Česká filharmonie vychovává |
Tak trochu po vzoru Cimrmanů bude mít program dvě části. V první se diváci stanou svědky otevřené zkoušky, kterou je provedou a výkladem doplní šéfdirigent Jiří Bělohlávek a herec a moderátor Marek Eben. Svým osobitým a elegantním stylem zprostředkují divákům zákulisí přípravy koncertu symfonického orchestru. Jak probíhá zkouška? Co dirigent může a co ne? A mohla nakonec skladba znít ještě jinak?
Ve druhé polovině programu pak zazní orchestrem "nacvičené" skladby. Konkrétně to bude předehra operety Netopýr Johanna Strausse a Symfonie č. 7 (Nachtmusik) Gustava Mahlera. Cílem projektu je přiblížit klasickou hudbu veřejnosti. O den později se bude tentýž program reprízovat a série vzdělávacích koncertů bude pokračovat na jaře, kdy Česká filharmonie osloví obdobným způsobem děti a mládež.
Strauss a Mahler na zvedáku
"Spolupráce s Českou filharmonií a panem Bělohlávkem je pro mě dobrodružství, kterému se nedalo odolat. A to i přes riziko, že takový program jsem nikdy předtím nedělal," přiznává Marek Eben s tím, že mu přijde lákavé moci se "pošťourat" v klasickém symfonickém díle se špičkovými experty. "A těmi pan dirigent a orchestr samozřejmě jsou," dodává.
Syn hudebního skladatele Petra Ebena a synovec Ilji Hurníka má ke klasické hudbě blízko, ač sám působí v žánrově poněkud odlišné skupině Bratři Ebenové, kde zpívá a hraje na kytaru. "Z vlastní zkušenosti vím, že když má člověk příležitost rozebrat klasické dílo na součástky, daleko víc si užije tu radost, když je opět slyší složené. Je to jako když vám v autoservisu dají vůz na zvedák a teď vám odborník ukáže, kde jsou tlumiče, podběhy a kde teče olej. Těším se, až dáme na zvedák díla Strausse a Mahlera. Snad se nám ten koncert nezadře," tvrdí Eben.