Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Absolutní malba? Claude Monet v tomto století!

aktualizováno 
- Pozdní tvorba velkých mistrů bývá předmětem zvláštního obdivu i zkoumání - třeba Rembrandtovy autoportréty z posledních let života jsou považovány za jeden z vrcholů západoevropského malířství. O významu Clauda Moneta jistě nikdo nepochybuje, nicméně autorovo jméno bývá spojováno zejména s impresionismem a jeho heroickým obdobím v sedmdesátých letech minulého století. V roce 1900, kdy mu bylo rovných šedesát, však Moneta čekalo ještě dalších dvacet šest let naplněných malováním.
Tato perioda zůstávala dlouho ve stínu kubismu, futurismu a dalších vystoupení avantgardy. Lineárně vykládaný vývoj umění vytěsnil z obecného povědomí umělecká díla, jež v době svého vzniku "pouze" rozvíjela principy předchozích dekád nebo stála poněkud stranou jednotlivých -ismů. Něco podobného se stalo Monetovi a jeho pozdním vrcholným tvůrčím činům. Zejména autorova rozměrná díla z dvacátých let přitom nejen přesahují původní program impresionismu; ve svých privátnějších, uvolněnějších podobách dokonce předjímají způsob malování, jenž přišel ke slovu kolem poloviny století.
Londýnská verze výstavy nazvané Monet ve 20. století, jejíž premiéra se konala loňskou zimu v bostonském Museum of Fine Arts, proto nabízí vedle řady objevů především nevšední zážitek. V devíti částech představila série Monetových obrazů, jež se vztahují nejen k zahradě vybudované umělcem u jeho domu v Giverny, ale také k pobytům v Londýně a v Benátkách. Fascinující, ještě zřetelně "impresionistické" obrazy proměn mostu Charing Cross či pohledy na Velký kanál a Dóžecí palác v Benátkách tu ovšem vzápětí přebíjí série variací s lekníny. Tento cyklus, vystavený pohromadě poprvé od roku 1909, tvoří absolutně sevřený celek, v němž umělec pojednává stejný námět v jemných kompozičních, barevných a rukopisných nuancích, aniž je vůbec možno jen pomyslet na to, že se "opakuje".
Jestliže jeden Monetův obraz dokáže nadchnout, tato série přivádí vnímavého pozorovatele téměř k extázi.
O to překvapivěji pak působí na nepřipraveného diváka cyklus děl, jenž vznikal v letech 1914 až 1917 jako předehra k plánovaným monumentálním dekorativním obrazům a který za autorova života nebyl vystaven ani prodán. Uvolněný rukopis skic, pro něž se námět stává především záminkou k výtvarnému experimentu, předjímá neformální a improvizační malování některých abstraktních expresionistů. Jinou málo známou kapitolu Monetova odkazu tvoří pozdní obrazy s námětem zahrady a znovu zpracovávaného japonského můstku v ní. Jejich podivně afektovanou barevnost lze připsat operaci očí, kterou Monet podstoupil v roce 1923.
Ale to pořád není všechno: vrchol expozice tvoří ohromující horizontální plátna, na nichž umělec pracoval od roku 1915 do své smrti a která byla určena pro pařížskou Oranžerii. Absolutní harmonie těchto obrazů dokazuje, že pojem mistrovský má svůj obsah. Pozdní Monetovo dílo vychází z určitého pojetí malby, ale směřuje k hodnotám charakterizujícím celé západní malířství počínaje renesancí: námět se neztrácí, avšak vzrušující je ona schopnost vyvolat v divákovi pocit těžko vyslovitelného štěstí nad darem vidění.
Monet ve 20. století. Královská akademie umění, Londýn. Výstava se koná do 18. dubna.
Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Na Slovensku žádají konec výstavy Ringo Čecha. Není to umění, argumentují

František Ringo Čech v ostravské galerii Chagall.

Zaměstnanci Liptovské galerie P. M. Bohúňa se distancovali od výstavy Františka Ringo Čecha, která je zde k vidění od...

Úkryt v horách či masový hrob. Osud nepohodlných v Íránu, odhaluje Harouni

Sním o tom, že je hora stále celá, Shadi Harouni, 2017

Zprávy o Íránu a jeho vlivu chrlí média, obzvlášť v několika posledních měsících téměř nepřetržitě. Přesto o obyčejném...

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.

Najdete na iDNES.cz