11. září 2001

11. září 2001 | foto: © Thomas Hoepker - Magnum Photos

Životy těch druhých a další dějinné okamžiky

Po Německu putuje – s momentální zastávkou v Berlíně – retrospektiva "jejich" mezinárodně uznávaného fotografa Thomase Hoepkera (1936), který byl od roku 2001 do letoška prezidentem proslulé agentury Magnum Photos.

Zevrubná retrospektiva prochází půlstoletím Hoepkerovy tvorby, katalog má podobu velké samostatné knihy, v níž se nacházejí i práce, které expozice, tedy alespoň její berlínská podoba, neobsahuje.

Důvod, proč zde psát o Hoepkerově bilanci, je hned několikerý. Jde přesně o ten typ výstavy, kterých je u nás bohužel nedostatek – tedy o samostatné představení ve světě uznávaného tvůrce.

Hoepkerova retrospektiva v sobě přirozeně obsahuje "dějiny obrazem" a mnohé z toho, co jeho snímky zachycují, by pro české publikum jednak bylo užitečnou konkretizací povšechně známých skutečností, jednak by tuzemští diváci mohli Hoepkerovi v některých momentech dobře rozumět – zejména záběrům, na nichž s vynikajícím smyslem pro vystižení tísnivosti a absurdity zachytil prostředí "východního" Německa od konce 50. do začátku 90. let.

Kromě toho by autorovo fotožurnalistické a dokumentaristické zaměření konvenovalo preferencím zdejšího publika, čehož každoročním důkazem je vysoká návštěvnost přehlídek World Press Photo a Czech Press Photo.

A konečně: "vyžilé", přitom však přívětivé, protože prostorné a sympaticky neformální prostředí někdejšího poštovního úřadu, kde sídlí Berlin C/O neboli Kulturní fórum pro fotografii, je přesně tím druhem instituce, kterou fotografie v Česku postrádá.

Těžiště Hoepkerovy tvorby leží v 60. a 70. letech, částečně pak i v dekádě následující. Zatímco v pomyslné první polovině své tvůrčí dráhy fotograf tvořil převážně na černobílý materiál a metodou klasického humanistického dokumentu, od 80. let pracuje zejména s barevnou škálou a vizuální jazyk jeho snímků více vyhovuje časopiseckým poptávkám po fotogenických "peckách".

A tak výtečná fotografie z 11. září 2001, kterou Hoepker zvolil na titul své knihy i na pozvánky k berlínské instalaci, totiž záběr několika mladých lidí, kteří debatují na pozadí zasaženého Manhattanu, je v díle pozdního Hoepkera spíše výjimkou.

Autor procestoval svět, viděl a zaznamenal leccos úchvatného, nicméně v jeho pozdější tvorbě jsou nejkvalitnější snímky z New Yorku, kde dlouhodobě žije a které vznikly z hlubšího porozumění tamějšímu prostředí.

Bezvýhradně vynikající je však černobílá část retrospektivy obsahující například série snímků boxera Muhammada Aliho nebo politika Williho Brandta, reportáž z výcviku amerických mariňáků, sociální dokumenty z USA či soubor dětí hrajících si u berlínské zdi.

Tady se potkáváme se skutečně zlatým fondem. Český zájemce může do Hoepkerova díla alespoň nahlédnout na internetových stránkách www.magnumphotos.com.

THOMAS HOEPKER - Retrospektiva
Padesát let fotografie. Pořádá C/O Berlin ve spolupráci s agenturou Magnum Photos. Otevřeno v prostorách C/O Berlin do 23. září, vstupné plné 5 eur, snížené 4 eura.
THOMAS HOEPKER - Photographien 1955–2005
Nakladatelství Schirmer/Mosel, Mnichov, 272 stran, cena brožované verze na amazon.de 35 eur.
Hodnocení MF DNES: 70%

,