RECENZE: Mají v hrdle flétničku, chtěli by pozoun aneb opera bez pěvců
Aleš Briscein a Marie Fajtová v Normě | foto: Národní divadlo/Patrik Borecký
Norma patří k nejtěžším operám stylu bel canta neboli „krásného zpěvu“ z prvních desetiletí 19.století. Stylu, jenž staví na „hodinářsky“ jemné pěvecké technice. Pokud se umí, otevře posluchači dveře do neuvěřitelného světa emocí a dramatické síly. Navíc příběh není (aspoň na operu) až tak banální, jakkoli je zasazen do doby římské nadvlády v Galii. Norma, druidská kněžka, žije v tajném svazku s Římanem, má s ním dokonce děti, ale její milenec se zakouká do jiné ženy. Situaci komplikuje nepřátelství mezi dvěma tábory. Bellini námět zpracoval tak přímočaře, bez zbytečných efektů a s takovým melodickým a citovým nábojem, že výsledek obdivoval i Richard Wagner a označil ho za připomínku řecké tragédie.
Vincenzo Bellini: NormaDirigent: Enrico Dovico Režie: Tomo Sugao Scéna: Boris Kudlička Kostýmy: Alexandra Grusková Státní opera, premiéra 2.října 2015 |
Jenže Norma chce velké a skvěle vyškolené hlasy, elastické, se silným kulatým zvukem a dlouhým dechem, schopné vyklenout melodie do oblouků bez jakýchkoli švů. Kdo se aspoň trochu zajímá o operu, má v titulní roli naposlouchány výkony od Marie Callasové, přes Joan Sutherlandovou, Editu Gruberovou až třeba po Cecilii Bartoliovou nebo Sondru Radvanovsky.
Snad s výjimkou nedostižné Callasové všechny dámy měly či mají kromě plusů i nějaké mínusy, ty jsou ale podružné v porovnání s nedostatky, které při páteční premiéře ve Státní opeře předvedla sopranistka Marie Fajtová. Její zpěv působí dojmem, jako když někdo usilovně píská na malou flétničku v přesvědčení, že vyluzuje zvuky střídavě na klarinet, trubku nebo pozoun.
Jenže má pořád v hrdle právě jen tu slaboučkou flétničku, jejíž zvuk je řídký a plochý. Navíc ho nemá v těle pořádně opřený, takže když má zpívat výraznou melodii, třeba ve slavné árii Casta diva, tóny téměř mizí v prostoru. Zvuková i dynamická škála hlasu Fajtové je minimální, na pomyslném kolečku „Volume“ je zaseknutý řekněme na pozici
Keltové v bunkru
Čítankového násilí na bel cantu se dopouští i Aleš Briscein v roli Normina římského milence Polliona. Svůj tenor velikosti XS, nanejvýš S, se snaží násilím napnout na velikost L. Jenže to nejde, místo aby se zvuk vznesl nahoru a začal hrát všemi odstíny, plouží se někde dole, nepříjemný, neznělý, drsný. U Brisceina taková ztráta soudnosti obzvlášť mrzí, protože v jiných, pro jeho hlas vhodnějších rolích podával dříve kvalitní výkony.
S partem Norminy rivalky Adalgisy ne příliš úspěšně bojovala mezzosopranistka Jana Horáková Levicová, protože její hlas není dobře zabudován v těle a zpívání je pouze povrchní, bez skutečné ladnosti a přirozené síly. Ani hlas basisty Jiřího Sulženka v roli Normina otce Orovesa nezněl zrovna „krásně“ a nosně. Italský dirigent Enrico Dovico všemu tomu trápení jen přihlížel, orchestr vedl poměrně citlivě, občas vybojoval nějakou dynamiku, ale díl viny padá i na něj.
Pakliže pěvci Normu nezazpívají, pozbývá smyslu režie. Japonec Tomo Sugao umístil keltské duchovní do jakéhosi podzemního bunkru, asi jako nějakou sektu, pronásledovanou „Římany“, tady muži v černých kožených kombinézách s pistolemi, připomínajícími zásahovou jednotku. Navzdory určitému náznaku estetického názoru ve scénografii Borise Kudličky a některým pokusům o vystižení vztahů inscenace ani sama o sobě příběhu na síle nedodává.
Proč pěvci přijímají takové role? A proč vlastně Národní divadlo hraje Belliniho Normu, když pro ni ve vlastním souboru nemá výjimečné umělecké síly? Nabízí se vysvětlení, že tak učinilo na objednávku jedné japonské agentury, která produkci uvede na turné po Japonsku. Pro ně si ovšem zajistila legendární slovenskou sopranistku Editu Gruberovou.
Tipy z televizního programu
Recenze: Bohemian Rhapsody 60 %, Padesát odstínů šedi 35 %, Zootropolis: Město zvířat 60 %, Tři Tygři ve filmu: JACKPOT 50 %, Hra s nevěrou 50 %, Wanted 60 %, Vyšehrad: Fylm 55 %, Lady Bird 75 %, Vedlejší produkt 55 %, Pán prstenů: Společenstvo prstenu 80 %, Na nože 60 %, Jack Reacher: Nevracej se 55 %, Terminator Salvation 60 %, Daleko od Reykjavíku 60 %, Východní přísliby 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Peter Nagy, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády
Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...
RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar
Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
Chlap většinou nechce holku, která všechno zvládá, přemýšlí Nela Boudová
Premium Těžko se sedává na dvou židlích, ale snažím se to nějak balancovat, popisuje Nela Boudová svou...
Z klobouku do maringotky? Anifilm představí nový film s Bobem a Bobkem
Od světové elity po tuzemské pohádky sahá program 23. mezinárodního festivalu animovaných filmů...
Světelné meče i psí přehlídka kostýmů. Příznivci Star Wars slaví svůj den
Fanoušci filmové sci-fi série Star Wars v sobotu slaví mezinárodní den Hvězdných válek. Desítky...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
Klempíř - Pokrývač do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč