RECENZE: Hlučné Zvíře se v prince nepromění. Hlavně neví, pro koho hraje
Jdeme na pohádku? Jdeme na klasický indoevropský motiv? Hrubínovu poezii? Jemné podobenství o dospívání? Či snad dokonce alegorii ztráty panenství?
Všemi těmito dotazy se zcela legitimně může zaobírat divák mířící na očekávanou premiéru sezony, kdy Daniel Špinar upravil a zrežíroval Hrubínovu Krásku a zvíře na prknech Národního divadla. Trochu navíc však působí další otázka – proč tvůrci zasadili část děje do cirkusového prostředí?
Neustávající fascinace divadelníků tímto rozporuplným fenoménem se dá pochopit – cirkusová zašlost a kýžené krasosmutnění je vizuálně vděčná záležitost. Ovšem s ohledem na to, že jen v Praze se hraje Elefantazie a Cirk La Putyka uvádí své Cesty, jedná se zároveň o záležitost velice okoukanou. Kdo by se taky chtěl pořád dokola dojímat nad Cirkusem Humberto?
Více než cirkusové prostředí, kam Špinar s dramaturgyní Ilonou Smejkalovou zasadil Otce (Vladislav Beneš) s Kráskou (Anna Fialová) a dvěma sestrami, tak láká to hororové, ke kterému vybízí Zvíře a jeho panství.
Je to překvapivě ale nakonec právě cirkusová část, o kterou se Špinarova inscenace může opřít. Pěvecká a pohybová čísla v podání vdavekchtivých sester Gábinky a Málinky diváka překvapí, Magdaléna Borová a Pavlína Štorková podávají skvělé výkony.
Drápy a krev? Pohádková drsnost dětem neškodí, míní David Prachař |
Cukrovou vatou a kýčem ulepený cirkus pak také stojí v atraktivním kontrastu ke sterilnímu prostředí strašidelného zvířecího sídla. Studeně šedou stěnu zde netvor v podání Davida Prachaře přikrášlil pouze drápanci a zaschlou krví.
Mdlý svit zářivek se pak teple rozbliká jen v momentě, kdy zrůda vyjeví své city ke Krásce. Scéna se Lucii Škándíkové vyvedla. Dokonce tak, že se doplňující děsivost Prachařova kostýmu zdá být až předimenzovaná. Znetvořená tvář, vratké chůdy, jedna horní končetina střihoruká...
A druhá s akustickou rukavicí, díky které Prachař moduluje svůj hlas i dech do děsivých hloubek či jedním gestem vyvolá ohlušující detonaci. Těch hřmotných zvuků a řevu je však na jeden obraz až moc.
Po prvotním ohromení, které doslova zavrtá do sedačky, si totiž divák zvykne a neustále se opakující rukavicové poryvy se tak rychle stanou otravnými. Méně by zde rozhodně bylo více, Prachaře kostým především omezuje a jeho postava nemá kam gradovat. Povedeným nápadem je naopak obklopující černá suita tanečníků, která pocity Zvířete vyjadřuje v působivých a přirozených pohybech.
Kráska a zvířeNárodní divadlo premiéra 10. ledna 2022 režie: Daniel Špinar hrají: Anna Fialová, David Prachař, Vladislav Beneš, Pavlína Štorková, Magdaléna Borová, Filip Kaňkovský, Jana Boušková / Jana Preissová, František Němec / Jiří Štěpnička, Francesca Amante / Martina Illichová / Kamila Mottlová / Kristýna Stránská / Klára Tilcerová / Veronika Tököly, Vojtěch Fülep / Michal Toman |
Tvůrcům se v programu docela podařilo vysvětlit myšlenku, proč se ve finále v Národním divadle děsivé Zvíře nemění v krásného prince. Téma lásky a krásy nabízí mnoho otázek a mnoho podob.
Nic tedy proti citu lepé dívky ke zdatnému šedesátníkovi, ovšem finální moment díky tomu vyvolával v publiku spíše smích než žádoucí okouzlení. Pointa takového kroku (a vlastně i pravý důvod obsazení Davida Prachaře) tak přímo z jeviště jasná není a spíše uniká.
Kráska a zvíře tedy nabízí pouze velkou podívanou a přehlídku možností, čeho všeho je současné divadlo schopno dosáhnout. Víc asi nic, Špinarova podobně stavěná Manon Lescaut odvedla lepší práci.
A vzhledem k tomu, že Národní divadlo (patrně pro děsivé ztvárnění netvora) doporučuje návštěvu divákům starším deseti let, vtírá se ještě jedna závěrečná otázka: Pro koho je vlastně novinka naší první scény určená?
Tipy z televizního programu
Recenze: Taxi 5 40 %, Labyrint lží 60 %, Equalizer 2 55 %, Wanted 60 %, Lítám v tom 80 %, Láska je láska 60 %, Tomb Raider 40 %, Sherlock Holmes 60 %, Případ Goldman 60 %, Rédl 55 %, Malé ženy 70 %, Transformers 70 %
Klíčová slova: Jana Doleželová, Agatha Christie, Tina Turner, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů
Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...
Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný
S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský
Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
VIDEO: Se Zlatou lýrou se vrátili Kubišová, Kryl, Matuška, Gott i Pilarová
V pražském divadle Hybernia hostoval soubor nitranského Divadla Andreja Bagara s muzikálem Zlatá...
RECENZE: Furiosa není tak zběsilá jako Max, ale neméně šílená
Premium Film Šílený Max: Zběsilá cesta z roku 2015 byl...zběsilý a šílený. Ultimátní filmový thrash metal....
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
Točí se nové seriály. Ekologické Limity, další Dvojka na zabití i osud Slovanu
Dva hrané a jeden dokumentární seriál v současné době chystají tuzemské stanice. Pro ČT točí Petr...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!