Ze hry Zločiny.ženy.doc | foto: Company.cz

RECENZE: Syrový jazyk vražedkyň. Výpověď z věznice překvapí autentičností

  • 1
Syrovost a brutalita z ženského vězení. V Divadle Komedie zinscenovali reálné setkání s vražedkyněmi. Atmosférické hře však po půli dojde dech.

V pražském Divadle Komedie mělo premiéru dokumentární drama Zločiny.ženy.doc, k jehož zinscenování použil režisér Ondřej Matal text ruské novinářky a režisérky Varvary Fajerové. Ta pronikla do ženské věznice v ruské vesnici Šachovo, kde vyzpovídala odsouzené ženy.

Fajerová využila debaty s ženami za hranou zákona, aby ulevila hlavně sama sobě. Milovala totiž muže, který jí ublížil, a ona se s tím nedokázala vyrovnat. Myslela na pomstu. A proto si promluvila s vražedkyněmi, které podobný motiv dotáhly až do brutálního konce.

Zločiny.ženy.doc hrají v pražském Divadle Komedie v komorní verzi s hledištěm na jevišti. Diváci ze tří stran obklopují čtvercové pódium, na kterém divadelní Fajerová (Kristýna Leichtová) ve dvou dějstvích promlouvá se dvěma vězeňkyněmi. Bachaře ztvárňuje Jan Hofman, který pomalu obchází jeviště. Znázorňuje i všechny v hovorech zmíněné mužské postavy, čímž jinak statickou scénu dobře oživuje. Vedle zajímavě ztvárněného studeného vězeňského prostředí inscenaci ozvláštňuje vhodně využitá hudba houslistky Veroniky Linhartové a multiinstrumentalisty Kittchena.

Spolu s hudbou však hustou atmosféru buduje hlavně jazyk hry. V dnešní době by nepřekvapilo, kdyby za skutečný příběh setkání s vražedkyněmi byla vydávána vyfabulovaná fikce, dialogy odsouzených žen jsou však natolik silné, že divák o jejich autentičnosti nepochybuje. Prim hraje Pavlína Skružná.

Zločiny.ženy.doc

70 %

Divadlo Komedie

premiéra 4. června 2015

režie: Ondřej Mataj

hrají: Kristýna Leichtová, Jan Hofman, Pavlína Skružná, Eva Vrbková

Do role vnitřně jednoduché, ale přesvědčivě sebejisté ženy hledající hlavně sexuální uspokojení se opřela s fascinující vervou. Při popisu milostné korespondence či expresivně líčených sexuálních hrátek by se atmosféra dala doslova krájet.

V druhé části hry pak další z vražedkyň (Eva Vrbková) novinářce radí, jak se má se svým problémem vyrovnat. Ze zpovídající se náhle stane zpovídaná. Očekávaný veletoč je ve hře však předveden tak násilně, že je jen těžko uvěřitelný a v podstatě zboří vše, co brilantní první polovina budovala.

I přes nepovedený dějový přechod má zatím poslední premiéra v Divadle Komedie co nabídnout, jen je škoda, že nekončí chvíli po přestávce. I jako torzo výpovědi by bez zbytečné pointy fungovalo lépe.