Aféra v opeře: nahé prostitutky a násilí

  • 6
Nejnovější provedení Mozartova díla Únos ze Serailu v berlínské Komické opeře se divákům nelíbilo. Při premiéře inscenace hemžící se nahými prostitutkami, drogami a sadistickými scénami pískali. Sponzoři dokonce pohrozili divadlu, že mu vypovědí dotace.

Původní příběh lidskosti a bratrství, jež v sobě objeví paša Selim a velkoryse nepotrestá pokus o únos zajatých evropských otroků, musel ve své době přepracovávat pro vkus publika i samotný Wolfgang Amadeus Mozart.

Vídeňané si tehdy nepotrpěli na moralizování, takže geniální skladatel v opeře vyzdvihl komičnost strážce harému a učinil z únosu komickou operu.

Současný španělský režisér Calixto Bieito přesunul dění únosu z pašova paláce v 18. století do nemilosrdného nevěstince ze současnosti, kde nechybějí drogy ani vraždy.

Jeden z partnerů divadla - firma DaimlerChrysler - opeře pohrozil, že zruší roční dárcovský příspěvek, který činí v přepočtu 630 tisíc korun. Opera ročně dostává od dárců v přepočtu skoro osm milionů korun.

"Je to plné sexu a násilí, a to je naprosto nepřijatelné. Jakmile začali na jevišti masakrovat prostitutky, musel jsem odejít," sdělil poradce ředitele společnosti DaimlerChrysler Matthias Kleinert v rozhovoru pro list Bild.

Tenor Julian Gavin se kvůli režisérovým inscenačním záměrům v Únosu ze Serailu vzdal hlavní role ještě před zahájením zkoušek.

Nové nastudování opery ale má i své příznivce. Kulturní zástupce Berlína Thomas Flierl si například myslí, že opera realisticky odráží svět, v němž žijeme.

Umělecký ředitel komické opery Andreas Homoki stanovisko DaimlerChrysler plně chápe. "Jestliže nás sponzoři přestanou podporovat, znamená to, že se už s divadlem nemohou ztotožnit," uvedl.

Pro režiséra Bieita není berlínská kritika první zkušenost tohoto druhu. Když před dvěma lety uvedl v anglické Národní opeře Verdiho Maškarní bál, kritici ji odsoudili pro nahotu a násilí.