Na začátku hry Jaromír Jágr – Kladeňák stála "objednávka" kladenského divadla. To chtělo uvést původní českou hru, která by byla nějakým způsobem svázána s geniem loci Kladna. Jako autory si přizvalo mladého dramatika Petra Kolečka a režiséra Tomáše Svobodu.
O autorechTomáš Svoboda Petr Kolečko |
Pokud se někoho zeptáte na nejrychlejší asociace spojené s Kladnem, vyjdou z toho nejspíš ocelárny a hutě Poldovka, neblaze spojené s postavou podnikatele Stehlíka. A sportovní fanda si patrně vybaví Jaromíra Jágra. Svoboda s Kolečkem do galerie "kladenských ikon" ve své hře řadí ještě další, překvapivou osobnost: rakouského filozofa Ludwiga Wittgensteina.
Setkání s Wittgensteinem
O titulu Jaromír Jágr – Kladeňák se nepíše úplně snadno. Hra totiž existuje zatím jen v základním náčrtu a oba autoři mají největší díl práce před sebou. V červnu s ní předstoupí před herce, prázdniny zasvětí vylaďování a v září se text začne zkoušet.
Protože jde o dílo ve stadiu zrodu, detaily hry se ve fantazii autorů mění a vyvíjejí. Jedno je však jisté od samého počátku: nebudou psát životopisný kus, dokumentární divadlo, oslavný epos nebo parodii. A přestože použijí některé detaily z Jágrova života, jejich Jaromír bude dramatická postava jen volně inspirovaná skutečným předobrazem a ponese si vlastní dramatické konflikty a problémy.
Původně chtěli Svoboda s Kolečkem kus postavit na konfrontaci chudého upadajícího Kladna s příběhem stoupající hvězdy hokejisty, který se nakonec vrátí domů "splatit dluh" a vyhrát pro Kladno titul. Z této myšlenky, zdá se, nakonec zbudou jen stopové prvky.
Při sbírání pramenů o Kladně totiž autory zaujala jedna málo známá skutečnost: kladenskému dolu řediteloval bohatý rakousko-uherský průmyslník Karl Wittgenstein, jenž pojal za manželku Leopoldinu Kalmusovou. Právě po ní, něžnou zdrobnělinou Poldi, důl pojmenoval. Paní Poldi Karlovi porodila několik dětí, mezi nimiž vynikal talentovaný Ludwig, později považovaný za jednoho z nejvlivnějších filozofů dvacátého století.
Hledal se konflikt
"Nejsložitější bylo v příběhu Jaromíra Jágra najít nějaký dramatický konflikt. Obvykle to bývá třeba soupeření s nějakým sokem či vyrovnávání se s protivenstvími osudu. Nic takového jsme v Jágrově životě nenašli. Rozpor mezi úspěchem Jágra jako jednotlivce a úpadkem ´vytunelovaného´ Kladna nám nakonec přišel příliš obecný i trochu laciný. Tak jsme zvolili konflikt vnitřní, se kterým se Jágr jako hrdina musí vypořádat," popisuje režisér a spoluautor textu Tomáš Svoboda.
A tudy do budoucího textu vstupuje filozofie a Ludwig Wittgenstein. Wittgensteina totiž na celý život inspirovala teze psychologa Otto Weiningera, který napsal: "Genialita je nejvyšší mravností, a tudíž povinností každého jedince. Muž buďto odkryje svého génia, nebo je na světě zbytečný."
"Uvažovali jsme, co žene Jágra dál, co ho motivuje? Jistě to není touha po rodině nebo zázemí, protože když je někdo bezdětný v sedmatřiceti letech, tak v životě je spíše puzený svou kariérou, určitým géniem. Jako by chtěl naplnit ten citát. Naproti tomu město Kladno génia trvale ztrácí," přemítá Tomáš Svoboda.
Každému hokejistovi tedy tvůrci přiřkli jeho filozofa, který se hráči zjevuje a nějakým způsobem na něj působí. Kladeňáka Jágra ovlivňuje právě Wittgenstein. "Obecně řečeno se chceme zamyslet nad postavením hokejisty ve společnosti. Nad tím, co vlastně znamená dneska být hrdinou a co je hrdinství, poměřit hodnoty dosažené hokejkou s hodnotami dosaženými myšlenkou. Tím však nechceme říci, že automaticky větší hodnotu mají ideje," doplňuje dramatik Petr Kolečko.
A opět zdůrazňuje, že hra bude daleka toho, aby se hokeji či Jágrovi vysmívala: "Půjde o příběh Jágrova vnitřního boje a dramatu, kopírujeme i některé milníky v jeho kariéře, ale nechceme vytvořit šokující životopis. Hra se ponese v symbolické rovině, ve spojení s filozofií hrdinství a génia."
Publikum přesto nepřijde o ztvárnění ledové plochy na jevišti či o figury s žijícími předobrazy – například někdejší Jágrovu přítelkyni Andreu Verešovou či legendárního hokejistu Maria Lemieuxe.
A co na fakt, že o něm bude dramatické dílo, říká Jaromír Jágr? Divadlo jej o záměru informovalo a hokejista prostřednictvím svého managementu souhlasil. Středočeské divadlo pozve jej i jeho rodinu na premiéru.
Přesto – nebojí se inscenátoři, že by se mohl rozhodnout proti hře, v níž figuruje jeho jméno, ve finále přece jen zasáhnout? "S Petrem Kolečkem jsem před časem připravovala v ostravském Divadle Petra Bezruče hru Britney Goes to Heaven o Britney Spearsové. Samozřejmě jsme o tom dávali jejímu managementu zprávu. Když ona hru o sobě nezakázala, věřím, že to neudělá ani Jaromír Jágr, který je navíc známý svým smyslem pro humor i tím, že sám sebe nebere smrtelně vážně," říká dramaturgyně divadla Ilona Smejkalová.
Jaromír Jágr - KladeňákUkázka ze synopse hry Hra dosud není napsána, její autoři poskytli k publikaci obsah následujících tří obrazů. Obraz druhý Obraz třetí Obraz čtvrtý |