Prodavač drobného zboží. Pokladník v prodejně. Obsluha čerpací stanice. Ale i asistentka zubního lékaře, pokladník v biskupství či prodejce vozů BMW. Všechny tyto práce a mnoho dalších lze najít ve speciálním, neustále aktualizovaném seznamu, který zveřejnil Úřad práce. Seznam je určený pro OSVČ pracující v kulturním sektoru, tedy jednu ze skupin, kterou covidová krize zasáhla naplno.
Herci, tanečníci, osvětlovači, kameramani, zvukaři, vlásenkáři a všichni ti, kdo dosud v divadlech či jiných kulturních zařízeních pracovali čistě na sebe, tak mají nyní přehled, kde si mohou přivydělat.
„V průběhu minulého týdne se na nás obrátilo čtrnáct zájemců působících v kulturním sektoru. V rámci dotazů preferovaly pracovní pozice ve službách, respektive v prodeji, a zajímaly se o vhodné zaměstnání s možností přivýdělku či brigády,“ upřesňuje mluvčí Úřadu práce Kateřina Beránková.
Umělec si v seznamu může najít práci podle kraje, oboru i vzdělání. Na komunikaci mezi zájemcem z kulturního světa a případným zaměstnavatelem vyčlenilo ministerstvo práce styčného pracovníka. Forma úvazku je na dohodě. „Záleží na smluvních podmínkách se zaměstnavatelem, pokud si ale domluví hlavní pracovní poměr a vypadne z pozice živnostníka, ztratí nárok na kompenzace,“ upozorňuje Lukáš Vilt, ředitel asociace Kulturní sféra, která s nápadem přišla a pomohla ministerstvu práce seznam vytvořit.
Avšak pokud se umělec rozhodne změnit svůj pracovní život úplně, najde v seznamu i takové nabídky.
Kolik nás vlastně je?
Seznam vznikl primárně pro OSVČ, využít ho však mohou i jiní. „Ozývají se nám například lidé s částečnými úvazky na uměleckých školách, což je problém. Když má například dirigentka OSVČ jako hlavní příjem a zároveň pracuje na částečný úvazek na ZUŠ, nedosáhne na žádné kompenzace,“ upozorňuje Vilt. Najít si v dnešní době uzavřených divadel a koncertních sálů další přivýdělek je v takovém případě více než žádoucí.
Přehled volných pozic pro OSVČ v kulturním sektoru |
Kulturní sféra si ovšem dala za cíl zastupovat a zastřešit primárně umělce samostatně výdělečně činné. „Chtěli bychom v kulturním sektoru obhajovat jednotlivce. Nyní připomínkujeme, že pokud se divadla otevřou na dvacet třicet procent obsazenosti, zůstanou někteří umělci stále bez práce. Soukromé produkce bez dotačního programu se totiž nadále neuživí. Chceme proto upozornit na problematiku nezávislého nedotovaného sektoru. Kulturu nelze hodit do jednoho pytle, je třeba se jejím pracovníkům věnovat individuálně,“ dává příklad Vilt.
„Zároveň připomínkujeme podobu chystaného programu Covid Kultura 3, kde opět bude moci jednotlivec zažádat o podporu 60 tisíc,“ dodává.
Asociace se dále pomocí anonymního dotazníku snaží zjistit, kolik se vlastně OSVČ pracovníků v kultuře pohybuje. „Tento údaj totiž chybí. Existuje odhad Institutu umění na 230 tisíc lidí, Statistický úřad ČR pak eviduje pouze 1 462 pracovníků. Z toho je ten nedostatek informací vidět,“ hlásí Vilt.
Konkrétní číslo je přitom při vzniku dotačního programu dost zásadní: když se vyhlašovala jeho předchozí dvě kola, nikdo přesně nevěděl, kolik zájemců se o nabízených 60 tisíc přihlásí.