Do cizí země tentokrát Guye Delislea nezavedl animátorský projekt, nýbrž lékařská mise jeho ženy. Organizace Lékaři bez hranic vysílá personál do Barmy, a tak se Guy, jeho manželka Nadége a malý syn Luis vydávají do pro ně neznámých končin. Kromě epidemie malárie se musí vypořádat s problémy všedního dne, jako je hledání domu, nákup inkoustu nebo komunikace s místními obyvateli. Zdánlivě banální úkoly se stávají téměř neřešitelnými.
Otec na mateřské dovolené
V České republice už vyšly dvě Delislovy komiksové knihy. První z nich, Pchjongjang, popisuje animátorův pobyt v totalitní Severní Koreji, druhá, s názvem Šen-Čen, zážitky z komunisticko-kapitalistické Číny. Hlavním tématem je vždy rozpor mezi naprosto rozdílnými kulturami a situace, které vznikají při jejich setkávání. Delisle vtipně glosuje nejběžnější denní úkony, a tuto rovinu propojuje s politickým kontextem dané země. Drobné příběhy skládá do podoby cestovního deníku doplněného ještě o mozaiku kulturních zajímavostí a zvláštností.
O knizeGuy Delisle: Barma |
V jeho Barmě ovšem slábnou politické aspekty věci a z ironického popisu tamější kultury se pomalu stává sbírka rodinných příběhů. Důvodem je fakt, že autor většinu času tráví s malým synem Luisem, což mu otevírá nové pole působnosti. Zatímco v předchozích komiksech sledoval dění ve velkých firmách a setkával se téměř výhradně se zaměstnanci těchto koncernů, coby otec na mateřské dovolené se dostává spíše do dětských klubů, kde debatuje s maminkami. V komiksu Barma dominuje soukromý život hlavního hrdiny a jeho okolí. Politické problémy do děje vstupují v ozvucích činnosti organizace Lékaři bez hranic a některých veřejných událostí. Tento odklon ale není na závadu; jde spíše o odlehčení a rozšíření autorova záběru, než o potlačení ideového základu díla.
Za co možná může syn
Značné plus komiksu Barma tkví v tom, že je dílem jediného člověka. Guy Delisle se stal kreslířem, scenáristou i jednou z postav příběhu. Podařilo se mu stvořit skvěle fungující celek, v němž se odráží jeho osobnost. Podíl na výsledném efektu mají v neposlední řadě autorovy výtvarné prostředky. Stránky se hemží kreslenými momentkami, zajímavými detaily a přehlednými mapkami.
Guy Delisle je v Barmě hravější než v předešlých titulech. Možná za to může malý syn, možná umělecký vývoj, výsledku to každopádně prospívá. Když se Delisle pokouší kreslit inkoustem, který se rozpíjí, vtiskne nepravidelné kontury i komiksovému obrazu. Čtenář tak získává dojem, že se prolíná čas vypravování i tvorby knihy. Stejně promyšlená je i zkratka dovedená do extrému, kterou autor používá při popisu dlouhých výprav. Děj vtěsnává do miniaturních okének bez textu, jež svým rozložením připomínají fotografické album. Delisleovi se daří specificky křísit zmírající žánr cestopisu.
O tvůrciGuy Delisle (ročník 1966), původem kanadský animátor, procestoval díky své práci Francii, Německo, Čínu či Severní Koreu. Zážitky z pracovních cest zúročil v komiksových knihách Šen – Čen a Pchongjang, které ho proslavily jako komiksového tvůrce. Vyprávění o pobytu v republice Myanmar, kde přes rok žil s celou rodinou, vepsal Guy Delisle do komiksu s názvem Barma, který byl ve Francii vydán v roce 2007. Nejnovější Delislův komiks se dostal na francouzské pulty před měsícem pod názvem Chroniques de Jérusalem. |