Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Odmítnutý návrh? To se stává často, říká oceněný zlínský designér

  14:15
Ladislav Škoda ze firmy Tescoma dostal za návrh čajové konvice Teo cenu, která je pro designéry podobně důležitá jako Oscar pro herce. Šéfdesignér zlínské společnosti v pondělí v německém Essenu převzal prestižní ocenění Red Dot Design Award.
Šéfdesignér Tescomy Ladislav Škoda získal za skleněnou konvici Teo cenuRed Dot

Šéfdesignér Tescomy Ladislav Škoda získal za skleněnou konvici Teo cenuRed Dot Design Award | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Ocenění uděluje mezinárodní porota vybraným výrobkům, které zaujaly svým tvarem nebo funkcí.

"Mám z toho radost, protože pro designéra je to nejprestižnější ocenění," podotkl v rozhovoru pro MF DNES Škoda. "Ještě víc mě těší, že konvice vznikla celá v Česku. Vyvinuli jsme ji ve Zlíně, skleněnou část vyrobili na Sázavě, plastovou v Jeseníkách."

Jeho výrobek uspěl v konkurenci 4 500 produktů z 54 zemí světa, což bylo největší číslo v padesátileté historii soutěže.

Jeden známý mi říkal, že jakmile se dozvěděl o ocenění pro vaši konvici, ihned si ji šel koupit. Jak vám zní taková slova?
Potěší to. Taky se mi ozvalo několik známých, kterým konvice přišla jako zajímavý tip na dárek. (úsměv)

Taky ji máte doma?
Mám, včetně různých testovacích prototypů. Přestože máme testovací tým, tak si výrobky beru domů, abych je sám vyzkoušel. Než produkt dopracujeme do výsledné podoby, trvá to až tři čtvrtě roku. Musí projít řadou funkčních, ale i laboratorních testů, aby výrobky odpovídaly legislativě pro materiály ve styku s potravinami.

Co pro vás ocenění Red Dot Design Award znamená?
Vnímám to jako prestižní záležitost, protože podobných soutěží není ve světě mnoho. U nás neexistuje žádná. Hlavně mě těší, že se díky tomuto ocenění firma Tescoma zviditelnila i na scéně mezinárodního designu.

Jak jste se vůbec dostal ke kuchyňskému designu?
Celkem snadno. Tescoma je zlínská společnost a já jsem studoval zdejší katedru designu. Firma zrovna začala expandovat na zahraniční trhy a z toho vzešla nutnost vybudovat vlastní sortiment. Spolupráce s externími designéry se jí neosvědčila, proto oslovili studenty naší katedry.

Nebral jste to jako degradaci?
Po skončení školy, kdy jsem pro firmu začal pracovat, mi to přišlo jako zajímavé zpestření, protože do té doby jsem kuchyňské výrobky nenavrhoval. Ve škole jsem byl zaměřený spíš na transportní design, takže to byla lákavá výzva. Navíc mě imponoval nadšený přístup jednatelů. Byli odhodláni vydat se cestou vlastního vývoje výrobků i přes nejistotu a rizika, která s tím souvisejí.

Jak vznikají vaše návrhy?
Stručně řečeno, nejprve skicujeme své nápady na papír a potom vybraný návrh konstruujeme v reálných proporcích ve 3D počítačovém programu. Z počítačového modelu se pak staví na speciálních 3D tiskárnách testovací prototypy.

Stává se vám, že vás něco napadne na večeři v restauraci a pak si to malujete na ubrousek?
Stává se to v různých situacích, ale nic si malovat nemusím. Když už je nápad jednou v hlavě, tak ho není nutné dávat hned na papír, jako se to říká třeba o spisovatelích.

Ladislav Škoda

Narodil se 9. dubna 1977 ve Zlíně. Absolvoval katedru designu VŠUP a pracuje jako hlavní designér zlínské firmy Tescoma. V pondělí převzal Red Dot Design Award, což je mezinárodně uznávané ocenění v produktovém designu. Jeho hobby jsou dálkové rallye v kategorii enduro nebo testování motorek pro Motocykl magazín.

Jak moc se výrobek liší od skici?
Někdy je výsledek totožný s prvotní ideou, často je však úplně jiný. Na začátku se obvykle zkouší více směrů, které se postupně selektují, než vyústí ve finální návrh.

Už se vám stalo, že jste něco navrhl a neprošlo to?
Často. (smích) Nelze pokaždé vyhovět všem stranám.

Proč?
Důvodů může být spousta. Třeba příliš vysoké předpokládané náklady na výrobu. Dnes je možné vyrobit už téměř cokoliv, akorát není jednoduché, aby si atraktivní výrobek udržel i konkurenceschopnou cenu.

Dojde někdy k tomu, že prošvihnete zadaný termín?
Stanovujeme si reálné cíle. Je třeba práci dobře rozvrhnout, i když kreativní proces se dá stěží načasovat. Někdy je nutné počkat na nápad, jindy přijde okamžitě a vývoj jde rychle. Občas se také stane, že z technologických důvodů se musí návrh od základů přepracovat.

Jak z toho?
Je důležité umět se včas přestat soustředit jen jedním směrem a raději se vydat jinudy. Někdy se k původnímu návrhu s odstupem vrátíme. Člověk díky tomu získá jiný úhel pohledu.

Firma měsíčně uvede na trh skoro třicet novinek. Jste kvůli tomu pod tlakem, abyste to všechno stihli navrhnout?
Kvantita ani rychlost nejsou našimi prioritami. Jde nám hlavně o to, abychom na trh uvedli skutečně dotažené a fungující výrobky. A to je jediný tlak, který na sebe dobrovolně vyvíjíme.

Na který ze svých návrhů jste nejvíc hrdý?
To je stejné jako ptát se, které dítě máte nejraději. Asi ty, které nás v něčem posunuly dopředu. Například linii silikonových výrobků Fusion nebo linii Teo, do které patří i oceněná konvice.

Kde hledáte inspiraci?
Každý z našich designérů z vlastní přirozené potřeby sleduje, co se v této oblasti děje. Novinky nejenom v designu kuchyňských potřeb, ale i nábytku, architektuře interiérů nebo i v automobilovém designu. V každém z těchto oborů jsou inspirativní vlivy.

Design patří k oborům, v nichž konkurence kopíruje. Už se vám stalo, že váš výrobek někdo okopíroval?
Setkali jsme se už s tím, že plagiáty vypadaly naprosto totožně jako odlitky našich výrobků. Proto musíme své výrobky chránit registrací průmyslového vzoru nebo patentu v zemích, kde jsme na trhu. Je to nákladná, ale nutná záležitost.

Baví vás pořád kuchyňský design, nebo přemýšlíte o něčem jiném?
Vzhledem k tomu, že pořád zkoušíme nové věci, a taky rád vařím a jím, mě to baví. Navíc jsem natolik vytížený prací, že nemám důvod uvažovat o změně. (úsměv)

Dopravním prostředkům, hlavně motocyklům, jste se věnoval už při studiu. Pokračujete v tom i teď?
Je fakt, že na vysoké škole jsem dělal nějaké návrhy pro Jawu. I moje diplomová práce byla kabinový motocykl s elektropohonem, který vznikl ve spolupráci s jednou švédskou firmou, kde jsem byl na stáži. Nedávno jsem se zúčastnil soutěže o design českého motocyklu FGR. Takže ano, ale dnes už mám motorky jen jako velké hobby, které vyplňuje většinu mého volného času.

Automobilový design, který je v této oblasti nejsledovanější, vás neláká?
Na ten jsem nikdy neměl ambice, je hodně specifický. Mě vždycky bavil individuální přístup k designu, který v Tescomě mám. Každý z designérů pracuje na vlastním návrhu sám od skici až po přípravu do sériové výroby, i když to samozřejmě průběžně konzultuje. Ale od začátku je tu jeden autor. V automobilovém designu se většinou kreativní přínos jednotlivce rozmělní ve velkém týmu.

Je těžší navrhnout auto a motocykl, nebo účelný výrobek do kuchyně?
Samozřejmě to, co děláme my, je jednodušší a cesta k výsledku je snazší. Auto vyvíjí stovky lidí průměrně čtyři roky, v Tescomě to jednomu designérovi trvá půl roku.

Máte nějaký sen, co byste chtěl vytvořit?
Mám, ale nechávám si ho pro sebe.

  • Nejčtenější

Slovácko - Sparta 2:4, obhájce se strachoval o výhru, uklidnil ho Krejčí

5. května 2024  17:10,  aktualizováno  21:16

Dvakrát přišli o dvoubrankové vedení, soupeři ale vyrovnání nepovolili a nakonec slaví. Sparťanští...

Daň z nemovitosti ve Zlíně je nejvyšší v zemi, snížení zastupitelé odmítli

30. dubna 2024  8:42

Daň z nemovitosti nejprve navýšila zlínská radnice, potom stát. Ve výsledku tak platí, že je tento...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mladý sparťan utrpěl v druhé lize vážný úraz hlavy, klub podal protest na sudího

6. května 2024  16:25

Fotbalový talent Roman Horák, jeden z nejnadanějších současných sparťanů, leží po operaci s vážným...

Třetí stupeň poplachu, 13 jednotek hasičů. Na Zlínsku hořel kovošrot

4. května 2024  13:06,  aktualizováno  14:56

V Tlumačově na Zlínsku hořel kovový šrot na autovrakovišti v průmyslovém areálu. Zasahovalo tam 13...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Při čelním střetu zemřela těhotná spolujezdkyně, řidička jela v protisměru

3. května 2024  13:31

Dopravní policisté i kriminalisté stále šetří tragickou nehodu, která se stala minulý týden u...

Kulturní areál, letní kino i rodinné domy. Juřinku čeká velká proměna

7. května 2024  15:56

Velké plány má město Valašské Meziříčí s místní částí Juřinka. V nejbližších letech tu chystá řadu...

Opravená komora i jez. Na oblíbený Baťův kanál se znova vracejí lodě

7. května 2024  12:36

Na Baťův kanál, unikátní vodní cestu spojující dva moravské kraje a Slovensko, se opět vracejí...

Zlín čeká o letních prázdninách dopravní šílenství, klíčové cesty omezí

7. května 2024  8:38

Silničáři budou v létě v centru Zlína opravovat a částečně uzavírat klíčové silnice. Omezení se...

Brankář Málek podepsal dvoucestnou smlouvu s New Jersey

6. května 2024  18:40

Brankář Jakub Málek podepsal dvouletou dvoucestnou smlouvu s týmem NHL New Jersey Devils....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...