Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hledá se nový šéf Státní opery Praha

  11:10
Deset kandidátů se uchází o místo ředitele Státní opery Praha, které se uvolní koncem sezony 2001/2002. Nástupce stávajícího ředitele Daniela Dvořáka, jenž vystřídá Jiřího Srstku ve funkci ředitele Národního divadla, by měl ministr kultury Pavel Dostál vybrat už do konce tohoto roku.

O Dvořákovo křeslo usilují například jeho neúspěšní konkurenti z konkurzu do Národního divadla - režiséři Tomáš Šimerda a Karel Drgáč. Do výběrového řízení se přihlásil i ředitel Národního divadla v Brně Mojmír Weimann, režisér Daniel Wiesner, teatroložka Eva Herrmannová, dirigent Státní opery Jiří Mikula, manažer sboru Státní opery Luděk Koverd ynský, choreograf Gustav Skála, člen orchestru Státní opery František Fejgl a divadelník a překladatel Jaroslav Gillar.

Své představy již uchazeči vyložili odborné komisi, v níž kromě ministrových náměstků zasedli například teatrologové Josef Hermann a Radmila Hrdinová nebo ředitelé Pražského jara a České filharmonie Roman Bělor a Václav Riedlbauch. Členové komise předloží Dostálovi svá doporučení, ministr však může rozhodnout podle vlastního uvážení.

Zkvalitnit reprízy a podlahu

Všichni uchazeči obecně slibují, že budou kombinovat uvádění velkých světových titulů s méně obvyklými opusy a novinkami, dbát na kvalitu interpretace, zařazovat divadlo do mezinárodního měřítka, udržovat stálý operní i baletní soubor a koordinovat dramaturgii s tituly Národního divadla. Ve financování se hodlají spoléhat na příspěvky ministerstva a sponzorů.

Z konkrétních problémů, jež je nutno řešit, vystupuje do popředí úroveň běžného repertoáru. Například Tomáš Šimerda vytýká současnému vedení, že se příliš soustřeďuje na avantgardní dramaturgii a úsilí věnuje premiérám. "Naproti tomu běžnému divadelnímu provozu dominuje rutinní přehrávání titulů, které jsou na repertoáru již mnoho let," konstatuje Šimerda. Tento bývalý šéf brněnské opery se chce soustředit na uměleckou kvalitu repríz, ale také uvádět klasické operety a vybrané muzikály.

Podobný názor na současnou dramaturgii zastává i Daniel Wiesner: "Některé tituly jsou nasazovány bez hlubší hudebně-dramaturgické rozvahy." Za kritický považuje stav jevištní podlahy, naopak příkladná se mu jeví úroveň propagace. Ta se naopak nezdá Šimerdovi: "Je mnohdy vedena velikášským stylem, který neodpovídá nabízené kvalitě a ve svých důsledcích působí spíše kontraproduktivně."

Nová scéna, Domingo i bazén

Někdejší šéfka opery první scény Eva Herrmannová, jež hodlá vést divadlo ve spolupráci s choreografkou Yvonou Kreuzmannovou, slibuje jména režisérů a dirigentů, jako je David Radok, Jozef Bednárik, Gustav Kuhn, Jiří Kout nebo David Pountney, jakož i hostování významných zahraničních souborů.

Ředitel Státní opery Praha z počátku devadesátých let Karel Drgáč, který věnuje nemalý prostor obhajobě zdejšího vlastního působení, má větší eso: mezi případnými hosty jmenuje - bez časového i finančního horizontu - také Plácida Dominga. "Garantuji publiku hluboké hudební zážitky a souboru slibuji zajímavou práci."

Mojmír Weimann navrhuje využít prostoru zkušebny Státní opery jako alternativního hracího prostoru, František Fejgl uvažuje o zřízení dětského pěveckého studia, Gustav Skála chce pořádat workshopy a mistrovské kurzy v taneční i operní sekci.

Jiří Mikula má údajně předběžně zajištěn recitál tenoristy Josého Cury. V koncepci tohoto dirigenta nefiguruje balet, zato mají být na programu symfonické koncerty orchestru Státní opery. Mikula také vychází z předpokladu, že další setrvání rozhlasové stanice Svobodná Evropa ve společném komplexu budov se Státní operou je z bezpečnostních důvodů neudržitelné. "Po vystěhování budu důrazně požadovat, aby se část objektu přeměnila na zkušebny," uvádí Mikula. Podobně jako Weimann chce zřídit pobočnou scénu, pro změnu v prostorách Kongresového sálu bývalého Federálního shromáždění. "Vznikne jako experimentální scéna, podporující současnou českou i světovou operní tvorbu," vysvětluje Mikula.

Ještě dál jde Luděk Koverdynský: počítá s připojením současného komplexu budov Rádia Svobodná Evropa do majetku Státní opery a jeho přeměnu na kulturně-společensko-obchodní centrum Opera. "Měl by zde být koncertní a divadelní sál, nahrávací studio, zkušebny, knihovna s video a fonotékou, plavecký bazén, biograf, kosmetický salon, restaurace, kavárny, obchody," vypočítává. Pokud jde o finanční zabezpečení komplexu, spoléhá na značné investice ze strany státu.

Kdo má chuť začíst se do koncepcí jednotlivých kandidátů podrobně, jsou k dispozici na internetových stránkách ministerstva kultury www.mkcr.cz.

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

29. dubna 2024

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...

„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády

30. dubna 2024  19:59

Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar

2. května 2024

Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...

KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?

1. května 2024  13:15

Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Už jsme to viděli. Pocit, který vzbuzuje Vedlejší produkt

28. dubna 2024  21:10

Premium Ukázkový příklad, proč divák při sledování premiérových českých krimiseriálů nabývá dojmu, že už to...

SÓLO PRO HÜBLA: Takový obyčejný život pana inženýra Theodora Kubíka

4. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

Gombitovou odřízla od světa její ošetřovatelka, vzpomíná autor memoárů slavných

3. května 2024

Premium Je jedním z nejplodnějších a nejlépe prodávaných autorů memoárů slavných tváří, jako jsou Iveta...

Hvězdné Kylie Minogue a Liama Gallaghera na Szigetu doplní tři zástupci Česka

3. května 2024  15:10

Na letošním ročníku festivalu Sziget, který se bude konat od 7. do 12. srpna na dunajském ostrova...

A znovu na Jadran. Kotek, Majer či Geislerová točí seriál Bora

3. května 2024  11:29

Na Jadranu začalo natáčení série z dílny Voyo Originál s pracovním názvem Bora. Místo obrazu...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...