Co je 4KRozlišení 4K je dvojnásobné oproti současým systémům Full HD (1080p) a činí tedy 4096×2160 pixelů. Toto rozlišení je srovnatelné s rozlišením klasického 35mm filmu. V současnosti již existuje řada zařízení, která je schopna toto rozlišení nahrát a jiné, které je zobrazí. |
Režiséra poprvé napadlo, že by film přepsal do nového formátu 4K teprve během postprodukce. "Samozřejmě to výrazně zahýbalo rozpočtem, ale velký film si žádá velkých řešení," popisuje Marhoul. Šlo mu prý hlavně o to, aby vynikly triky, které se ve filmu objevují.
Premiéra i derniéra
Nedělní projekce, kterou si užijí akreditovaní hosté festivalu od čtyř hodin a všichni ostatní diváci od osmi hodin večer, bude zřejmě premiérou a derniérou zároveň. "Půjde o exkluzivní záležitost. Projektor, který je nový formát schopný promítnout, v Česku vůbec není a bude zapůjčen jen na dvě promítání," líčí Marhoul.
Film v novém "kabátě" zatím zhlédlo jen pět lidí během studiových úprav. "Je možné, že film od nás nikdo nekoupí, a těch několik stovek diváků tak bude mít opravdu jedinečnou příležitost si film vychutnat v nejvyšší kvalitě," láká do zbrusu nové karlovarské arény, kde se film bude promítat.
Není už kam jít
Ačkoli Marhoul tvrdí, že ho technologie příliš nezajímají a nerozumí jim, jeho činy mluví za své. Film Tobruk vydal nedávno ve speciální trojdiskové edici s rozsáhlými bonusy, tedy v podobě, která nemá v české filmovém průmyslu obdoby. Také svůj starší film Mazaný
Filip vydal na dvou DVD.
Chystá se průkopník technologických vychytávek zajít ještě dál? "Není už kam jít," říká lakonicky.
Kterým směrem se vydá, napoví možná jeho nový film, který je ve fázi příprav. "Mám políčeno na zfilmování slavné literární předlohy, víc neřeknu," říká úspěšný režisér, scénárista i herec divadla Sklep.
4K je zatím hudba budoucnosti, říká profesionální promítačZkušený promítač Milan Vacek pracuje v pražském kině, na dobu festivalu se však přesunul do kina Čas. Kvalitu 4K obrazu podle něho ocení spíš diváci, kteří film Tobruk už jednou viděli v původní podobě na 35milimetrovém filmovém materiálu. "Jinak spíš člověk rozdíl nepozná," myslí si. Nová technologie není podle něho běžnou záležitostí ani v západních zemích, vzniklo v ní zatím jen několik desítek filmů a promítací zařízení jsou i tam exkluzivitou. "Kvalita 4K se bude prosazovat pomalu, ale jistě. Myslím, že filmy se v ní budou běžně promítat až tak za deset až patnáct let," odhaduje Vacek. Promítání filmů v novém formátu navíc podle něho ztratí na poetice a možná dokonce vymýtí klasické povolání promítače. "Už to bude jen ´stop a play´. Nebude potřeba žádná kvalifikace," dodává posmutněle. |