Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Třískání pianem diváky netáhne

  11:00
Praha - Pražský komorní orchestr hraje už padesát let bez dirigenta. Aby laik posoudil, v čem spočívá výjimečnost takového koncertního tělesa, musí si představit více než třicet hráčů, kteří se při hraní mohou spolehnout jen sami na sebe. "Orchestr bez dirigenta prostě musí být o něco lépe připraven," shrnuje Milan Lajčík, houslista a zástupce koncertního mistra v Pražském komorním orchestru. "Sólista má daleko větší volnost ve výběru frází a temp, protože orchestr ho poslouchá a hraje podle něj," doplňuje hráč na violu Jan Stippl.
Pražský komorní orchestr

Pražský komorní orchestr v úterý zkoušel před svým dalším vystoupením. Podle muzikantů je v Praze velmi kritické publikum, přesto zde chtějí hrát všichni světoví hudebníci. (24. dubna 2001) | foto: Ivan RigelMF DNES

Od první nahrávky Orchestrálního kvartetu Karla Stamice z roku 1951 nahrál PKO desítky alb a odehrál stovky koncertů po celém světě. Spolupracoval s Václavem Neumannem i Charlesem Mackerrasem, doprovázel Josefa Suka či Ivana Moravce, ale i množství skvělých zahraničních sólistů. Oba hudebníci s mírným smutkem podotýkají, že jejich orchestr je mnohem známější a populárnější v zahraničí než v Česku. Souvisí to prý především s ekonomickou situací českých milovníků klasické hudby. Hudební tradice, vyspělost publika i kvalita muzikantů však po- dle nich stále dává důvod pohlížet na Prahu jako na místo, kde zní hudba výjimečně dobře.

Co Čech, to muzikant
"Fakt je, že hudebníci se doslova rvou o to, aby mohli vystoupit v Praze. Do Prahy chtějí opravdu všichni, i za cenu, že sleví na honorářových požadavcích," říká Milan Lajčík. "Je to nejspíš dáno tradicí, ale je tady i velmi kritické publikum," dodává houslista a říká, že čeští muzikanti ani za hranicemi obvykle nedělají ostudu. "Když je ovšem někdo dneska zvlášť dobrý muzikant, především mezi hráči na strunné nástroje, tak je to Číňan, případně Japonec," dodává Jan Stippl.

Nové publikum si podle muzikantů často hledá cestu ke klasické hudbě i přes poněkud snobské akce. "Nedávno jsem hrál galakoncert na Žofíně, hrály se mimo jiné zpřístupněné aranže s bicími, pro spoustu lidí je tohle vrcholem, který jsou v hudbě ještě schopni vnímat se zájmem," říká Jan Stippl. "Tam jde spíš o to sedět s Klausem v první řadě," dodává Lajčík. Oba muzikanti připouštějí, že svět klasické hudby mnoho lidí odrazuje, protože mají pocit, že interpretovaným skladbám nerozumějí. Zdůrazňují však, že posluchač má hudbu vnímat především citem, uplatnit při jejím posuzování jednoduché kritérium, zda se mu líbí, nebo ne. "A když někdo ví, za jakých okolností ta či ona skladba vznikala, v jakém byl skladatel rozpoložení, když ji tvořil, může to zážitek z hudby jen umocnit," říká Stippl.

Jak vybrat Vivaldiho?
Vybírat dobrou nahrávku klasické hudby je jistým druhem dobrodružství. Například levné řady kompaktů s klasikou působí na mnoho lidí podezřele. Milan Lajčík však tvrdí, že i levné cédéčko může být kvalitní. "Pokud se někdo vydá do obchodu s cílem koupit Vivaldiho, narazí na čtyřicet nahrávek stejné skladby. Lze říci, že třicet pět bude dobrých. Ty za devadesát korun bych nechal ležet v koši, ale od sto padesáti korun to může být kvalitní nahrávka," říká houslista.

"Laik může při výběru vsázet například na známého interpreta, tam je kvalita zaručena. Pokud by však poslouchal čtyři různé nahrávky stejné skladby, jen těžko pozná rozdíl," dodává Jan Stippl. Cenu nahrávky tvoří jméno interpreta, ale také věhlas nahrávací firmy. Velmi drahé nahrávky bývají zpravidla od firem, které najímají vynikající zvukaře, specializované na nahrávání klasiky. Cílem je dosáhnout zvuku, co nejpodobnějšího živému vystoupení. Proto jsou například velmi ceněny kvalitní záznamy koncertů. Velmi záleží na prostoru, kde nahrávka vzniká. Koncertní tělesa do čtyřiceti členů z domova i zahraničí vyhledávají nejčastěji sál v holešovické Domovině. "Je to dáno dobrou akustikou toho prostoru, nejsou tam odrazy, jsou tam naopak dobré dozvuky," říká Jan Stippl.

Rekviem za čtyři sta
Jiným labyrintem, jejž dnešní trh před zájemce o vážnou hudbu nastražil, jsou koncerty. V Praze pokrývá nabídka koncertů téměř kteroukoli denní nebo noční hodinu. Hudebníci radí dát na známá jména a osvědčené prostory. "Hodinovému koncertu v kostele za čtyři stovky se Pražan obvykle vyhne. Ale i kdyby ne, tak většinou narazí na slušnou úroveň," říká Jan Stippl. "Pořadatelé jsou obvykle rovněž hudebníci, všichni se navzájem znají, jen málokdo by si dnes dovolil nabízet něco, co by mělo vyloženě špatnou úroveň," dodává Stippl. Milan Lajčík vidí v přehršli nabídky "turistických" koncertů jiné nebezpečí. "Problém je spíš v tom, že přibývá mladých muzikantů, kteří se chtějí živit jen a jen tímhle způsobem," říká Lajčík. "Každý muzikant jde při tomhle způsobu hraní kvalitativně dolů, a pokud se po dvou letech hraní kšeftů pokusí uchytit u nějakého profesionálního orchestru, tak zjistí, že je zle."

Třískání pianem
Hudebník v orchestru typu PKO si může vydělat i padesát tisíc měsíčně. Stejně tak ovšem může zůstat třeba dva měsíce bez příjmu. Repertoár zahraničních zájezdů téměř výhradně určují pořadatelé. Podle muzikantů údajně dobře vědí, co jejich publikum očekává. Převažuje baroko, romantismus. "Pokud pořadatelé projeví přání, nastudujeme i současnou vážnou hudbu. Na Pražském jaru budeme hrát například Karla Husu," konstatuje Milan Lajčík. O zkušenostech s interpretací současné vážné hudby příliš mluvit nechtějí, je na nich však znát určitý despekt. "Pokud má sólista napsáno v notách, že přijde na pódium, praští víkem od klavíru, ukloní se a zase odejde, co je to za přístup skladatele vůči posluchačům," ptá se Milan Lajčík. "Pokud v současné skladbě chybějí melodie, vtip a rytmus, tak u většiny lidí nezabere, známe to z praxe. Posluchači chtějí slyšet krásné melodie, pomalé nádherné harmonické věty," přisvědčuje Stippl.

Kvalitu zvuku orchestru ovlivňují i nástroje, na které hudebníci hrají. Nemusí to být vždy staré nástroje, mnoho muzikantů hraje i na moderní. Kvalitní nové housle stojí zhruba od sta tisíc korun. "Starý nástroj za dvě stě tisíc a více může hrát stejně jako nový za sto, cenu určuje i historická hodnota. Já mám čtyři roky starou violu od Vladimíra Pilaře z Hradce a jsem s ní velmi spokojen," říká Jan Stippl. "Já jsem se dostal k nástroji z pražské dílny houslaře Vávry z roku 1937, byl to však dosud nehraný nástroj, vystavený u sběratele za vitrínou," doplňuje Milan Lajčík.

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...