Skládání písní přišlo až po zkušenostech s převzatou muzikou? Žáha
Když jsme Žáhu obnovili, dostali jsme chuť na převzaté písně. Zároveň nám bylo jasné, že se budeme prezentovat také autorskými věcmi, které jsme začali zkoušet asi před rokem. Kdybych se mohl znovu narodit, chtěl bych se stát skladatelem - jako můj dědeček. Ten byl rovněž dirigentem a šéfem orchestru. Skladbu si zorganizoval a muzikanti mu zahráli všechno, co chtěl. To pokládám za největší rozkoš.
Co vás hudebně ovlivnilo?
Jednak klasický soul a blues, za druhé to byl vokálně instrumentální pop šedesátých let počínaje Shadows a konče Byrds. U nich se mi líbí čisté melodie a vokální aranžmá. Všechno se ve mně nějak přetavuje. Samozřejmě mám rád spoustu další muziky včetně King Crimson.
Černošská muzika, ze které vycházíte, si u nás postupně hledala publikum. Chtělo to z vaší strany velkou vytrvalost?
Byla to spíš věrnost určité představě. Byl jsem rád, že jsem našel muzikanty, které Žáha baví stejně jako mě. A bylo mi jedno, kolik lidí přijde na koncert. Důležitý je pocit, který máme na pódiu, ne velké ovace.
Kdo vás na pódiu vidí, i kdo vás slyší, nemůže se ubránit dojmu, že váš muzikantský projev je vlastně stav permanentního vytržení...
Soul Machine
1
People Wanna Dance
2
Let´s Get A Grove
3
What Mama Said
4
Don´t Push
5
Better Days Must Come
6
Yes You Can Do It
7
Soul Machine
8
Funkybility
9
She´s Got To Get It
10
It´s Gonna Be Daydream
11
Don´t Stop
12
Hold It On
13
Not Bad
14
Dneska
15
Wanna Take You Higher
Kluci jsou hudebníci, kteří stále žijí ve svém prostředí. Já pracuji ve velké bance. Přes den mám emoce pod kontrolou a chovám se podle vyžadovaných schémat. K tomu, abych se uvolnil, mi nestačí poklidné šachy. Pocházím z herecké rodiny, vždycky jsem měl blízko k jevišti. Zpívání je pozitivní ventil, ideální způsob, jak vystříkat emoce. Ostatně pro tuhle část života používám jiné jméno -
- a to se píše SoulM...
... může to být Soul Machine, Soul Marek nebo něco podobného.
Machine znamená stroj. Muzika je pro vás jakýsi mechanismus, jehož části mají do sebe zapadat a jež musí šlapat či jet?
Určitě. Některé věci jsou na tom vysloveně postavené. Hra kytarista Petera Jurkoviče je založena na figurách, do kterých zase zapadají jiné figury. Vzniká jakési pohyblivé hudební lego. Navíc energie, která nás pohání dopředu, asi opravdu evokuje představu stroje.
Pomohl vám úspěch přízněné kapely Monkey Business, která má také anglicky nazpívané skladby?
Bezesporu. Monkey Business vydali svá alba dříve než my. Povzbudili nás, abychom i my natočili desku v angličtině. My jsme neobcházeli žádnou gramofonovou firmu. Naše hudba se líbila Karlovi Knechtlovi z firmy Sony Music/Bonton, která se nám pak sama ozvala. Když jsme se domlouvali na anglických textech, měli jsme snazší pozici. Monkey Business nám prošlápli cestu, jejich vyjednávání bylo tenkrát tvrdší.
Proč trváte na angličtině?
Takhle se mi nejlépe zpívá, navíc tato vypjatá muzika zní dobře právě ve spojení s angličtinou. Když zařvete banální větu v češtině, vypadáte jako psychicky nemocný. Angličtina ji unese.
Recenzi čtěte ZDE. |
Žáha: obal alba Soul Machine. |
Skupina Žáha. |