Autorka textu Dagmar Radová čerpala inspiraci z knihy Jana Balabána Zeptej se táty i Životní úklid od švédské umělkyně Margarety Magnussonové. Její hru zde zrežírovala Ewa Zembok.
„Ze začátku to vypadá jako konverzačka, postupně se však začnou objevovat surrealistické prvky,“ přibližuje její inscenaci herečka Halka Třešňáková, která se na pódium vrací po kratší rodinné odmlce. Styl Jana Balabána, výrazného tuzemského spisovatele posledních let, je postaven na monologu.
„Hra je jeho tvorbou skutečně jen inspirována. Monology zde najdeme také, ale hrajeme tři herci, jsme na sobě závislí a reagujeme na sebe,“ vysvětluje žena, která se v kusu objeví spolu s Kristýnou Frejovou a Pavlem Neškudlou.
Třešňáková hraje dceru Kateřinu. „Žena, která se ze zahraničí vrací zpátky do Čech, protože jí zemřel otec,“ naznačuje dále. Tvůrci představení označují za esejistickou detektivku. „Odehrává se v poloprázdném bytě po zesnulém otci. Motiv pátrání je hodně důležitý: tím, jak se pátrá po určitém předmětu, začíná člověk pátrat i sám po sobě, své minulosti, svém dětství,“ naznačuje herečka.
Po porodu se už k divadlu vrátila, tohle je ovšem poprvé, co zkouší něco nového. Diváci ji navíc dosud znali spíše z experimentálních a pohybových představení. „Je pravda, že textu je na mne neuvěřitelné množství, zvlášť nyní s malým dítětem doma. Ale lákalo mne to; baví mne, jak je hra napsaná,“ uvažuje herečka.
Novinku po páteční premiéře čeká repríza ve středu 15. ledna.