RECENZE: Dámská záležitost. Nětrebko zpívala Aidu v Metropolitní

  18:55aktualizováno  18:55
Metropolitní opera zahájila už třináctou sezonu přenosů do světových kin. Hned na úvod nasadila hvězdnou Annu Nětrebko. Ta v roli Aidy ukázala, že její kariéra v pravý čas vrcholí. Navíc měla skvělou partnerku.

Anna Nětrebko jako Aida a Anita Rachvelishvili jako Amneris v Metropolitní opeře | foto: Marty Sohl

Verdiho Aidu už Metropolitní opera odvysílala do kin dvakrát, v letech 2009 a 2012. V druhém přenosu zazářila ukrajinská sopranistka Liudmyla Monastyrská. Zazářit v Aidě není rozhodně snadné, jde o obtížnou a dlouhou roli, naznačující mimořádné kvality její první interpretky, české sopranistky Teresy Stolzové. Hlas se musí mimo jiné doslova vznášet, ztišovat se ve výškách, pěvkyně ale musí i výrazně a zřetelně deklamovat.

Giuseppe Verdi: Aida

Dirigent: Nicola Luisotti

Režie: Sonja Frisell

Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, Praha, 6. října 2018

Hodnocení­: 70 %

Teď tedy přišel přenos číslo 3, pod taktovkou Nicoly Luisottiho a zase s jiným obsazením v čele s Nětrebko. Ta má - čistě teoreticky - přece jen o číslo menší hlas než její kolegyně z minulého přenosu, ale zatímco Monastyrská je ryzí vokalistka, která přezpívá part dokonale jako hudební nástroj, Nětrebko je lepší interpretka a navíc osobnost s jevištním charismatem. Reprodukovaný poslech přirozeně nemusí odpovídat dojmu v hledišti divadla, ale i z přenosu bylo zřejmé, že Nětrebko - tak jako v jiných rolích - ani v Aidě nedělá chyby. Disciplinovaně zpívá přesně v mezích svého hlasu, nepřepíná ho a je schopna z něj dostat maximum výrazu, včetně Verdiho dynamických předpisů. Třebaže její hlas je o něco těžší a temnější než býval, uchovává si lyrickou krásu a nejeví žádné známky opotřebovanosti.

Dobrá lekce

Není neslušné říct, že Nětrebko bylo nedávno 47 let. Když před lety začínala, mohlo to vypadat, že se prostě objevila další marketingová hvězdička, která za čas zhasne. Jenže Nětrebko překvapila. Způsob, jakým si vystavěla kariéru, jak obezřetně postupovala od lehčích rolí a třeba zrovna Aidu si přibrala až nedávno, by měli povinně jako lekci studovat všichni ti pěvci (a pěvkyně), kteří (a které) si myslí, že ve třiceti mohou zpívat kde co - až jim hlasivky vypoví službu.

Fotogalerie

Nětrebko měla navíc po boku výjimečnou představitelku Amneris, Aidiny rivalky. Gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili předváděla svěží opulentní hlas s přirozeně hutnými a barevnými hloubkami a herecky se jí podařilo vyvolat i soucit s pyšnou a žárlivou, ale nešťastnou princeznou. Tohle představení se vyvinulo v takříkajíc dámskou záležitost, jakkoli solidní byly výkony, které podali barytonista Quinn Kelsey (Aidin otec Amonasro), Dmitrij Beloselskij (velekněz Ramfis) a Ryan Speedo Green (egyptský král).

Hlavní muž opery, do Aidy zamilovaný vojevůdce Radames, totiž daleko zaostával za svými kolegy a hlavně kolegyněmi. Lotyšský tenorista Aleksandrs Antonenko zpíval tak, že by to bylo špatně i na poslední regionální scéně: uřvaně, těžce, násilně, s tóny ledabyle zavěšovanými kamsi do prostoru. K horším stránkám patřila i okoukaná, kýčovitá inscenace Sonji Frisellové, představující opačný extrém k nesmyslným aktualizacím. Nětrebko a Rachvelishvili by si zasloužily něco nápaditějšího.




Nejčtenější

POSLEDNÍ DOJMY: Porušil Labyrint III desatero pravidel detektivky?

Záběr z třetí řady seriálu Labyrint

Záhada trvající sedm večerů je konečně vyřešena, poslední část televizního Labyrintu III odhalila pachatele. S...

PRVNÍ DOJMY: Výzva, noblesa, užít si to. Zakázaná slova StarDance

Jiří Dvořák patří ve StarDance k favoritům

Boj o vítěze tanečního parketu zahájil v ČT devátou sezonu. Tradičně, protože přenosem StarDance opět provázejí Tereza...



Tušil jsem, že bude velmi kontroverzní, říká autor sochy Špinarové

David Moješčík ve svém ateliéru v Janovicích při pracích na soše Věry Špinarové.

Vtípky, petice, výzvy k předělání. Ostravská socha Věry Špinarové od veřejnosti zatím sklízí zejména kritické ohlasy....

Další státní cena v ohrožení, odmítla ji rodina Evalda Schorma

Příběh falešného faráře (Vlastimil Brodský),  který pomáhá všem vesničanům, ale...

Letošní předávání cen v kultuře, jimiž stát oceňuje výrazné osobnosti, má další trhlinu. Poté, co odmítl převzít cenu...

RECENZE: Rašín utopený v slzách. Podstatný kus jeho portrétu chybí

Z natáčení filmu Rašín

Diváci od dvoudílného Rašína očekávají celistvý portrét muže, jenž se takříkajíc zasloužil o stát. Film je však po oba...

Další z rubriky

GLOSÁŘ: V Rudolfinu se sešla světová béčka a jeden velký Čech

Daniel Barenboim hrál na vlastní klavír, který pro něj byl vyroben a přivezen...

V Praze tento týden koncertoval proslulý dirigent a pianista Daniel Barenboim. Po něm nový šéfdirigent České...

Naše hvězda baroka zaujala v Austrálii, nyní má vlastní festival i knihu

Soubor Musica Florea

Byl současníkem Johanna Sebastiana Bacha, ve své době se těšil velkému respektu. Barokní skladatel Jan Dismas Zelenka...

RECENZE: Elvis Costello stále dokáže napsat chytlavé písně

Elvis Costello

Britský písničkář a producent Elvis Costello vydal desku Look Now a dokazuje, že neztratil nic ze svých kvalit....

Tawesco Automotive s.r.o.
Operátor Výroby

Tawesco Automotive s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč



Najdete na iDNES.cz