GLOSÁŘ: Chvíle u matky Marie Terezie a let od Vesmírné odysey k Deváté

  17:55
Letošní Pražské jaro uzavřela Česká filharmonie s Beethovenovou Devátou symfonií. Ještě předtím se ale uskutečnily dva pozoruhodné večery barokní hudby.
Dirigent Christoph Eschenbach a členové České filharmonie při závěrečném...

Dirigent Christoph Eschenbach a členové České filharmonie při závěrečném koncertu Pražského jara | foto: Ivan Malý

Třetí a poslední festivalový týden začal příjezdem proslulého francouzského barokního ansámblu Les Talens Lyriques, jenž pod vedením svého šéfa Christopha Rousseta provedl dvě operní aktovky francouzských autorů 18. století.

Šlo o žánr acte de ballet, jenž ve své době spojoval hudbu s tancem a efektní výpravou, přičemž účinkovali i členové královského dvora. Baletní složka ovšem byla vypuštěna, takže si šlo udělat představu jen o hudbě.

Role pro Madame Pompadour

Napřed zazněl Pygmalion od Jeana-Philippa Rameaua, příběh sochaře, jenž se zamiluje do vlastního díla. Je to sice stručné a prostinké, ale hudebně půvabné a šarmantní. Titulní roli zpíval tenorista Mathias Vidal s obrovským emocionálním nasazením, které jako by až vybočovalo z elegantního stylu 18. století a vlastně poněkud rušilo. Krásně ukázněný, senzitivní výkon podala mezzosopranistka Natalie Perezová v roli do Pygmaliona marně zamilované Céphise.

Po pauze zaznělo v novodobé premiéře dílko Almasis, jehož autorem je pozapomenutý Joseph-Nicolas-Pancrace Royer. Almasis se má provdat za muže, kterého jí určí velekněžka, ale naštěstí se ukáže, že jde o jejího milovaného. V době vzniku ztvárňovala hlavní hrdinku Madame Pompadour, což jistě skladbě dávalo další význam.

Royerova hudba je příjemná, ale že by to byl nějaký výjimečný objev, se říct nedá. Nejvíc zaujal barytonista David Witczak s krásně barevným hlasem a opět Natalie Perezová, tentokrát jako kněžka. Zpěv mezzosopranistky Ambroisine Bré v partu Almasis (a také Amora v Pygmalionovi) působil matně a technicky nevyrovnaně.

Ve středu vystřídal Francouze domácí Czech Baroque Ensemble v čele s Romanem Válkem a hvězdným německým kontratenoristou Andreasem Schollem. Na programu byl český autor František Ignác Tůma, jenž působil ve službách Alžběty Kristýny, vdovy po Karlu VI. a matky Marie Terezie. Komponoval mimo jiné pro bohoslužby v zámecké kapli v Hetzendorfu, kde měl spíše skromné možnosti, přesto má jeho hudba silný výraz a je zajímavá i tím, jak se baroko pozvolna přelévá do klasicismu.

Andreas Scholl, třebaže to vypadalo, že není úplně fit, předvedl v sólech to nejlepší ze svého jemného a niterného pěveckého umění, které vždy nejvíce vynikalo právě v duchovní hudbě.

Také výkony domácích pěvců byly kvalitní. Soubor, jenž na Pražském jaru debutoval, hrál citlivě a vybroušeně. Večer nezaostal za výkonem kolegů z Francie.

Sólisté ztracení v dálce

Konečně závěrečný, páteční večer patřil v Obecním domě České filharmonii a dirigentu Christophu Eschenbachovi. Začalo se Vesmírnou odyseou, přesněji řečeno skladbou Atmosphères od Györgye Ligetiho, již ve svém filmu použil Stanley Kubrick. Nad hledištěm Smetanovy síně Obecního domu se rozprostřel barevný, zneklidňující zvukový koberec, který vzápětí vystřídala spíše lyrická a uměřená Píseň osudu pro sbor a orchestr od Johannesa Brahmse.

Byl to most k Beethovenově Deváté symfonii s Ódou na radost, která v minulosti festival uzavírala pravidelně. Letos se k ní dramaturgie vrátila, ale prý pouze pro jednou. Pod ráznými gesty dirigenta Eschenbacha zněla dost přímočaře, snad až tvrdě či strnule, i když jinak precizně.

Čtveřici sólistů dirigent umístil na varhanní emporu před sbor, což mělo posílit dojem, že i oni jsou součástí symfonického celku, ovšem za cenu rizika, že zaniknou. Což se stalo. Opravdu slyšet bylo pouze basistu Jana Martiníka, jenž své vstupní sólo přednesl s velkou jistotou a měkkým tónem. Sopranistka Simona Šaturová, mezzosopranistka Lucie Hilscherová i tenorista Steve Davislim se ztráceli kdesi v dálce. Sbor byl vynikající v Brahmsovi i Beethovenovi.

S novým ředitelem

Máme-li bilancovat letošní Pražské jaro, tak jeho vrcholem se stalo provedení Mahlerovy Symfonie č. 7 Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, do paměti se zapsala i Má vlast v provedení hostů z Velšska. Chvályhodné je úsilí uvádět novou hudbu, i když o tom, jak to dělat, aby nevznikal dojem ghetta, se jistě bude i uvnitř festivalu dál diskutovat.

Od letošního ročníku má Pražské jaro nového ředitele - Pavla Trojana. Návštěvník zatím hlavně zaregistroval, že mnohem více orchestrálních koncertů se konalo v Rudolfinu. S ohledem na akustické i jiné problémy Obecního domu to lze jen uvítat.

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace

28. března 2024  16:15

Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...

TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert

28. března 2024  15:01

Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...

Chceme podchytit tu jeho svobodu. Marek Adamczyk ztvární Miloše Formana

28. března 2024

Premium V chystaném letním představení Forman, které na červen chystá Letní scéna Musea Kampa k připomenutí...

Zemřel maďarský skladatel Deák. Titulní skladbu k Jen počkej! mu ukradli Sověti

28. března 2024  11:39

Ve věku 96 let zemřel maďarský hudební skladatel a trumpetista Tamás Deák. Proslavila ho zejména...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...