Krtek a jeho kamarádi | foto: Země pohádek a.s.

Jednoho bez druhého by nás to na světě nebavilo, říká o krtkovi jubilant Miler

  • 12
Zdeněk Miler dnes, tedy v pondělí 21. února, slaví devadesátiny. Točil i temné animované filmy pro dospělé, ale světovou popularitu mu získal až černý krteček. Jak na něj přišel? Chtěl použít postavičku, která ještě nebyla v Disneyho filmech.

Logo Bratři v triku

Krtek a lev; tak by se mohl jmenovat další příběh série, věnovaný výhře české animované postavičky na benátském festivalu. Ale to už není pohádka. Krtek, který se zrodil před pětapadesáti lety, a jeho stvořitel Zdeněk Miler, jenž 21. února slaví devadesátiny, opravdu dobyli svět.

"Někdy bych mu nejradši naplácal, ale stejně se máme moc rádi. A jednoho bez druhého by nás to na světě vůbec nebavilo," říká jubilant o svém hrdinovi. Nejslavnějším, byť zdaleka ne jediném.

Kladenský rodák odešel za války ze školy do Baťových ateliérů ve Zlíně. Tamní zkušenosti se mu hodily, když po osvobození přišel do pražského trikového studia. "Proti pražským filmařům jsme my ze zlínské školy byli mnohem pružnější a rychlejší," líčí.

Celosvětový hit

Začal animovat figurky Jiřího Trnky, a když se vypsala soutěž na znak nového názvu Bratři v triku, vyhrálo ji Milerovo trio kluků v pruhovaných tričkách; dostal za ně týden placené dovolené.

Zdeněk Miler

Zdeněk Miler se narodil v Kladně, do Prahy se dostal přes Baťovy ateliéry ve Zlíně.

Zdeněk Miler točil i temnější animované filmy pro dospělé, počínaje příběhem O milionáři, který ukradl slunce a konče Romancí helgolandskou, ale diváci si ho spojují se slunečnou dětskou tvorbou. "Co dítě potřebuje nejvíc? Je to jednoduché: cit," říká Miler. Dokládá to i četnými ilustracemi básnických knih pro děti, k nimž patří Hrubínovo Kuřátko a obilí, Vančurův Kubula a Kuba Kubikula či Kainarovo Posmíval se konipásek.

Nicméně nejvíc publikací obsadil krtek: vycházejí v celé Evropě, v Rusku, Japonsku a Číně, krtek dokonce provází hravé učebnice angličtiny.

Krtek v autíčku

Přitom vznikl na zcela všední objednávku filmu, který dětem vysvětlí technologii průmyslové výroby látek. Původní námět O plátěné košilce se Milerovi nelíbil - prý samé stroje; hledal tedy postavičku, jež by procesem provázela a s níž nepracuje Disney.

Až jednou na procházce uviděl krtiny. "Krtek je vlastně taková myš, nemá uši, nemá barvy, nemá nic, jen ten čumák; tak jsem mu udělal alespoň červený nos. Košilku jsem pak změnil za kalhoty s kapsami a místo strojů je vyráběla zvířátka," líčí zrod slavného filmu a následně nekonečné série.

Už předtím sice Zdeněk Miler vytvořil animovaný cyklus se štěňátkem a poté zase s cvrčkem, ale krtek vítězil. V zahraničí i proto, že s výjimkou prvního dílu nemluví. Vydává jen zvuky - hlasové záznamy dvou Milerových dcer. "Nahrál jsem je, když byly ještě malé, a od té doby je stále kopíruju."

S dlouhým nosem

Od půle 70. let se stala koproducentem "krtků" západoněmecká televize a dílů rychle přibývalo, celá kolekce dnes přesahuje šedesátku. Její hrdina však nestárne, naopak: "První krtek měl dlouhý nos, který ho dělal starším, tak jsme ho zkrátili; taky mu zmizel ocásek a přibyly vlásky. Já bych z něj chtěl mít pořád kluka," líčí Miler věčně mladou postavičku, která bude od zítřka k vidění i na autorově výstavě v pražské Galerii Vltavín.

Zdeněk Miler a jeho Krtek

Jedno je jisté: dál už se krtek měnit nebude. Miler si nepřeje nové filmy, v nichž by se figurky ujal jiný výtvarník. "Sice mě k tomu pořád tlačí, ale jakmile to někomu předám, dotyčný nebo dotyčná to zákonitě musí posunout jinam. A to bych nechtěl," říká.