Nejsem blázen, přísahám, blázne! volá správce Malvolio zoufale na místního blázna ve hře Večer tříkrálový.
Jinak to ani v masopustní komedii, kterou uvádí pražské Divadlo Na Jezerce v režii svého principála Jana Hrušínského, plné záměn, omylů a tragikomických žertů Williama Shakespeara, nemůže být.
Stoletími prověřený text (ve skvělém překladu Martina Hilského) o lásce, touze i zbabělosti, je zábavný, vtipný a místy až mrazivě vážný.
Skromně pojatá hra
I když má představení několik skutečně skvělých momentů, z průměru semuvybočit nepodařilo. A skoro se zdá, že se o to ani příliš nepokouší. Hra je pojatá konvenčně a skromně. Režijně, výpravou i herecky.
Večer tříkrálový ožívá mnoha postavami. Na jedné straně stojí aristokrati, kteří prožívají vznešený a komplikovaný milostný trojúhelník – neopětovanou láskou k hraběti Orsinovi se souží Viola (převlečená za muže), do té je v domnění, že jde o švarného jinocha (a že je švarný!) zamilovaná hraběnka Olivie a o ni zase usiluje Orsino.
Ve druhé a méně urozené linii se s životem – bez velkých štráchů – potýkají komorná Marie, šašek Feste, věčně opilý strýc Tobiáš a neúspěšný Oliviin nápadník Ondřej Třasořitka.
Kdesi mezi oběma skupinami stojí zcela osamělý správce Malvolio, kterého nikdo nemá rád. Toho si s velkou grácií zahrál Radek Holub. Právě on je "tahounem" celého představení.
Role puritánského, omezeného, nadutého, ale ve své podstatě nešťastného Malvolia se Holub ujal s drajvem a velikou chutí. S postavou pracuje do hloubky a dovoluje Malvoliovi projevit i jeho světlejší stránky, byť jen stydlivě a na malou chvilku.
Jeho monolog nad podvrženým milostným dopisem od hraběnky Olivie (žert komorné Marie) je brilantní. A když si pak na "její" žádost oblékne žluté punčochy a podvazky křížem a připitoměle (upřímně řečeno i dost děsivě) se na hraběnku uculuje, nemá to chybu.
Herecky Radek Holub vyčnívá nad zbytkem herců a právě on je důvodem, proč si na představení zajít. O krok za Malvoliem se drží slabošský nápadník hraběnky Olivie Ondřej Třasořitka představovaný Zdeňkem Hruškou a komorná Marie, kterou hraje Miluše Šplechtová.
Barbora Kodetová v hlavní ženské roli hraběnky Olivie je spíš nevýrazná. Někdy jako by se nemohla rozhodnout, zda bude hrát vážně, nebo dělat legraci. Mezi její nejsilnější chvíle patří, když se dostane do roviny nadsázky.
Nevýrazný Antonio
Nejslabším článkem hereckého obsazení je Lukáš Langmajer, který jako Antonio – "přítel a slušný člověk" – svůj text nevýrazně odříkává. Divák jen udiveně zvedá obočí a přemýšlí, jestli to není součást karnevalového vtipu, který se ovšem moc nepovedl.
Atmosféru masopustní taškařice podporuje několik hudebních a tanečních čísel (i se stylovými benátskými škraboškami), ty však působí spíš nahodile, nekoncepčně a vyznívají tak nějak naprázdno.
První Shakespeare v historii Divadla Na Jezerce je představení, které rozhodně neurazí, ale bohužel ani příliš nenadchne – ovšem nepočítáme-li brilantního Malvolia v žlutých punčochách s podvazky křížem.
Večer tříkrálový
Divadlo na Jezerce, Praha. Režie: Jan Hrušínský. Hrají B. Kodetová, R. Holub, M. Šplechtová, K. Hrušínská. Představení trvá 120 minut.
Hodnocení MF DNES: 60 %