Zlevňování desek je v počátcích

  • 10
Snížení cen hudebních nahrávek, které minulý týden ohlásily některé gramofonové firmy, má zastavit propad českého trhu. Ten se v porovnání s prvním pololetím roku 2001 zmenšil asi o třetinu, zatímco ve světě poklesl o devět procent. Akce, již firma Universal nazývá Ladíme ceny dolů, přišla ve chvíli, kdy Češi nahrávky přestávali kupovat.

Ceny domácích novinek, pohybující se mezi 300 až 400 korunami za cédéčko, mohou být lákavější; stejně jako zahraniční alba zlevněná o stovku. Nicméně trh si patrně vynutí další zlevňování. Cenová reforma přitom může poškodit menší obchodníky.

Mě to může zničit
"Je to líbivá politika. Ano, prodává se víc desek, ale já jsem se dostal do ještě horší situace než před zlevňováním. Máme na skladě spoustu řadových titulů, abychom měli co nejširší nabídku. Obávám, že tyto desky si lidé nebudou kupovat, protože očekávají masivní zlevňování," říká Pavel Maroušek, který vlastní jedenáct prodejen s deskami. Odhaduje, že překotným "laděním cen dolů" může hodnota jeho zásob poklesnout o osm až devět milionů korun. K tomu se množí krádeže v obchodech. "Jestli nás nezachrání předvánoční prodej, asi půjdeme do konkurzu," říká Maroušek, jehož prodejny prý už několik let nevydělávají. "Dříve vyšla hitová novinka, kterou si zákazníci koupili ve větším množství. Vydělali jsme, a mohli jim pak nabídnout další tituly, které se sice neprodávaly v takovém počtu, ale rozšiřovaly nabídku. Teď lidé nakupují hity v hypermarketech nebo obchodních řetězcích. Všechno zavinily velké firmy, které příliš zvyšovaly ceny," stěžuje si obchodník.

Musí to jít postupně
Společnosti jako Universal nebo Sony Music/Bonton namítají, že ceny jim předepisovaly zahraniční centrály. "Souhlas s rozsáhlejším zlevňováním jsme získali nedávno," tvrdí Zbyněk Knobloch, šéf firmy Sony Music/Bonton.

"Desky u nás byly už tak drahé, že si je přestávali kupovat i zahraniční turisté. Jsem rád, že se gramofonové firmy konečně chytly za nos," říká Petr Zákostelský, který řídí velkoprodejnu Bontonland na pražském Václavském náměstí. Zlevňování titulů s domácí produkcí zahájil už dřív, a tak obchodníci jako on byli na kampaň firem lépe připraveni. Například některá cédéčka s archivními nahrávkami Karla Gotta či Vladimíra Merty stojí 99 korun. Nejdražší českou deskou je teď v Bontonlandu novinka kapely Lucie, která přijde na 469 korun. "Uzavřeli jsme s firmou Universal dohodu, že budeme respektovat jejich doporučené ceny. Ale museli jsme to vyladit. Slevili jsme my i oni," dodává Zákostelský.

U zahraničních desek, které často stojí víc než šest stovek, je prodej problematičtější. Bontonland, který nabízí poslední album Bruce Springsteena za 639 korun, chce za vyšší ceny doprodat své starší zásoby; nově přivezené zboží už má být levnější. Například album Up od Petera Gabriela, které vedlo českou hitparádu, stojí nyní 599 korun, výběr irské kapely U2 by neměl být dražší než 600 korun. "My asi máme výhodnější pozici než kolega Maroušek. U nás se desky rychleji otáčejí, takže můžeme starší desky snáze prodat," tvrdí Zákostelský. Zlevňování podle něj musí přicházet postupně, aby obchodníci stihli vyprodat zásoby za rozumné ceny.

K Universalu se brzy připojí další velká firma - Sony Music/Bonton. Později patrně ceny cédéček klesnou plošně. "Ale i my si snížíme konečný zisk, jinudy cesta nevede," uzavírá Zákostelský.

Na doraz
Cestou úspor se vydaly i některé skupiny. Jazz-rock-funková sestava -123 minut se dohodla s vydavatelskou firmou Indies Records na tom, že se novinka Home? prodává za 199 korun. "Chceme, aby naše muzika byla pro posluchače co nejdostupnější," vysvětluje kytarista a zpěvák Zdeněk Bína. Teprve až si lidé koupí čtyři tisíce kusů, začne skupina dostávat peníze z prodeje alba; do té doby získá jen autorské honoráře. "Sedli jsme si a vyškrtali všechny položky, na kterých se dalo ušetřit, kromě peněz za nahrávací studio. Na tom kapele zvlášť záleželo," říká jeden z šéfů firmy Indies Records Milan Páleš. Natáčení novinky Home? stálo asi 260 tisíc korun.

Album Home? se dosud dostalo na třetí místo české hitparády. "Odhaduji, že máme prodáno asi dva tisíce kopií. Pokud jich bude více než čtyři tisíce, začneme vydělávat," vypočítává Páleš. To samozřejmě není žádný velký byznys. "Ale zatím se to osvědčilo. Skupina -123minut se uživí díky početným koncertům. Ovšem u kapel, jež prodají pouze jeden nebo dva tisíce kopií od jednoho titulu, nebo žijí z honorářů za desky, bude takový postup obtížný."

Zlevňování desek v Česku je zkrátka teprve v počátcích. "Nebude to jednoduchý proces. Zdražování je vždycky snadnější," tvrdí Petr Zákostelský.