Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

AC/DC a Rammstein: dva druhy radosti

  2:27aktualizováno  2:27
I v úterý na pražském Strahově hráli AC/DC svůj rock'n'roll s nadhledem a pobavením. Cítí lásku k žánru, již Rolling Stones kdysi dávno popsali trefným sloganem "Je to jen rock'n'roll, ale mám ho rád." AC/DC jej završují chraplavým dokařským hlasem Briana Johnsona a nervní kytarou Anguse Younga, podobně jako Stones mají Micka Jaggera a Keithe Richardse. V muzice AC/DC je ovšem obsaženo velmi málo blues a už vůbec žádný soul.

AC/DC zůstali třicet let věrni halekavým stadionovým sloganům typu The Jack, Highway To Hell nebo nově Stiff Upper Lip (poslechněte si audioukázky) a zároveň také syrovým riffům, jež šikovný Young, původem Skot, dokáže zjemnit až na jakési keltské trylkování - například v písni Thunderstruck, již si takřka třicet tisíc lidí vychutnalo sborovým zpěvem.

Našly by se kousky pro labužníky, hlavně Youngova dlouhá sóla, postavená na kompromisu mezi melodičností a zběsilým pobíhám prstů po hmatníku jeho věrné kytary gibson. AC/DC dokázali, že kamenná neměnnost stylu může přežít, pokud ovšem máte dost původních hitů. Na Strahově zazněly snad všechny včetně halekačky The Jack nebo prvního přídavku TNT, který pamatují otcové odžínovaných mladíků. "AC/DC, to tě vzkřísí," křičel jeden z nich. Vysekl australským padesátníkům solidní poklonu.

I schopnost uspokojit posluchačovo oko drží AC/DC při životě. Opakují staré fígle s jemnou nadsázkou Spielbergových filmů. Stejně jako se všichni fandové těší, až Kiss vystřelí petardu z kytary, k inventáři AC/DC patří zvon zavěšený nad pódiem či artilerie osmi historických kanonů, které odpálily salvu na rozloučenou. Novinkou byla dlouhá rampa, táhnoucí se od obří scény až k věži zvukařů, na které měl Angus Young jakési sólové minipódium a kde mohl předvést další očekávaný kousek: hru na kytaru vleže, provázenou hysterickým třepotáním nožiček. Ač pódiový démon, jeho postava je v zásadě drobná. Youngova nadživotní socha, strmící za zády pětičlenné kapely, tuto skutečnost karikovala. Žádná sebevzhlíživá megalomanie a la Michael Jackson, ale nákladný vtípek na vlastní účet. Jedině takto lze AC/DC, mistry rock'n'rollo- vé zábavy, přijmout. Přitom hráli znamenitě a měli skvělý zvuk.

Škoda, že jejich předkapela, němečtí Rammstein, nedostali australskou aparaturu plně k dispozici. Zvuk byl o něco tišší a nepřeberné pyrotechnické efekty ztrácely v podvečerním šeru své magické kouzlo. Šestice Rammstein je posedlá ohněm: plál z bubenických paliček, v úvodní skladbě hořel i na těle zpěváka Tilla Lindemanna, zkrátka každou chvíli šlehaly z pódia nějaké plameny. Kapela, jež by se dala nazvat potomkem rané fáze tmavých melancholiků Depeche Mode a Laibach, poslů totalitní hrůzy, byla velmi působivá. Děsila vyklenutou monumentálností stylu, v němž se křížily kytary s elektronikou a který brázdily zvuky pochodujících davů nebo zlobné řečnické deklamace zpěváka Lindemanna. Nešlo jen o efekty, muzika kapely Rammstein byla písničkářsky přesvědčivá a velmi kvalitně zaranžovaná. Kytary se nepřebíjely s klávesami v dlouhých sólech, ale spíše budovaly dusivou atmosféru z mnoha hráčských detailů. Rammstein bohužel hráli jen necelou hodinu, i když mnoho lidí na Strahov přišlo kvůli nim.

A tak se stal úterní megakoncert ukázkou dvou druhů radosti: bujně světlé a dekadentně temné. Ztvárnění obou těchto emocí ze strany AC/DC a Rammstein bylo naprosto přesvědčivé.

AC/DC
předkapely: Rammstein (Německo), Fresh Fabrik (Maďarsko)

12. 6. 2001 17:00, Stadion Strahov, Praha
pořádal Interkoncerts

vstupné:  790.-  k stání 
                1350.-  k sezení

 

AC/DC

AC/DC

AC/DC

AC/DC

Australské rockové monstrum AC/DC hraje na strahovském stadionu v Praze, 12. června 2001

Australské rockové monstrum AC/DC hraje na strahovském stadionu v Praze, 12. června 2001

Australské rockové monstrum AC/DC hraje na strahovském stadionu v Praze, 12. června 2001

Australské rockové monstrum AC/DC hraje na strahovském stadionu v Praze, 12. června 2001




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

GLOSA: Opisoval Vivaldi či „ten druhý“? I to nadhodil skvělý festival

Španělský soubor Euskal Barrokensemble koncertoval v rámci Letních slavností...

Prázdninová Praha láká na hodně koncertů klasické hudby, ale pouze jednu jistotu: Letní slavnosti staré hudby. Letošní...

RECENZE: Rottrová, Ruml, texty snů. O slovo se hlásí kapela Nedivoč

Marie Rottrová na festivalu Benátská! s Impulsem 2018

Herec, bavič a hudebník Jiří Krhut známý například z Kabaretu BO! Jaromíra Nohavici vydal se svou kapelou Nedivoč desku...

RECENZE: Charismatický Pepula. Sukův portrét dost říká, ale i zamlčuje

Josef Suk během koncertu Pražského jara v roce 2007

Novináři, kteří znali houslistu Josefa Suka, vědí, jak byl plachý a uzavřený. Přimět ho k rozhovoru bylo velmi obtížné....

Najdete na iDNES.cz