Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Recenze: World Press Photo 2001

  20:40
Putovní výstava vítězných prací z největší soutěže novinářské fotografie World Press Photo jako každoročně trpí nízkou kvalitou reprodukcí originálních snímků a při své současné zastávce v pražském Karolinu i špatným osvětlením. Přesto úroveň letošního souboru výrazně překračuje tu loňskou. Zatímco velkou část cen v roce 2000 získaly prvoplánové záběry bez výraznější autorské invence, které naturalisticky zachycovaly různé projevy násilí, letos je mezi oceněnými snímky mimořádné množství děl s výraznými fotografickými kvalitami a zobecňujícím nadčasovým obsahem.

Bez násilí
I sám nejprestižnější titul Fotografie roku tentokrát mezinárodní porota neudělila některému z dramatických záběrů z Čečenska, Izraele nebo bývalé Jugoslávie, nýbrž fotografii rodiny mexických přistěhovalců do USA od dosud nepříliš známé americké fotoreportérky Lary Jo Reganové. Skutečnost, že jury jednomyslně nejvýše postavila tento lyrický snímek, svou klasickou kompozicí i tlumenou barevností připomínající třeba díla klasiků holandské žánrové malby, mnohé překvapila. Nadto se mezi více než dvaačtyřiceti tisíci fotografiemi od téměř čtyř tisíc autorů ze 121 států letos objevila řada dalších děl, kterým by titul Fotografie roku slušel více než leckterým z těch, jež byly takto oceněny v minulých letech. Jmenujme třeba obrazově silný barevný záběr Němce Reinharda Krauseho, zachycující skupinu Palestinců prchající před slzným plynem, expresivní snímek vzrušené hádky mezi izraelským policistou a Palestincem od izraelského fotografa Amita Shabiho nebo emotivně silnou černobílou fotografii Belgičana Stephana Vanfleterena, ukazující invalidního talibanského bojovníka při přeskoku přes potok v pusté afghánské krajině.

World Press Photo 2001

Karolinum, Praha

Výstava trvá do 6. října 2001

Porotci pod vedením prezidenta agentury Contact Press Images Roberta Pledgeho patrně reagovali na sílící kritické hlasy, obviňující World Press Photo ze snahy o co největší komerční zisk a preferování drastičnosti. Letošní komise evidentně upřednostnila obrazově působivé a obsahově hlubší záběry každodenního života obyčejných lidí - byť nezřídka v neobyčejných situacích.

K takovým patří soubor spíše dokumentárních než reportážních fotografií o nelehkém životě nelegálních přistěhovalců do Jihoafrické republiky od Jodiho Biebera, cyklus kompozičně nápaditých snímků z návratu života do rozbombardovaného Grozného od Bruna Stevense, reportáž Michaela Amendolina o operacích oční rohovky ve velmi nestandardním prostředí nepálského hlavního města Káthmándú, smutný záběr invalidní ženy z Mosambiku (její autor Claus Bjorn Larsen, který získal Cenu Prahy, má nyní samostatnou výstavu v pražském paláci Adria) i dojemná, a přitom hluboce humanistická fotografie Eda Kashiho, zachycující umírání devadesátileté americké ženy v kruhu svých blízkých - při pohledu na tento silný snímek není možno se ubránit vzpomínce na podobně malířsky komponovaný záběr W. Eugena Smithe z jeho proslulé eseje Španělská vesnice.

Mimochodem: všechny tyhle práce dokumentují, že i při současné dominanci barevné fotografie stále vzniká mnoho děl, která dobře využívají stylizačních možností černobílé škály.

Bez celebrit
Dalším typickým rysem letošní expozice je téměř úplná absence fotografií různých celebrit. Zatímco minulé ročníky se neobešly bez - nezřídka banálních - záběrů rozličných politiků, herců a zpěváků, tak letos i v kategoriích Portrét či Umění téměř výhradně najdeme neznámé lidi. Můžeme samozřejmě diskutovat, proč první cenu mezi sériemi v portrétní kategorii získaly jednoduché fotografie obyvatel Bagdádu od Hiena Lam-Duca, a nikoliv daleko expresivnější snímky čečenských uprchlíků, zavřených v ingušském azylu pro duševně nemocné děti, nebo proč mezi jednotlivými portréty byl nejvýše oceněn snímek Billa Phelpse, z něhož by bez vysvětlujícího komentáře zůstal jen sentimentální záběr s barevným posunem.

Nicméně nutno ocenit odvahu, s níž se porota rozhodla dávat přednost kvalitě předložených fotografií před tím, kdo je na nich zachycen. A tak v Karolinu nenajdeme ani jeden portrét nového amerického nebo jugoslávského prezidenta, ani jeden záběr Liz Taylorové či Michaela Jacksona po další operaci nebo jediný snímek Hillary Clintonové v roli senátorky. Neméně sympatická je rovněž skutečnost, že ani v kategorii sportovních snímků nezvítězily náhodné momentky, pořízené fotoaparáty s motorovým posunem filmů, ale koncepčnější díla - třeba mnohovrstevnatá reportáž o cyklistických závodech v Africe od Chrise Keulena.

Letošní ročník World Press Photo vykročil správným směrem a mohl by přispět ke zmenšení animozity mezi fotoreportéry a takzvanými uměleckými fotografy a fotografickými kritiky, kteří nezřídka považují současnou fotožurnalistiku za snůšku neinvenčnosti a cynizmu. A také by mohl nejedné skutečné fotožurnalistické osobnosti vrátit chuť opět se zúčastňovat této amsterdamské soutěže se značně kontroverzní pověstí. Zda jde o dlouhodobější trend, či o ojedinělou dobrou práci letošní poroty, uvidíme za rok.

Amit Shabi, nezávislý fotograf z Izraele, který pracuje pro agenturu a žije ve Švédsku, získal druhou cenu v kategorii General news. Oceněn byl jeho snímek izraelského policisty, který, který hovoří k palestinskému muži (13. října 2000, Jeruzalém).

Ruský fotograf Yuri Shtukin získal první cenu v kategorii Spot News Singles v soutěži World Press Photo za snímek, který ukazuje následky pumového útoku v moskevském metru (8. srpna 2000).

Bill Frakes a David Callow získali první místo v kategorii Sports Singles v soutěži World Press Photo za obrázek finišující Marion Jonesové v olympijském závodě na 100 metrů.

Oliver Meckes a Nicole Ottawová získali třetí místo v kategorii Věda a technikav soutěži World Press Photo za snímek vědce Juergena Bachla s geneticky upravenou myší.

Španělský fotograf Matias Costa získal první cenu v kategorii People in the News v soutěži World Press Photo za snímek afrických imigrantů při vstupu do Španělska.

Angelo Turetta z Itálie získal první cenu v kategorii Arts Singles v soutěži World Press Photo za snímek odpočívajících herců ze seriálu La Piovra, který uvádí italská televize.

Fotograf agentury Reuters Suhaib Salem získal třetí cenu v kategorii Spot News v soutěži World Press Photo. Fotografie byla pořízena 28. června 2000 v pásmu Gazy.

Lara Jo Regan, USA, pro Life. Nespočitatelní: Rodina imigrantů z Mexika v texaském domově.

Autor:
  • Nejčtenější

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

29. dubna 2024

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...

„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády

30. dubna 2024  19:59

Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar

2. května 2024

Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...

KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?

1. května 2024  13:15

Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Už jsme to viděli. Pocit, který vzbuzuje Vedlejší produkt

28. dubna 2024  21:10

Premium Ukázkový příklad, proč divák při sledování premiérových českých krimiseriálů nabývá dojmu, že už to...

SÓLO PRO HÜBLA: Takový obyčejný život pana inženýra Theodora Kubíka

4. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

Gombitovou odřízla od světa její ošetřovatelka, vzpomíná autor memoárů slavných

3. května 2024

Premium Je jedním z nejplodnějších a nejlépe prodávaných autorů memoárů slavných tváří, jako jsou Iveta...

Hvězdné Kylie Minogue a Liama Gallaghera na Szigetu doplní tři zástupci Česka

3. května 2024  15:10

Na letošním ročníku festivalu Sziget, který se bude konat od 7. do 12. srpna na dunajském ostrova...

A znovu na Jadran. Kotek, Majer či Geislerová točí seriál Bora

3. května 2024  11:29

Na Jadranu začalo natáčení série z dílny Voyo Originál s pracovním názvem Bora. Místo obrazu...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...