Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zívrovy sochy jsou plné poetiky

aktualizováno 
Letohrádek královny Anny doslova ožil plastikami originálního sochaře a člena Skupiny 42 Ladislava Zívra (1909-1980), jedné ze zásadních osobností českého umění 20. století.

Ladislav Zívr: Muž s přístrojem - Ladislav Zívr: Muž s přístrojem | foto: Národní galerie

Přehlídka děl autora, který se vymyká jednoznačnému zařazení, mapuje všechna jeho tvůrčí období od třicátých let až po jeho nejpozdější práce z let šedesátých a sedmdesátých. Otevírá ji výběr Zívrových portrétů, na kterých příležitostně pracoval během celého života.

Tvoří jej ve dvou půlkruzích umístěné busty lidí Zívrovi nejbližších - matky či manželky na jedné straně, na druhé zas například přátel Františka Hudečka či Františka Grosse. Postavení portrétů není náhodné - v jedné místnosti se tak koncentrují ukázky různých autorových výrazových možností.

Hlína, sádra, svářečka
Malíře Hudečka ztvárnil Zívr v roce 1930 v tradici kubismu, o rok starší Podobizna matky zas nese vliv meziválečného civilismu. Obojí je však ovlivněno dílem Otto Gutfreunda, s nímž Zívra spojovalo i to, že oba v podstatě vyrostli v hrnčířských dílnách svých otců - jen malý Ladislav zhruba o dvacet let později. Proto byl také Zívr bytostně hrnčířem, kterým se původně i vyučil, a jeho nejvlastnějším materiálem byla pálená, často polychromovaná hlína či sádra.

Již v další místnosti, která představuje tvorbu od třicátých do padesátých let, je však znát, že se nebál ani experimentů a použití netradičních technik, jakými byly asambláž nebo muláž (spojení přírodních materiálů se sádrou). Zívrovu experimentální a surrealistickou polohu zde reprezentuje například dílo nazvané Srdce inkognito (1936) stvořené jakoby ze dvou k sobě svázaných střevíců, nebo reliéf Delfín a oko z patinované sádry, skla a vosku.

Vystaveny jsou zde i stěžejní plastiky ovlivněné civilizační poetikou Skupiny 42. Ty se vyznačují splynutím mužské či ženské figury a stroje, ať už jde o mikroskop, svářečku či elektrický sloup. Zívrova tvorba válečných let a především období let 1945-48 je považována za jeho nejsilnější, proto je na ni na výstavě kladen nemalý důraz.

Schody do prvního patra, které je věnováno umělcově tvorbě posledních dvaceti let, jsou lemovány fotografiemi jeho děl či sochami zvířat. A jako by symbolizovaly období, kdy se sochař s nástupem socialistického realismu stáhl do ústraní. Zívrovu nadcházející sochařskou etapu naznačují jeho vystavené deníky, které svědčí o jeho tehdejší zálibě v laboratorních výzkumech, mikroskopických bádáních i astronomických pozorováních.

Inspirace přírodou
Proto nepřekvapí, že jeho pozdější plastiky jsou inspirovány především dlouholetým pozorováním přírody a jejími tvary. Zároveň Zívr čerpá i ze svých dřívějších motivů včetně práce s ženskou figurou, kterou zjednodušuje na nejpodstatnější rysy. Sobě vlastní témata tak neustále rozvíjí. Autorovy tvůrčí vize zde unikátně dokumentuje i malý soubor jeho pastelů.

Oproti přízemí, kde se zdá, že je každá plastika organizovaně postavena na jediném správném místě, jsou sochy v poschodí rozesety volně jako v přírodě, ne však absolutně bez řádu. Poetiku a osobitost Zívrova díla tak podtrhl zdařilým architektonickým řešením celé expozice umělec Stanislav Kolíbal.

Ladislav Zívr (1909-1980)
Letohrádek královny Anny, Mariánské hradby 52/1, Pražský hrad, kurátorka Lenka Pastýříková. Výstava trvá do 19. srpna, plné vstupné 100, snížené 50 korun, www.ngprague.cz
Hodnocení MF DNES: 80%





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Malíř a ilustrátor Karel Franta měl být podle rodinné tradice hudebníkem.
Zemřel výtvarník Karel Franta. Psal i kreslil komiks Malý Vinnetou

Ve věku 89 let zemřel ve středu ve svém pražském domově výtvarník Karel Franta. ČTK to dnes oznámil básník František Novotný, který s ním vydal tři sbírky a...  celý článek

Z výstavy Salvador Dalí ve Valašském Meziříčí
OBRAZEM: Božskou komedii podle Dalího představuje Valašské Meziříčí

Muzejní a galerijní centrum ve Valašském Meziříčí v létě zaplnily grafiky Salvadora Dalího. Včetně Božské komedie, která vznikla na motivy známého příběhu od...  celý článek

Kája Saudek ve svém ateliéru v roce 2006
VIDEO: Každý den kreslil. Otevírá se retrospektiva Káji Saudka

V neděli to budou dva roky od chvíle, kdy zemřel malíř Kája Saudek. Muzeum Českého krasu v Berouně nyní připravilo retrospektivní výstavu Kája Saudek -...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.