Z výstavy Šestka

Z výstavy Šestka | foto: archiv

Zlín bez humbuku dobře učí fotografické práci

V Pražském domě fotografie se koná od loňského října do letošního dubna pod názvem Šestka výstavní cyklus šesti českých vysokých fotografických škol.

V pořadí čtvrtým představeným "učilištěm" je Ateliér reklamní fotografie existující od roku 1997 ve Zlíně, nejprve při tamější fakultě technologické, od roku 2000 v rámci Univerzity Tomáše Bati. Zlínská prezentace je dosud nejpříjemnějším překvapením přehlídky poskytující rámcovou představu o produkci těchto škol.

Zvládnuté řemeslo Opavský Institut tvůrčí fotografie (ITF), který přehlídku otevřel a pro nějž je typická mnohost tvůrčích přístupů a slušný obrazový standard, opravdu nemá v rámci České republiky potíže se sebeprezentací; ostatně i v Pražském domě fotografie se někteří jeho studenti v minulosti již předvedli.

"Šestková" expozice vrchovatě experimentujícího Ateliéru nových médií II čili Školy Veroniky Bromové při pražské AVU, ale rovněž výstava katedry fotografie při ústecké Univerzitě J. E. Purkyně, preferující "konceptuálno", byly jako celek hrubě nahozené a zatraceně málo se v nich vyskytovaly i zajímavé jednotlivosti.

Naproti tomu na zlínském výběru je patrné neokázalé sebevědomí výpovědí, nepopisná konkrétnost vizuálního jazyka a klidná síla zvládaného řemesla. Jistěže se při takto letmých charakteristikách škol nelze obejít bez značného zobecňování, běží o přiblížení základního dojmu...

Už název Ateliéru reklamní fotografie napovídá, že studenti jsou ve Zlíně programově vedeni k zakázkové práci, k naplnění konkrétního zadání, což tento ateliér odlišuje od zbylých tuzemských učilišť. Jenže zlínská kolekce v Pražském domě fotografie vykazuje vysokou míru kreativity a individuálních přístupů, aniž je zakázkovost děl – byť třeba jen cvičná, školní – zcela potlačena.

Subjektivnost a sebereflexe se tu vyskytují, ale nejsou nekriticky adorovány. Černobílá přírodní Zátiší Davida Trčky senzitivně personifikují některé přírodní útvary. Právem v mezinárodní soutěži vyhlášené firmou Volkswagen na propagaci vozu Golf uspěli s vtipným triptychem Petr Dobiáš a Michal Reischstäter.

Kamila Musilová s výtečnou výmluvností nafotila nohy dělnic ve zlínské firmě Novesta. V témže podniku exponovala exponovala jemné kolektivní portréty Dana Pololáníková. Cizelovaně vyzývavá je módní fotografie Terezy Vlčkové. Již tento výčet některých tvůrčích příslibů ukazuje na silné zastoupení autorek – a tento feminní trend se zdaleka netýká jen zlínského ateliéru.

Za dvě stě korun si lze na výstavě koupit katalog bilanční přehlídky, kterou Ateliér reklamní fotografie uspořádal loni na podzim ve Zlíně. Publikace dokládá, že usebraná výstava v Pražském domě fotografie není žádná náhoda či tenoučká vrstva smetany, pod níž čvachtá řídká autorská kaše.

Šestka/Šest českých fotografických škol.
Ateliér reklamní fotografie, Fakulta multimediálních komunikací, Univerzita T. Bati ve Zlíně. Pražský dům fotografie, Václavské náměstí 31. Výstava trvá do 18. února 2007, otevřeno denně od 11 do 18 hodin, vstupné 30 korun, www.phpweb.cz.
Hodnocení MF DNES: 60%

,