Z výstavy plakátů Zdeňka Zieglera | foto: archiv Moravské galerie v Brně

Oceněný grafik, jehož plakáty vídali Češi k filmům Čelisti či Spartakus

  • 0
Až do konce října je v brněnské Moravské galerii k vidění série výstav spadající pod letošní Bienále Brno. Největším tahákem jsou asi filmové plakáty Zdeňka Zieglera, který obdržel cenu za celoživotní přínos grafickému designu.

Mezinárodní bienále grafického designu Brno se letos pokouší rozkrýt a pojmenovat základní parametry této disciplíny v dnešní době. Soutěžní přehlídka se zaměřila na projekty, které svým rozsahem tvoří různě velké celky, jako jsou edice či dlouhodobé spolupráce s institucemi a firmami na jejich vizuálních identitách.

Další výstava je věnovaná rozsáhlé sbírce založené na dílech, která se během let shromáždila kolem bienále, respektive na reprodukcích těchto děl v katalozích, doprovázejících každý z ročníků.

Rozsahem nejmenší z výstav v Uměleckoprůmyslovém muzeu, avšak pravděpodobně nejpůsobivější, je expozice děl typografa a grafického designéra Zdeňka Zieglera, který se nesmazatelně vryl do dějin českého filmového plakátu.

Vláčil, Zeman, Menzel

Třiaosmdesátiletý výtvarník obdržel od letošního bienále cenu za celoživotní přínos grafickému designu. Přidal ji k oceněním, jež už dříve získal na řadě festivalů a soutěží, nebo k čestnému doktorátu z Miami University.

Svůj vůbec první filmový plakát vyrobil Ziegler v roce 1963 pro snímek Jaromila Jireše Křik. Následně spolupracoval s řadou českých režisérů včetně Františka Vláčila, Karla Zemana, Karla Kachyni či Jiřího Menzela.

I plakáty k filmům československých tvůrců jsou na brněnské výstavě k vidění, její stěžejní částí jsou však vizuály, jež lákaly na snímky zahraniční provenience. Především v nich se obtiskl specifický grafický výraz doby. Na rozdíl od dneška, kdy hollywoodské trháky provázejí jedny a ty samé poutače po celé planetě, v šedesátých či sedmdesátých letech měli designéři mnohem volnější ruku.

Zdeněk Ziegler byl například u toho, když si československé publikum mohlo vychutnat velkofilm Stanleyho Kubricka Spartakus nebo když do našich kin tři roky po americké premiéře dorazily na podzim 1978 kultovní Čelisti od Stevena Spielberga.

Ziegler versus originál

Zieglerovy plakáty k významným zahraničním snímkům v tuzemské distribuci se tvůrci výstavy navíc rozhodli připomenout neotřelým způsobem. Nazvětšovaných sedm z nich zdobí jedinou stěnu a jsou důmyslně instalované tak, aby z jedné strany výstavního sálu byly vidět Zieglerovy verze k českému uvedení a z druhého konce jejich dobové originály. Návštěvníci se tak mohou přímo podívat, jaká grafika lákala na Jaws a jaká na Čelisti. Nebo který plakát visel u premiéry snímku The Boston Strangler s Tonym Curtisem a Henrym Fondou v říjnu 1968 a který mohli vidět českoslovenští návštěvníci, když přišli na film uváděný pod názvem Bostonský případ.

Výstavu doplňuje filmový festival, sestavený výlučně ze snímků, pro které Zdeněk Ziegler vytvořil plakáty. K dalším počinům brněnského bienále patří výstava v Pražákově paláci nazvaná Které zrcadlo chceš olizovat?, jež balancuje mezi realitou a fikcí a přesahuje i na další místa ve městě. Jednotlivé prostory Moravské galerie jsou otevřené od středy do neděle od 10 do 18 hodin a ve čtvrtek do 19 hodin.