Radana Lencová

Radana Lencová | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Zjednodušené písmo grafičky Lencové nepotřebuje kličky

  • 7
Radana Lencová je autorkou písma Comenia Script. Podle něj by se mohly učit psát děti na základních školách. Ubude jim tak trápení s kličkami a stres s krasopisem.

Většina lidí píše úplně jinak, než nás v první třídě učí, škrábeme jako kocouři, v době počítačů už často nepřečteme text ani sami po sobě. Grafička Radana Lencová vymyslela písmo, které je jednodušší než to, jímž se prvňáci učí psát, a ve svém důsledku tak přispěje ke zčitelnění textu.

A za projekt Comenia – české školní písmo dostala české a společně se svými kolegy Tomášem Brousilem a Františkem Štormem i evropské ocenění. "Balíček Comenia Script" získal cenu v soutěži Nejkrásnější kniha roku 2008 a týmový projekt "Comenia" evropskou cenu ED AWARD.

Obal na kostru

Radana Lencová"Pro většinu dětí je psaní ve škole utrpení a dril, přitom stačí nabídnout jim jinou normu, nové písmo, které bude jednodušší," myslí si Lencová. Dřív se učil krasopis postavený na tom, že člověk dokonale opíše předlohu. Písmo Comenia Script stojí na jiném principu. Je zjednodušené na základní čitelnou "kostru", každý si k ní může přidat cokoli ze své osobnosti.

"Dítě, které se Comenií Script učí psát, si k předloze může přidat vlastní sklon, dynamiku, může si vybrat například u malého písmena k či f, jak ho napíše, nabízím dvě varianty, je jen na dítěti, co je mu bližší nebo co třeba odkouká od rodičů," vysvětluje Lencová. Dítě dostane větší prostor pro vyjádření vlastní osobnosti. A učitelka nebude bazírovat na krasopisu, ale na funkčnosti.

Comenia Script nemá smyčky, základní psací tvar je podle Lencové nepotřebuje. Písmenka nespojuje, pouze v případě, že to přirozeně vyplyne z posunu lokte po podložce. "Smyčky a jednotažné napojování všech písmen ve slově vzniklo až v baroku u mistrů kaligrafie a pro děti bývá náročné, navíc při rychlém psaní přispívá spíše k nečitelnosti," myslí si.

Výuka Comenií Script by navíc děti nemátla čtyřmi druhy písmenek naráz, jak je tomu v případě klasického písma v písankách a čítankách: prvňáci se totiž tradičně učí naráz malá a velká tiskací a malá a velká psací písmenka. Comenia Script nemá samostatnou psací a tiskací podobu, jde jen o jeden druh, který připomíná víc tiskací než psací písmo – právě kvůli absenci smyček a jednotažného napojování.

Nyní čeští učitelé a učitelky vyučují podle normy, která je jednotná pro všechny druhy písanek. Historie tohoto současného písma sahá do roku 1932, kdy byl na českých školách zrušen krasopis a vznikla forma monolineárního tahu, který pisatel nemusel stínovat jako dřív při krasopisu.

Krasopis je vlastně takzvané psaní s přítlakem, kdy člověk vytváří estetický dojem použitím ostrého měkkého pera a přitlačením na něj docílí rozšíření tahu. Ve 30. letech vzniklo otevřenější písmo, které mělo značně zjednodušené hlavně velké ozdobné litery, na nichž se dřív bazírovalo. Tahle forma byla však jednodušší než její renovovaný vzor ze 70. let, podle kterého se děti učí psát nyní.

Je to paradoxní: učíme se psát podle náročného vzoru proto, abychom psali krásně, funkce takového písma však nepodporuje čitelnost a ve svém důsledku devastuje rukopis. Comenia Script dává větší prostor lidské povaze a jejímu vyjádření skrze písmo, a přitom pisatele odmalinka vede k tomu, aby využíval to, co se při psaní naučí. Což v případě všech těch smyček a kliček u současného psacího vzoru příliš nefunguje.

"Navštívila jsem i grafologické kurzy, kde jsem zjistila, že grafologové vycházejí právě z národní normy. Ta se liší stát od státu. Grafolog pak zjišťuje, jak se písmo konkrétního člověka odkloní od normy, kterou se učil ve škole. A podle toho je schopný charakterizovat jeho osobnost. To, jak píšeme, však ovlivňuje nás i naše blízké, písmem můžeme na ostatní působit. Písmo je úzce spjato s naší psychikou. Proto není dobré děti nutit napodobovat striktní vzor, ale nabídnout jim co nejvolnější předlohu," tvrdí grafička.

Digitální písanka

Radana LencováLencová vytvořila i obrázkové písmo Comenia Pictures, kde obrázky korespondují nejen s počátečním písmenem slova, ale připomínají ho i svým tvarem. Tradiční dům, tedy pomocné slovo pro D, nahradila deštníkem, který na rozdíl od domu nepřipomíná svou střechou A. Nemate tak malé školáky.

Comenia Script existuje i ve verzi pro leváky, kterým je dovoleno například psát horizontální linky i zprava doleva. Existuje i varianta vhodná pro dysgrafiky. Tuhle kategorii však Lencová nemá příliš ráda. "Jde jen o to, jakým měřítkem dysgrafiky od ostatních dětí oddělíme. Pokud jim nabídneme jednodušší způsob psaní, jsem přesvědčená, že dysgrafiků výrazně ubude," vysvětluje.

Comenia Script má naději, že se podle něj budou děti skutečně učit psát. Pro ministerstvo se připravuje žádost o akreditaci písma jako "experimentu", výzkumy potvrzují, že když nabídnete dětem písmenka bez kliček a smyček, u nichž často ani nevědí, na jakou stranu je mají kroutit, píší čitelněji. Výhodou písma Comenia Script je i to, že existuje v digitální verzi, je tedy možné jím z počítače vytisknout jakýkoli text a nečekat na předpis v písance, který je často svazující.