To, že si můžeme prohlédnout nad dvě stě padesát fotografií, fotomontáží a také kolem stovky knih, časopisů a katalogů, je především zásluhou Mission di Patrimoine Photographique Ministerstva kultury a komunikace Francouzské republiky. Expozice byla v průběhu minulého roku představena už v Barceloně, Paříži a Lausanne, ale její dnešní podoba v Domě U Kamenného zvonu je ještě rozšířena.
Tato první souborná výstava české fotografické avantgardy ukazuje i práci méně známých umělců první poloviny tohoto století, a to hlavně díla, která nejsou jen kopiemi jiných světových fotografů tehdejší doby. Expozice je naopak důkazem toho, že česká avantgardní fotografie svébytně přispěla právě k vývoji fotografie světové a stala se inspirací pro další tvůrce.
Výstava dává prostor k pochopení vývoje prací Františka Drtikola od dynamických pohybů jeho modelek až po stínem zahalené geometrické tvary nejrůznějších objektů, představuje moderně pojaté a typograficky ojedinělé obálky sborníků Devětsilu nebo fotogramy, jejichž prvním tvůrcem v Československu byl Jaroslav Rossler. Autoři výstavy také ukazují práce členů post-surrealistické skupiny Ra – Miloše Korečka a Josefa Istlera, upozorňují na nové postupy v pracích Eugena Wiškovského, Karla Kašpaříka, Václava Jírů a dalších. Expozice prezentuje i vývoj meziválečné reklamní fotografie Jaromíra Funkeho nebo Josefa Ehma a zachycuje vývoj sociální fotografie, na kterém se avantgardní umělci výrazně podíleli hlavně v 30. letech. Na výstavě nechybí ani práce Václava Zykmunda, Emily Medkové, Viléma Reichmanna a všech ostatních, kteří se nechali inspirovat surrealismem.
Kurátoři výstavy – Vladimír Birgus a Pierre Bohhomme a ti, kteří se podíleli na rozšířené verzi výstavy, odvedli úctyhodný kus práce. Podrobné informace o výstavě se můžete dočíst v pátém čísle Ateliéru, které je celé věnováno České fotografické avantgardě. Výstava potrvá do 30. května.
František Drtikol, Abstraktní kompozice 1934 |
Jindřich Štýrský, Souvenir 1924 |
Karel Teige, Odjezd na Kytheru 1923 |
Miroslav Hák, Deštivý den 1923 |
Jaromí Funke, Po karnevalech 1924 |
Ladislav Sutner, Exposition du Commerce Moderne 1929 |
Václav Jírů, Rozcvička na střeše 1923 |
Jiří Lehovec, Průčelí 1932 |
Eugen Wiškovský, Terasy na Barrandově 1936 |
Karel Teige, Koláž č. 129 1940 |
Jinřich Štýrský, Z cyklu stěhovací kabinet 1934 |
Jindřich Heisler, Ze stejného těsta 1944 |
Jaromír Funke, Z cyklu Podkarpatská Rus - Žebrák z Chustu 1937 |
Jindřich Štýrský, Z cyklu Žabí muž 1934 -1935 |
Tibor Honty, Proroctví krásné cikánky - Z cyklu maringotky 1946 |
Josef Ehm, Půlakt - Sabattierův efekt 1946 |
Josef Ehm, Akt - Sabattierův efekt 1946 |
Vilém Reichmann, Z dílny Adolfa Loose 1938 |
Vilém Reichmann, Z cyklu raněné město 1943 |