"Kolega Šimerda několikrát měnil svá stanoviska. Návštěvu hospody nejprve zcela popřel, pak ji připustil, pak dokonce mluvil o návštěvě několika zařízení," komentoval případ ředitel Národního divadla Mojmír Weimann. Dodal, že Šimerdova snaha bagatelizovat příhodu jako pouhou lapálii není na místě. "Mohla být velmi poškozena japonská agentura a také ohrožen celý zájezd," zdůraznil Weimann. Také z tohoto důvodu prý nemíní Šimerdovu rezignaci nijak revidovat.
Konflikt s policií vyústil ještě na turné v Šimerdovu rezignaci. Na jeho místo ještě v Japonsku uvedl Weimann dosavadního šéfdirigenta Jaroslava Kyzlinka. "Navštívil jsem hned po návratu brněnského primátora, který mé rozhodnutí schválil," prohlásil Weimann.
Novopečený umělecký šéf návrat svého předchůdce na stejný post vylučuje. "Nejdůležitější pro pana Šimerdu bohužel byla ztráta autority v souboru," řekl Kyzlink.
Tomáš Šimerda ovšem nemusí operu, kterou vedl, opouštět zcela. "Nabídli jsme mu místo dramaturga, ale oficiálně se ještě nevyjádřil," sdělil Weimann. Se zřizovatelem Národního divadla, brněnským magistrátem, kauzu definitivně uzavřou v září.
Brněnská opera letos vyjela do Japonska už počtvrté. V předchozích letech vyvezla inscenace Don Giovanni, Carmen a Tosca. Letos v ostrovní zemi uvedla osmnáct představení opery Kouzelná flétna. "Vidělo nás na třicet tisíc lidí. Představení v halách s mimořádnou akustikou byla vždy téměř vyprodána," sdělil Kyzlink.
Českou kulturu v Japonsku nyní reprezentuje brněnský balet s deseti reprízami inscenace Romeo a Julie. Historicky první zájezd tuzemského baletního souboru do Japonska skončí ve středu.