Vopěnka navíc kritizuje, že se knižní trh jako jediné odvětví kultury nedočkal žádné přímé pomoci. Slovo katastrofa zaznívá i z úst obchodního ředitele společnosti Kosmas, předního tuzemského knižního distributora: „I když chápeme, že vláda musí v současné situaci konat, uzavřít ze dne na den všechny prodejny nepovažujeme za dobré rozhodnutí a dá se předpokládat, že to v některých případech může mít katastrofální dopad, vzhledem k už tak oslabenému knižnímu trhu.“
Opatření podle Fuchse zasáhne všechny pracující v knihkupectvích, nakladatelstvích či distribuci. Pokud by však opatření opravdu skončila k půlnoci úterý 3. listopadu, jak vláda slibuje, spatřuje naději alespoň ve vánočním trhu, který by mohl ztráty zmírnit. Knihy jsou totiž dlouhodobě mezi Čechy jedním z nejoblíbenějších dárků pod stromeček. „V tuto chvíli se ale dle našeho názoru nelze na vyhlášené termíny příliš spoléhat,“ podotýká.
Na prohlášení vládních činitelů se nespoléhal ani generální ředitel a předseda představenstva společnosti Albatros Media Václav Kadlec. „Albatros Media s ohledem na vývoj epidemie v ČR možnost uzavření prodejen předpokládala, přestože vládní představitelé opakovaně a veřejně deklarovali opak, takže jsme na tento scénář připraveni,“ říká.
„To ale nic nemění na tom, že situace bude nyní extrémně složitá, a to především pro knihkupce a střední a menší nakladatele. Ti opět, stejně jako na jaře, přijdou o příjmy, ale stane se tak v klíčové vánoční sezoně, a na rozdíl od jara již mají všichni vyčerpané rezervy,“ dodal. Stejně jako ostatní tak doufá hlavně v podporu ze strany zákazníků či případné nové formy vládní pomoci.
Ředitel brněnského nakladatelství Host Tomáš Reichel říká, že už na jaře byli věrní čtenáři nakupující elektronicky knižnímu byznysu velkou oporou. „Vláda je povinna poskytnout postiženým podnikatelům adekvátní pomoc. Našemu nakladatelství na jaře velmi pomohli čtenáři, kteří nakupovali přes internet, věříme, že si cestu ke svým oblíbeným autorům a titulům najdou i nyní,“ sděluje.
Vydavatelská skupina Euromedia Group ve středu zahájila reklamní kampaň Knihománie, jejímž cílem bylo čtenáře nejen upozornit na zajímavé předvánoční tituly, ale také je pozvat k nákupu v kamenných knihkupectvích. „Od zítřka budou tato knihkupectví zavřená, takže vrchol sezony se nejen pro naše prodejny Luxor v lepším případě zkrátí, v horším případě se nebude vůbec konat,“ uvádí ředitel marketingu společnosti Zdeněk Novák.
Nadcházející období bude podle něj pro knihkupce dramatické, pro některé bohužel i fatální. „Na toto období jsme se po jarním lockdownu soustředili, nyní jsme vynaložili nemalé prostředky na kampaně, které nás měly zachránit. Zbytečně, vlastně jsme jen vyhodili další peníze,“ reaguje.
Prozatím není jasné, zdali budou moct kamenná knihkupectví zůstat otevřena alespoň jako výdejní místa pro objednávky z eshopů. Na jaře byla knihkupectví uzavřená přes měsíc, znovu se zákazníkům otevřela 27. dubna.
Nepříliš povzbudivá je i situace kamenných obchodů s cédéčky a vinyly.
„Jsme na tom stejně jako kultura v této zemi. Zahraniční zákazníci z celého světa, kteří u nás vždy něco pro sebe našli, jsou v nedohlednu. Držíme se zuby nehty a doufáme, že to zvládnememe,“ říká Petr Rákosník, provozovatel pražského bazaru CD Krakovská.
„Současná situace pro nás rozhodně není povzbudivá, ale s ohledem na aktuální situaci v zemi a nová vládních opatření, bude prodejna Musicpoint na Jungmannově náměstí v Praze 1 uzavřena. Opět se ale výrazně soustředíme na distribuci hudebních nosičů, filmových DVD a dalšího sortimentu prostřednictvím e-shopů Bontonland.cz a Supraphonline.cz. Zároveň zvažujeme případné otevření výdejového okénka v prodejně Musicpoint pro výdej objednávek těchto eshopů, tedy Bontonland.cz a Supraphonline.cz,“ zní stanovisko firmy vydavatelství Supraphon.