Zpěváci zdobí Noc na Karlštejně

Rčením "V jednoduchosti je krása" jako by se inspiroval zkušený muzikálový režisér Petr Novotný při práci na své poslední inscenaci Noc na Karlštejně. Divadelní podobu slavného filmu uvedlo v pátek Hudební divadlo Karlín na nádvoří pražského Nostického paláce.

V prostých kulisách karlštejnského nádvoří se inscenace drží slavné filmové podoby režiséra Zdeňka Podskalského z roku 1973. Přidána byla pouze úvodní scéna Eliščiny korunovace a nové jsou také tři písničky.

To však na celku, který hojně využívá mluveného slova, není moc znát, novinky navíc zastiňují lety osvědčené hity Lásko má, já stůňu a do věží.

Interpretace písní patří k tomu nejlepšímu, co Noc na Karlštejně nabízí. Novotný měl šťastnou ruku, když ke karlínskému souboru přizval Moniku Absolonovou (střídá se s Kateřinou Brožovou) nebo Bohuše Matuše (alternuje Jan Urban).

Na premiéře oba zazpívali s jistotou a jinak nevýrazné představení posunuli o krok vpřed. Matuš (jehož vždypřítomný šátek na hlavě nechybí ani zde), uplatnil svůj bohatý hlas, který tentokrát nezůstal v pasti současných nevýrazných textů, ale zvonivou čistotou připomněl filmového Waldemara Matušku.

Absolonová si zaslouží potlesk nejen za bezchybný zpěv, ale i za drobné herecké epizody. Ve většině z nich jí byl partnerem Radoslav Brzobohatý (jindy Petr Kostka), který představení vévodí herecky coby ustaraný i seriózně spiklenecký Arnošt z Pardubic.

Výteční zpěváci tak ozdobili známý příběh, který jinak ničím nepřekvapí. Scéna by mohla posloužit prakticky jakékoli hradní adrese, choreografie Richarda Hese postrádají ve většině originální nápad, odcházející sbory tanečníků navíc dokážou na rozvrzané scéně i za ní způsobit takový rachot, přehluší úvody následujících dialogů. I když, tento nedostatek lze pro následující reprízy odstranit.

Problém Noci na Karlštejně je v tom, že nenabízí nic nového - žádný nápad, který by diváky vtáhl do děje, držel je v napětí či úžasu. Místy dokáže na jejich tvářích vykouzlit úsměv, hlavně prostřednictvím cyperského a jeruzalémského krále Petra (na premiéře Lumír Olšovský), vévody bavorského (Mojmír Maděrič) a císařova číšníka Peška (Roman Vojtek).

Jeho "náhlé onemocnění," doprovázené vykloubením nohy, je jednou z nejvtipnějších částí inscenace. Na rozdíl od zbytečného šaškování s mrtvou husou v úvodu, které je naštěstí spíše výjimkou.

Oproštěna od podbízivosti, ale i od originality, působivého inscenačního ztvárnění a strhujících momentů, zůstává Noc na Karlštejně průměrným divadelním, chcete-li, muzikálovým představením. Bohužel za nadprůměrnou cenu vstupenky, která stojí od 390 do 590 korun.  

Fotografie z nového muzikálu Noc na Karlštejně, který připravilo Hudební divadlo Karlín.