Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vpřed se pohybujeme díky pohybům nazpět

  14:13
Vynikajícímu sochaři, malíři a scénografovi Janu Koblasovi, jenž od konce 60. let žije ve Spolkové republice Německo a který svým dílem dalekosáhle přesahuje český horizont, vychází v pražském Karolinu velká monografie. Téměř třísetstránková kniha obsahuje 233 reprodukcí Koblasových děl a byla připravena v české a německé jazykové verzi.

Na dvou cyklech pracujete prakticky celý svůj tvůrčí život: Mýtus země a Hlavy. Přitom cyklus Hlavy nacházíme současně i u Nepraše a malířů Istlera i Medka. Jak se tyto cykly zrodily?
Přesně nevím. Začal jsem dělat kdysi portréty, jejichž náboj je v expresi. Jde o výraz a sdělení čehosi. Hlavou se dá možná sdělit víc, neboť uvnitř je komputer. Jen na akademii jsem vyvedl kolem stovky portrétů. Pracuji tak, že nějaký úkol dořeším jedním způsobem, pak se k němu po letech vrátím a jdu na tentýž úkol jinak. Protože každá situace a každá doba má jiné akcenty, a ještě k tomu se měním já, tak z toho nutně vyplývá diferencovaná výpověď. V každé situaci vystupují z nekonečné řady jiné akcenty, člověk je musí zahlédnout, a k tomu mu pomáhá intuice.

Když začínáte sochu, vycházíte spíš z vnitřních pocitů, nebo z materiálu, z hmoty, kterou budete zpracovávat?
První akcent vychází vždy z vnitřních pocitů, z potřeby to či ono říct. A když už jsem v tomto stadiu, tak si říkám, v jakém materiálu je to možné říci nejpřesněji. Na něco je lepší dřevo, na něco kámen, na jiné věci bronz. A pak samozřejmě materiál upřesňuje konečnou formu. Člověk musí jít s materiálem, v kterém pracuje, nikdy proti němu. Sochařství je dialog s hmotou. A je-li hotový základní rozvrh, pak už jen sloužím obrazu či soše. Socha si vlastně říká sama, co chce. Já musím jen dobře poslouchat a dívat se, co potřebuje.

Sochařka Magdalena Jetelová, která je o generaci mladší, mi říkala, že vy jste byli abstraktní, zatímco jim šlo o to být čitelnější, chtěli dokumentovat převrácenost totalitního světa. Cítíte to také tak?
Generace Magdy Jetelové měla nás za sebou a samozřejmě musela - jako každá nová generace - nás nějak negovat. Oni nemohli dál popotahovat to, co jsme dělali my. Museli pracovat jinak, aby projevili svůj názor. A samozřejmě měli jinou zkušenost s jiným světem, který jinak myslel.

Jetelová hovoří o dokumentaci převráceného světa: zatímco v normálním světě se sedí na židli, ona chtěla ukázat, že v totalitě židle sedí na lidech. Měli jste taky potřebu nějak si artikulovat podstatu svých sdělení?
Z mého hlediska to nešlo nikdy tak jednoduše. Základní otázka pro mne byla: Co je důležité v tuto chvíli? A když si na tu otázku odpovím, tak na tom problému pracuji třeba rok i déle a snažím se ho zpracovat ze všech stran. Nejsem spekulativní a pokouším se věci spíš zjednodušovat. Své pocity převádím do výtvarné řeči. Nemám rád bastardní záležitosti ani happeningy. Výtvarníci nejsou herci. Chápu, že se tím dá něco sdělit, ale já jsem pro čisté formy. Na druhé straně musím přiznat, že tento můj postoj souvisí i s tím, že jsem člověk z minulého, 20. století. Umění - podle mne - se pokouší svět vyložit a nějak pochopit. Nebo pomáhá pochopení světa. Proto musíme vytahovat ze světa takové díly, které jsme vůbec schopni pochopit. Jsme sice obklopeni technikou, užíváme ji, ale ve své podstatě se moc neměníme.

To mi nedávno říkal neuropatolog František Koukolík, že jsme ještě postaveni tak, že plně jsme schopni vnímat věci jen při rychlosti, která odpovídá koňskému cvalu...
Ano, to se říká; je-li člověk ve tmě a je ozářen reflektory, má pocit, že vidí vlky. Světlo evokuje v podvědomí něco živého. Naše nevědomí si překládá i svítící tanky do vlků. Najednou se stanete jeskynním člověkem. Stačí si přečíst Ovidia Nasa Listy heroin, Epistulae ex Ponto nebo Metamorfózy, a hned zjistíte, jak je to "up to day". Mě velice zajímají pochody nazpátek, protože právě díky nim se můžeme pohybovat dopředu. Já jsem se poslední dva roky zabýval Gilgamešem, to máte tisíce let starý text, a také tam najdete vše: potopu, pohled na Zemi z velké výšky. Mě vlastně zajímá to, co v člověku existuje před psaním, před kreslením, co se v nás odehrává před tím, než uděláme čáru, než první člověk udělal rysku do kosti jako sdělení.

Co byste si sám o sobě napsal do encyklopedie, kdyby vám dali k dispozici tři řádky?
Narozen 5. října 1932, otec muzikant, matka novinářka a po roce 1948 dentistka. Jan Koblasa, slušný sochař.

JAN KOBLASA
Narodil se v Táboře, studoval AVU a DAMU. Počátkem 60. let pořádal neveřejné výstavy Konfrontace. Společně s Mikulášem Medkem se stal hlavním představitelem nonkonformní nastupující výtvarné generace. Scénograficky spolupracoval s Divadlem Za branou Otomara Krejči. Od roku 1966 podnikal studijní cesty po západní Evropě, srpen 1968 jej zastihl v Itálii, v roce 1969 založil v německém Kielu na Muthesius Fachhochschule obor volné plastiky, který vedl až do roku 1998. V Evropě měl dosud asi sto výstav.



Sochař Jan Koblasa.

Sochař Jan Koblasa.

Autoři:
  • Nejčtenější

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

29. dubna 2024

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...

„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády

30. dubna 2024  19:59

Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar

2. května 2024

Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...

KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?

1. května 2024  13:15

Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Už jsme to viděli. Pocit, který vzbuzuje Vedlejší produkt

28. dubna 2024  21:10

Premium Ukázkový příklad, proč divák při sledování premiérových českých krimiseriálů nabývá dojmu, že už to...

A znovu na Jadran. Kotek, Majer či Geislerová točí seriál Bóra

3. května 2024  11:29

Na Jadranu začalo natáčení série z dílny Voyo Originál s pracovním názvem Bóra. Místo obrazu...

VIDEO: Prachař jako Rychtář, Krajčo jako Macura. Přichází závěrečná řada Ivety

3. května 2024  11:15

Závěrečnou část života Ivety Bartošové zpracovává třetí řada seriálu Iveta. V úloze zpěvaččina...

RECENZE: Kdo přilepil Milanu Kunderovi tenhle falešný knír?

3. května 2024  8:35

V červenci to bude rok, co zemřel Milan Kundera. Na apríla to pak bylo pětadevadesát let od jeho...

Zachytit mládí a ducha svobody. Dua Lipa vydala nové album Radical Optimism

3. května 2024

Britská zpěvačka s albánskými kořeny Dua Lipa vydala v pátek 3. května své třetí album s úderným...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...