Po páteční první a sobotní druhé premiéře v pražské Státní opeře jsou do konce června naplánována ještě dvě představení. S dalšími reprízami se počítá příští sezonu.
Macbeth poprvé zazněl roku 1847 ve Florencii, později ho skladatel přepracoval pro uvedení v Paříži. Jeho hudebně psychologické drama o bezuzdné touze po moci, která vede až k vraždám, se vyznačuje hutností a nebývalou dramatickou intenzitou. Nechybí v něm ani velká scéna šílenství nebo fantaskní postavy čarodějnic.
Symbolický balvan
Na českém území byl Verdiho Macbeth uveden až roku 1935 v tehdejším Novém německém divadle. Národní divadlo jej poprvé nastudovalo roku 1978 v režii Václava Kašlíka a poté se k němu vrátilo roku 2002 ve spolupráci s režisérem Vladimírem Morávkem.
Nyní operu svěřilo dirigentovi Jiřímu Štruncovi a slovenskému divadelníkovi Martinu Čičvákovi, který na první scéně dosud režíroval Mozartovu operu Cosi fan tutte, ale také například Shakespearovy hry Kupec benátský a Zkrocení zlé ženy.
Na Macbethovi zaujaly Čičváka podle vlastních slov mimo jiné časté odkazy k nedostatku světla. „Klíčovým principem inscenace je proto obrovský balvan, převrácená hora, nebo chcete-li meteorit zastiňující slunce. Příroda udělá jak u Shakespeara, tak v naší inscenaci obrovskou vzpouru, asi jako ve filmu Larse von Triera Melancholia. Sýček napadne orla, kobyla sežere své mladé, noc se převrátí v den a pohne se birnamský les. V naší snaze spatřuji ze všeho nejvíc potřebu zbavit se teatrality,“ prozrazuje režisér.
Party krále Macbetha a jeho ctižádostivé choti kladou na pěvce značné požadavky pěvecké i herecké. V úloze Lady Macbeth budou v nové inscenaci alternovat Anda-Louise Bogza a Jolana Fogašová. Jako král Macbeth se představí Martin Bárta nebo bulharský barytonista Anton Keremidtchiev, v příští sezoně do produkce vstoupí ještě Richard Haan.