Co říkáte zvěstem, že Viktor Preiss podmínil svůj návrat do seriálu rolemi pro svého syna Martina a jeho přítelkyni Martinu Válkovou?
Nikdy nikdo režisérovi do obsazení nemluví, a nejméně herci. To je tak důležitý okamžik, že to ani není možné. Nejvýš mi poradí manželka, jako s Válkovou. Nemohl jsem pro tu roli dlouho nikoho najít, pak jsme šli do divadla, kde Válková hrála, a žena řekla: Tady ji máš. Pozval jsem ji na konkurz. Viktor Preiss je tak slušný člověk, že ani není schopen nátlaku, propadl by se.
Proč jste obsadil i jeho syna?
Martina Preisse jsem potřeboval na negativní postavu, která ke konci projde katarzí. Vybral jsem ho, protože se zdá sebevědomý, ale není. A má zvláštně šikmé oči, čili působí trochu jako klon doktora Cvacha.
Návrat Josefa Vinkláře v roli Cvacha jste už nestihli, že?
Bohužel, ale myslím, že to věděl. Už když jsem s ním půl roku před natáčením mluvil, tušil, že zemře.
Zato Ladislav Chudík v roli Sovy se vrátí.
Už jsme ho nezastihli v takové formě, aby jeho postava mohla zasáhnout do děje zásadněji, nicméně v prvním dílu se objeví a já jsem šťastný, že jsme se potkali. Poslal mi fotku z natáčení a napsal na ni jediné slovo - Verím.
Diváci se předem bouří, že v seriálu chybí Iva Janžurová. Proč vypadla její postava vrchní sestry?
Janžurové si opravdu vážím, ale bohužel její postava se v předešlé řadě seriálu octla v takové situaci, že scenáristka Lucie Konášová prostě nenašla způsob, jak ji vrátit do děje. Vím, jak to diváky mrzí, jedna paní dokonce kvůli tomu chtěla na vrátnici ČT držet hladovku.
Co je pravdy na tom, že má být nová Nemocnice víc "ženská"?
To mě dosud vůbec nenapadlo. Ale když o tom přemýšlím, možná ženštější je, protože hlavní spojující postavu tu hraje Eliška Balzerová. Ona, Jana Štěpánková a Hana Maciuchová byly klíčové trio i pro mé rozhodnutí nabídku přijmout.
Přebírají nové figury štafetu po legendách? Vilma Cibulková jako by navazovala na Danu Medřickou.
Svým způsobem ano, tak jako lékař Tomáše Töpfera se stává pomalu Štrosmajerem. Zato Richard Krajčo je výrazně současnou postavou.
Najde si v Nemocnici místo i smích?
Já ani nejsem schopný být pořád vážný, snažím se do děje dostat humor, a z toho se někteří herci radovali. Třeba Josef Abrhám a Šafránková, kteří umějí hrát přesně na hraně slz a smíchu. Nebo Jiří Bartoška. Někdy se mi zdá, že svou postavu shazuje až moc, ale ve výsledku se všichni dobře baví. Je kořením seriálu, těšíte se, až se zase objeví.
Coby sestřičky nastupují mladé herečky. Bály se slavných kolegů?
Moc to neprožívají, ale ani nemusí, jsou taky dobré. Možná mají z Abrhámů menší trému než já.
Může Nemocnice pokračovat dál?
Teoreticky existuje mnoho cest, jak ji znovu otevřít, ale mě baví střídat žánry. Už do téhle řady se mi moc nechtělo, nakonec to bylo krásné, ale zdá se mi, že toho bylo dost. Točit Nemocnici je jako točit Švejka, každý má pocit, že ví, jak má vypadat. Ale seriál je tak dobrý, jak dobrý je scénář. U filmu můžete leccos upravit, seriál se s první změnou celý rozpadne. Naštěstí scénář Lucie Konášové byl vážně dobrý.
Máte také tu posvátnou úctu většiny lidí k lékařům?
Mám, a taky strach. Opouští mě, až když s nimi sedím u vína.
Proto diváci Nemocnici tak milují?
Jistě, každý pozná úzkost mezi životem a smrtí. Ale divák je zvědavý i na proměny v čase. Když kultovní postava a herec stárnou spolu, je to pěkné - pokud stárnou pěkně.
Nechtějí lidé taky vidět, že i uctívaní lékaři mají své slabosti?
Mě baví, že Nemocnice vypráví o slušných lidech, ne o podvodnících nebo blbečcích. Mají problémy a bojují, i mezi sebou, ale nad vším stojí jejich profesionalita. Nechci, aby to znělo jako fráze, ale je to tak. Vzdor stínům politiky si troufám tvrdit, že mlčící většina lidí je pozitivní - a proto bude mít Nemocnice úspěch.