RECENZE: Boj o středověkou superstar v Metropolitní vyhrál outsider
Je pod ní podepsán Otto Schenk, který vytvořil také produkci Wagnerových Mistrů pěvců norimberských, jež Metropolitní opera odvysílala loni. V obou operách se bojuje zpěvem nejen před divákem, ale i v samotném příběhu. Středověký minnesänger Tannhäuser je kvůli svým pletkám s bohyní lásky Venuší společností zavržen a vykoupen teprve obětí nevinné dívky Alžběty. I kdyby se tento myšlenkový svět se svými střety mohl zdát pro 21. století odtažitý, Wagnerova přímočará hudební emoce do něj dokáže vtáhnout diváka i dnes.
Richard Wagner: Tannhäuserkinopřenos z Metropolitní opery 31.října 2015 |
Otázka samozřejmě je, jak konflikt různých podob lásky, jakož i téma hříchu, pokání a odpuštění vyložit, ať už obsahově, či esteticky. Schenk to nechává zcela na divákovi, prostě mu předkládá realistickou krajinu, síň na hradě Wartburg, tradiční kostýmy nebo balet ve Venušině sluji, který příliš nepohorší snad ani puritány. Je pravda, že divadelní tvář opery jako žánru se za těch čtyřicet let změnila. Sice ne vždy v dobrém, režijní schválnosti jsou ještě horší než přílišná doslovnost, nicméně postihnout vnitřní život postav a jejich vztahy nejen tóny je dnes samozřejmostí. A na to se při „oprašování“ zjevně nedbalo, jako by kdosi jen naaranžoval příchody a odchody.
Přitom většina sólistů jsou i skvělí herci a zvlášť před kamerou bylo vidět, jak moc by chtěli a uměli hrát, dokonce i v takovéto produkci. Především švédský barytonista Peter Mattei coby Wolfram, což je docela nevděčná role typu „věrný, leč nemilovaný přítel hlavní hrdinky“. Po jevišti se pohyboval vysoký štíhlý muž, každým gestem a hnutím obličeje citlivý člověk, navíc s hlasem, který zněl tak volně, měkce a svůdně, že tento Wolfram by souboj pěvců na Wartburgu ve skutečnosti nejspíš vyhrál a i když v lásce outsider, možná by přece jen získal přízeň krásné Alžběty.
Hlas je důležitý, ale...
Není to jistě spravedlivé vůči představiteli náročné titulní role, jihoafrickému tenoristovi Johanu Bothovi. Pěvecky byl rovnocenným rivalem, do mikrofonů a určitě i do hlediště vrhal přesně usazené tóny připomínající jasný kov, zřetelně artikuloval a po orgiích s Venuší v prvním dějství a pěveckém klání ve druhém mu zbyly síly i pro závěrečné drtivé vyprávění o marné pouti za odpuštěním do Říma, které někteří tenoři už jen nesrozumitelně odsípají.
Hlas je sice důležitý, jenže... Stejně jako v Mistrech pěvcích norimberských všechno kazily Bothovy tělesné proporce, jež mu jakékoli pokusy o ztvárnění impulzivního bouřliváka i kajícníka znemožňovaly už samy o sobě. Wagnerovští tenoři jistě nestojí na každém rohu, ale zrovna Metropolitní opera si snad může dovolit vybírat.
Fantazii diváka je jistě nutné provokovat, ale ne tak, že se do ní vkrádají poťouchlé nápady, jako třeba proč se Alžběta nezamiluje do vlastního strýce, landkraběte durynského. Zvlášť když ho hraje a zpívá mladistvě vyhlížející basista s temným atraktivním hlasem Günther Groissböck.
Ani on ovšem neví, co hrát, a neví to ani nizozemská sopranistka Eva-Maria Westbroeková v roli Alžběty, i když se velmi snaží mimicky naznačovat radost, vystřídanou zoufalstvím, jakmile zjistí, že Tannhäuser je pro ni ztracen. Její hlas působí mohutně, ale je to dost rozevlátá mohutnost, postrádající jemnější, něžnější odstíny, které by tuto světici odlišily od jinak spíše konvenčně smyslné Venuše v podání Michelle DeYoungové. Nicméně závěrečné setkání Wolframa s Alžbětou, která se letmo dotkne ruky svého ctitele, ale pak ho míjí, upadne na zem, znovu se sbírá a vydává se prosit za milovaného Tannhäusera do nadpozemského světa, rozhodně nepostrádalo sílu ve své dojemnosti.
Největší pohnutí však vyvolávaly občasné záběry kamery na dirigenta Jamese Levina, který z invalidního vozíku řídil produkci. Nejspíš už jen silou ducha a díky profesionalitě orchestru.
Tipy z televizního programu
Recenze: Bohemian Rhapsody 60 %, Padesát odstínů šedi 35 %, Zootropolis: Město zvířat 60 %, Tři Tygři ve filmu: JACKPOT 50 %, Hra s nevěrou 50 %, Wanted 60 %, Vyšehrad: Fylm 55 %, Lady Bird 75 %, Vedlejší produkt 55 %, Pán prstenů: Společenstvo prstenu 80 %, Na nože 60 %, Jack Reacher: Nevracej se 55 %, Terminator Salvation 60 %, Daleko od Reykjavíku 60 %, Východní přísliby 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Peter Nagy, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...
„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády
Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar
Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Už jsme to viděli. Pocit, který vzbuzuje Vedlejší produkt
Premium Ukázkový příklad, proč divák při sledování premiérových českých krimiseriálů nabývá dojmu, že už to...
SÓLO PRO HÜBLA: Takový obyčejný život pana inženýra Theodora Kubíka
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
Gombitovou odřízla od světa její ošetřovatelka, vzpomíná autor memoárů slavných
Premium Je jedním z nejplodnějších a nejlépe prodávaných autorů memoárů slavných tváří, jako jsou Iveta...
Hvězdné Kylie Minogue a Liama Gallaghera na Szigetu doplní tři zástupci Česka
Na letošním ročníku festivalu Sziget, který se bude konat od 7. do 12. srpna na dunajském ostrova...
A znovu na Jadran. Kotek, Majer či Geislerová točí seriál Bora
Na Jadranu začalo natáčení série z dílny Voyo Originál s pracovním názvem Bora. Místo obrazu...
Rodinný dům s fenomenálním pohledem - hrubá stavba
Utjeha, Černá Hora
2 002 000 Kč