Autor Ladislav Smoček v ní nechal vojáky ztratit se v džungli, aby zde bojovali nejen s nepřítelem, ale i sami se sebou. „Je to metafora. Smoček staví člověka do extrémní situace. Co se rytmu týče, je hra nádherně napsaná. V tomhle zůstáváme věrní. Odmítli jsme jen dobovou dataci, tedy konec druhé světové,“ popisuje režisér, jak se vyrovnal s předlohou.
Jeho hrdinové tak bojují s neznámým nepřítelem v současnosti. Šiktanc se záměrně nedíval na filmovou verzi, aby vytvořil inscenaci z roku 2016. „Máme respekt, ale nemíníme stavět pomník,“ dodal režisér.
„Dramatická etologická studie sleduje chování jedince a skupiny v nejistotě a prověřuje lidskou přirozenost, civilizovanou sociálními konvencemi a spoutanou vojenskými řády, rychle erodujícími v neznámém prostředí tropické přírody,“ láká divadlo na hru, ve které Smoček zkoumal lidské chování. Džungle se zde probudí i v hrdinech dramatu.
Herci hrají v maskáčích. „Maskáčovou látkou jsme potáhli i všechny stěny,“ popisuje scénu režisér Šiktanc. Hrdinové hry se tak ztrácí v nekonečném prostoru. „V něčem jsme asi realističtější než původní text, který využíval tonetové židle,“ uvažuje.
„Hraju poddůstojníka Burdu. Ač ve válce, tak z podstaty není násilník. Jeho duše však dostává na frak, je nucen jednat ve vyhrocených situacích,“ popisuje svou roli Daniel Bambas. „Co s člověkem udělá únava, strach... Mezi hrdiny dochází ke konfliktům, které by za jiných okolností zvládali s větším klidem,“ dodává herec.
Spolu s ním si ve vinohradské Studiové scéně zahrají Denny Ratajský, Jiří Maryško, Marek Holý a Michal Novotný.