Zdeněk Beran - Hry s hlávkami

Zdeněk Beran - Hry s hlávkami | foto: archiv

Zdeněk Beran mezi krásou a ošklivostí

Velmi rozporuplné pocity může vyvolat nově otevřená retrospektivní výstava Zdeňka Berana (1937) v pražském Veletržním paláci.

Přehlídka představuje všechny polohy této výrazné osobnosti české výtvarné scény a zahrnuje i díla, která mohou na první pohled působit až nechutným dojmem.

K vidění jsou zde jeho expresivní portréty a krajiny z konce šedesátých let, které vytvořil už za studií pražské AVU v ateliéru profesora Vladimíra Sychry.

Dále pak plastické, abstraktní, strukturované malby, jdoucí po destrukci obrazu, jež vznikly pod hlavičkou skupiny Somráků, kteří od roku 1960 formovali takzvaný český informel.

Na přehlídce nechybí ani vzorek z Beranova rozsáhlého projektu nazvaného Rehabilitační oddělení. Dr.Dr., na kterém začal pracovat začátkem sedmdesátých let.

Kromě samotné ukázky pozůstatků tohoto projektu, který byl odrazem tehdejší normalizace i osobních umělcových problémů, je možné si na expozicici prohlédnout i řadu fotografií, dokumentující původní instalaci oddělení.

Výstava neopomíjí ani Beranovy kresby ze sedmdesátých a osmdesátých let, zrcadlící jeho vztah k surrealismu, jehož prvky se objevují napříč jeho dílem, ani modely prostorových útvarů.

Pozornost poutá také instalace nazvaná Cesta pocházející z let 1980–1990. Jde o kufry, jež jsou zaplněny jakoby shnilými zbytky, které evokují dávno zapomenuté věci.

Ve velmi naturalisticky vyobrazených detailech ženského těla, které vznikly v posledních letech, objevuje autor výstavy a generální ředitel Národní galerie Milan Knížák možnou novou etapu umělcovy tvorby – "líbeznou a něžnou".

"Neusiluji ani o ošklivost, ani o krásu. Podléhám určitým aktuálním vlivům," říká Zdeněk Beran, který je od devadesátých let pedagogem  na škole, kde kdysi sám studoval.

Výstava  potrvá do 8. dubna, plné vstupné je 100, snížené 50 korun.