„Počítačem vygenerované dialogy jsme sestavili tak, aby odvyprávěly příběh robota, který putuje společností, je konfrontován se základními otázkami lidského bytí, a především se snaží najít své místo ve světě,“ přibližuje dramaturg scény David Košťák.
„Na začátku hry se robot loučí s umírajícím mistrem, který jej dosud nestihl zcela připravit na nástrahy života. Podobně jako třeba Malý princ se při cestě setkává s výraznými charaktery, jako je erotická masérka, muž se sebevražednými sklony či úřednice na pracovním úřadě, a skrze ně odkrývá svůj postoj ke světu,“ odhaluje dále.
Projekt vznikl ve spolupráci Švandova divadla, Matematicko-fyzikální fakulty UK a DAMU. „Cílem bylo prozkoumat, jak se umělá inteligence chová i nakolik je schopná vytvořit použitelný divadelní text. Sám jsem byl nejdřív spíše skeptický, ještě víc jsem byl ale zvědavý, co nakonec z počítače vypadne,“ říká ředitel scény Daniel Hrbek, který inscenaci režíruje.
Košťák přiznává, že počítač bylo občas nutné popostrčit: „Software, který text generoval, nemá obrazovou představivost, nerozpozná situaci, která dialog ohraničuje. Repliky tvoří na základě především slovních asociací. Do textu jsem se snažil příliš nezasahovat, ale bylo třeba vybrat z poměrně velkého množství statických dialogů takové, které mají situační potenciál. Občas se počítači dařilo několik replik a poté se zacyklil ve slepé uličce. V tu chvíli bylo třeba jen naznačit, při jaké replice dialog přestal dávat smysl, a software začal generovat znovu od vyznačeného místa.“
Metoda pokus omyl
Dokázal by počítač nahradit práci dramatika? „Opravdová hra ještě nevznikla a než nějaká vznikne, chvíli to potrvá,“ dodává Košťák, který sám působí i jako dramatik.
Co se děje v divadle?Náš fotograf v prosinci navštívil zavřené Švandovo divadlo |
„Software zatím nemá schopnost tvořit velké celky. Generuje repliky asociativně, každá je odpovědí na tu předchozí. A čím delší text je, tím méně je tematicky či motivicky konzistentní,“ upřesňuje. Sám takový postup považuje především za zajímavý experiment.
„Ale osobně věřím, že při tvorbě je první nápad pouze rozbuška, která představuje základní stavební kamen dalších nápadů a komplexnějších nadstaveb. Počítač generuje metodou pokus omyl. Pokud se mu zkritizuje jeden nápad, nepracuje na něm, nezdokonaluje ho. Zavrhne ho a nabídne jiný. Ale třeba by mohl v budoucnu posloužit někomu, kdo onu rozbušku bude potřebovat.“
V novince se objeví Jacob Erftemeijer, Denisa Barešová či třeba Tomáš Petřík. Ač ji původně ve Švandově divadle chystali už na 25. ledna (symbolicky k výročí sta let od prvního uvedení Čapkova RUR na půdě Národního divadla), kvůli karanténě v tvůrčím týmu se online premiéra posouvá až na 26. února.
K vidění bude na www.theaitre.com či sociálních sítích divadla.