ani, kdo mě nechal propustit," říká Aj Wej-wej. A z takových slov mrazí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spisovatel Petr Šabach
PORTRÉT: Šabachovi stačilo k životu pivo, tlačenka, cigarety a jedny džíny

Knihu A nakonec Vánoce zasadil do Ameriky, Rothschildovu flašku do Anglie, ale „pravý“ Petr Šabach se pohyboval v okruhu pražské Hanspaulky, pivnic, bigbítu a...  celý článek

Jakuba Katalpa
RECENZE: Věznit pošťáka ve sklepě může být úplně normální, přesvědčuje Doupě

Seniorka Květa se nedokáže vyrovnat se samotou, která ji obklopuje po smrti manžela. Proto ve sklepě svého domu vybuduje tajný úkryt. Zavře do něj pošťáka...  celý článek

Spisovatel Petr Šabach
V 66 letech zemřel spisovatel Petr Šabach, autor předlohy Pelíšků

Ve věku 66 let zemřel Petr Šabach, autor humoristických románů a povídek. Známá je třeba sbírka Hovno hoří, podle níž vznikl film Pelíšky. Jeho smrt pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.