Zimmermannová: Viola je jako můj vlastní hlas

Praha - Přestože viola není mezi adepty sólové hry tak vyhledávaným nástrojem jako housle nebo violoncello, mladá izraelská instrumentalistka Tabea Zimmermannová si ji zvolila za celoživotní umělecké poslání. Dokázala to i v rámci úterního, závěrečného koncertu festivalu Musica Iudaica, když přednesla pod taktovkou svého manžela, dirigenta Davida Shallona Koncert č. 1 pro violu a orchestr - zvaný též Chvalozpěv - od izraelského autora maďarského původu Oedoena Partose.

Cesta Tabey Zimmermannové k viole byla přímočará. "Pocházím z Německa, z hudební rodiny, v níž se hrálo na housle, violoncello a klavír. Ještě zbývalo obsadit part violy. A protože jsem už jako tříletá hrozně škemrala, že chci na něco hrát, dali mi prostě do rukou violu - a už jsem u ní zůstala. Dnes si nedokážu představit, že bych měla hrát třeba na housle, i když je ráda poslouchám. Viola mi připomíná můj hlas," vyznává se umělkyně, která s violou dosáhla v hudebním světě nejvyšších met. Ona ani její manžel nebyli v Praze poprvé. Shallon už dvakrát řídil Českou filharmonii, sama violistka s naším prvním orchestrem už také hrála. Tentokrát ji doprovázel Jeruzalémský symfonický orchestr, jehož je Shallon šéfdirigentem a Zimmermannová stálým hostem.
Tak jako každý sólový violista, i Tabea Zimmermannová se na počátku umělecké dráhy musela vypořádat s poznatkem, že klasický repertoár pro tento nástroj je dost skromný. "Přirozeně my violisté nemáme žádný Mozartův ani Beethovenův koncert, ale existuje spousta zajímavých děl od autorů našeho století. Jenom je musíme přesvědčit, aby pro violu komponovali," dodává. A Zimmermannové se to daří - mnozí významní skladatelé naší doby komponovali právě pro ni svá nová díla, která umělkyně posléze uváděla na koncertní pódia - například Sonátu pro violu od Györgye Ligetiho, kterou od světové premiéry roku 1994 hrála na koncertech v Amsterdamu, Londýně, New Yorku, Paříži, Jeruzalémě a dalších městech. "Rozhodně však nehraji všechno, co se komponuje pro violu, rozhodující je kvalita. Nestojím o dvacet nových koncertů ročně, raději hraji několikrát jeden, skutečně podařený opus. Třeba zrovna ten od Ligetiho anebo od Partose," upřesňuje violistka, která velké možnosti pro svou realizaci našla i v komorní hudbě; při její interpretaci se schází se špičkovými umělci z jiných nástrojových oborů, jako je Gidon Kremer, Alfred Brendel, Pamela Franková, Boris Pergamenščikov a mnoho dalších. Spolupracovala též s nejslavnějšími dirigenty a orchestry, natočila ceněné snímky pro firmu EMI i další společnosti.
V současnosti jde Tabea Zimmermannová ve šlépějích mnoha svých kolegyň: snaží se skloubit roli žádané sólistky, jež se míhá od městu k městu, a novopečené matky. "Je to pro mne i pro manžela něco zcela nového, zatím se pouze učíme to všechno zvládat. Přirozeně chci dále koncertovat, i když možná o něco méně než předchozí léta. Tříměsíční syn jezdí všude s námi, a myslím, že cestování se mu líbí," dodává pyšně violistka, která by se i s manželem měla napřesrok do Prahy opět vrátit. "S Českou filharmonií provedeme Koncert pro violu Bohuslava Martinů," prozrazuje Zimmermannová.

Témata: Umělec